Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
hamsi53
Lite Member


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 27
Woonplaats: Barneveld

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2011 12:28  Onderwerp:   Uitlaat rookt blauw bij het optrekken Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo mensen,

Ik heb een GOLF IV TDI 4 Motion ARL
Afgelopen week hebben iets harder gereden als normaal.
Vanaf dat moment rookt de auto blauw bij het optrekken als ik bijvoorbeel even stilsta in de file (nog geen 2 minuen stilstaan)
De Drukslang (S bochtige pijp) zit een snee in, lekte al wat olie, die ga ik vervangen, ]maar weet niet of het hieraan precies ligt
Tevens wat diesel treatment op een volle tank erin gedaan waardoor mijn auto zowiezo wat stille wordt en minder rookt volgens de informatie op het etiket van het produkt.

Ik denk omdat wij iets te hard hebben gereden is er flnke druk ontstaan waardoor de lekkende pijp nogmeer is gaan lekken waardoor er onverbrande olie nu bij het optrekken uit de uitlaat komt (blauwe rook)

Maar er komt geen blauwe rook uit de uitlaat als ik al 50 km/h rijd.

Wie weet waar dit aan kan liggen of zit ik in de goede richting.
Ik heb geen turbodruk verlies, hij accelereert verder prima


Vissen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van hamsi53Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailMSN Messenger
Tuxik
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 1-10-2006
Berichten: 5298


romania.gif
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2011 13:05  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

hoe is het met je olieverbruik ?

_________________
52-RH-ZJ Golf+ BKD
10-FN-GR Golf 4 TDI
RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
hamsi53
Lite Member


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 27
Woonplaats: Barneveld

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2011 14:20  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Olieverbruik is goed, boordcomputer geeft niets aan, alle sensors in motormanagement zijn ruim voor 90% vervangen en origineel VAG

Wel had ik laatst tijdens oliepeiling gezien dat er iets te weinig olie in zit, zeg maar tussen de strepen en dan meer aan de minimum kant. Zou het nu al daar aan liggen ?


Vissen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van hamsi53Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailMSN Messenger
Fullhouse
Lite Member


Leeftijd: 28
Geregistreerd op: 4-5-2007
Berichten: 7837
Woonplaats: Noord-Brabant
Auto: VW Golf 4 ARL
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2011 15:03  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Strepen ?

Als je olie onder de onderste knik zit, is je oliepeil te laag..

_________________
ARL porn by Vagtechniek, 235 pk 515 nm by VVT

Waterman Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van FullhouseBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Musti85
Lite Member


Leeftijd: 29
Geregistreerd op: 20-6-2010
Berichten: 85
Woonplaats: Veenendaal
Auto: VW Golf4 GTi TDi Exclusive
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2011 08:39  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heel toevallig, mijn ajm doet sinds 2dagen precies het zelfde. Als ik op trek zie ik een blauwe rook pluim achter uit komen. Olie ziet er goed uit.:-\


Vissen Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van Musti85Bekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
Tjen il-vec
Lite Member


Leeftijd: 42
Geregistreerd op: 15-2-2009
Berichten: 288
Woonplaats: Op een onbewoond eiland
Auto: Seat Leon Topsport TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2011 11:28  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb met mijn ARL exact hetzelfde gehad. De turbo die er bij mij toen op zat had er 230dkm opzitten en na wat onderzoek, zonder de boel helemaal open te maken, was mijn conclusie toch wel dat de turbo iets olie lekte wat aan de hete kant van de turbo in de uitlaat kwam wat weer die blauwe rook veroorzaakte. Het was dan ook alleen te zien als de boel goed warm was en ik een beetje gas gaf. En niet een beetje rook, nee de boel stond op een gegeven moment echt blauw achter me Tja

Het opmerkelijke van het hele verhaal is wel dat ik toen heb besloten de turbo op eigen verzoek preventief te vervangen waarbij me achteraf werd verteld dat er niet veel bijzonders aan de oude turbo te zien was. Maar het was wel meteen duidelijk dat de nieuwe erop geen blauwe rook meer gaf...

Het is mijn ervaring hiermee maar dat hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat jij hetzelfde probleem hebt.

iig succes ermee!

_________________
Seat Leon TS TDI 185pk 400nm.
Mods tot nu: W8 schuifdakverlichting
S3 verlichte ventilatieroosters
Cupra R lip
Xenon 6000K

Leeuw Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Tjen il-vecBekijk gebruikers profielStuur PM
hamsi53
Lite Member


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 27
Woonplaats: Barneveld

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2011 09:14  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heb extra onderzoek gedaan, ik gebruik als motorolie
Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40

Deze olie is aardig dun, hetgeen sneller dient vervangen te worden als de normale dikkere olie, half synthetisch of Longlife olie.
Echter op een ARL blok mag je geen Longlife gebruiken, heb dat een keer gedaan waardoor motor aparte geluiden maakte.

Hoe kom ik er nou precies achter wat voor olie goed is voor de ARL blok.
Om zo maar de Turbo te vervangen en of te reviseren is in mijn optiek onnodig, trekkracht en acceleratie zijn als nog van ouds en beter zelfs. Heb ook Speciale siliconen hoezen van Turbo naar Intercooler gedaan waardoor de Turbo nog beter in en uit adement.

Met vriendelijke groet,
Hamsi


Vissen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van hamsi53Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailMSN Messenger
Tjen il-vec
Lite Member


Leeftijd: 42
Geregistreerd op: 15-2-2009
Berichten: 288
Woonplaats: Op een onbewoond eiland
Auto: Seat Leon Topsport TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2011 11:18  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

5w40 - 505.01 conform interval verversen.... ik meen elke 15.000

5w30 - 507.00 longlife

_________________
Seat Leon TS TDI 185pk 400nm.
Mods tot nu: W8 schuifdakverlichting
S3 verlichte ventilatieroosters
Cupra R lip
Xenon 6000K

Leeuw Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Tjen il-vecBekijk gebruikers profielStuur PM
Fullhouse
Lite Member


Leeftijd: 28
Geregistreerd op: 4-5-2007
Berichten: 7837
Woonplaats: Noord-Brabant
Auto: VW Golf 4 ARL
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2011 19:59  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

hamsi53 schreef:
Heb extra onderzoek gedaan, ik gebruik als motorolie
Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40

Deze olie is aardig dun, hetgeen sneller dient vervangen te worden als de normale dikkere olie, half synthetisch of Longlife olie.
Echter op een ARL blok mag je geen Longlife gebruiken, heb dat een keer gedaan waardoor motor aparte geluiden maakte.


Sinds dat ik een ARL heb zit er 5W30 longlife olie in.
Geen gekke geluiden hoor.
Loopt perfect op 5W30.


Waterman Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van FullhouseBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
sander82
Lite Member


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 21-2-2009
Berichten: 366
Woonplaats: Zeeland
Auto: Golf V5 4motion
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2011 20:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Zou het niet gewoon kunnen dat je turbo aan het doodgaan is? en dus olie gaat verbranden, aangezien je aangeeft dat er een scheur in je intercoolerbuis zit, en dat niet echt goed is voor je turbo.


Stier Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van sander82Bekijk gebruikers profielStuur PM
Tjen il-vec
Lite Member


Leeftijd: 42
Geregistreerd op: 15-2-2009
Berichten: 288
Woonplaats: Op een onbewoond eiland
Auto: Seat Leon Topsport TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2011 02:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

@sander82
Mijn idee, maar ja... dat heb ik al eerder gesuggereerd.

hamsi53 schreef:
Om zo maar de Turbo te vervangen en of te reviseren is in mijn optiek onnodig, trekkracht en acceleratie zijn als nog van ouds en beter zelfs.


...was bij mij ook, toch was de turbo op z'n eind. Ik wil hiermee alleen zeggen dat je aan trekkracht en acceleratie niet kunt beoordelen of de turbo nog 100% is of niet.

_________________
Seat Leon TS TDI 185pk 400nm.
Mods tot nu: W8 schuifdakverlichting
S3 verlichte ventilatieroosters
Cupra R lip
Xenon 6000K

Leeuw Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Tjen il-vecBekijk gebruikers profielStuur PM
hamsi53
Lite Member


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 27
Woonplaats: Barneveld

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2011 12:19  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

All,

Bedankt voor jullie suggesties en adviezen.
Ik ga morgenavond naar Jaap Pul voor een check up, die zal wel weten of de Turbo inderdaad aan z'n einde zit of aan zit te komen.

Mvgr,

Hamsi


Vissen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van hamsi53Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailMSN Messenger
Musti85
Lite Member


Leeftijd: 29
Geregistreerd op: 20-6-2010
Berichten: 85
Woonplaats: Veenendaal
Auto: VW Golf4 GTi TDi Exclusive
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2011 10:09  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

@Hamsi53; heb je toevallig ook getankt in Ede (bij het ziekenhuis..)? ik heb inmiddels mijn turbo vervangen en olie ververst maar toen eenmaal de diesel op was en ik opnieuw had getankt bij een andere tankstation is mijn probleem verholpen... raar maar waar.......


Vissen Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van Musti85Bekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



VagtechniekJos
Diesel ServiceJD Engineering
Celtemp<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>
<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>
Uw advertentie hier? Mail ons!

© TDI Club Nederland 2008