Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
SuperKris
Lite Member



Geregistreerd op: 13-6-2013
Berichten: 11
Woonplaats: Hilversum

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2017 16:51  Onderwerp:   Airco defect, waar zitten de componenten? (Seat Toledo 1.9) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Mijn airco doet het helaas niet meer. Ik heb een vermoeden dat de magneetkoppeling (heet dat zo?) defect is of niet bekrachtigd wordt.

- Als ik bij de cimatronic de airco aan zet komt wordt het logotje actief op het scherm
- Deze gaat niet automatisch weer uit (wat hij wel doet wanneer het bijvoorbeeld te koud is)
- Er schakelt wel wat in het luchtsysteem (vermoedelijk een klep ofzo)
- Er is geen variatie in het toerental of het verbruik. Dit was er voorheen wel het geval.
- Voor zover ik het kan zien doet de magneetkoppeling niets. Volgens mij zie ik bouten in het aandrijfwiel zitten, en die bewegen niet. Mijn aanname is dat deze wel ronddraaien zodra de magneetkoppeling activeert.

Ik heb al gezocht naar kapotte zekeringen. Die kan ik niet vinden achter het kastje bij de deur, of bij het kastje bij de accu.

Ik ben ook hard op zoek geweest naar een relais. Ik neem aan dat er een relais of een module is die de magneetkoppeling aanstuurt. Onder het dashboard heb ik helaas geen relais kunnen vinden die ik als iets kan identificeren dat iets met de airco te maken heeft.

Ik zou graag willen weten of de magneetkoppeling goed aangestuurd wordt. Weet iemand een dergelijk relais of module te vinden? En kent iemand de werking hiervan?

Zijn er nog andere dingen die ik kant testen om de fout op te storen?

Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd!

Edit: Het gaat trouwens om een Seat Toledo uit 2003 met een 19.9 TDI motor (ASV)




Laatst aangepast door SuperKris op vr 19 mei, 2017 13:34, in totaal 2 keer bewerkt
 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van SuperKrisBekijk gebruikers profielStuur PM
Dick-S
Bestuurslid
Bestuurslid


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 17-1-2006
Berichten: 7079

Auto: Audi A6 3.0V6 TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2017 20:26  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Kan ook zijn dat het systeem leeg is of te weinig druk heeft.

_________________
Audi A6 Avant 3.0TDI 180Kw.

Schorpioen Geslacht:Man Varken OfflinePersoonlijke Gallerij van Dick-SBekijk gebruikers profielStuur PM
SuperKris
Lite Member



Geregistreerd op: 13-6-2013
Berichten: 11
Woonplaats: Hilversum

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2017 12:32  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dat zou zo maar kunnen. Om dat te controleren zou ik dus de werking van het systeem willen snappen, en weten waar de componenten zitten die de boel regelen.

Ik ben aardig handig met elektronica, dus ik zou best moeten kunnen nameten waar het probleem zit. Maar ik zou dan wel moeten weten waar de componenten zitten en wat die ongeveer zouden moeten doen.


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van SuperKrisBekijk gebruikers profielStuur PM
Tuxik
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 1-10-2006
Berichten: 6354


romania.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2017 13:17  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Meeste aircos hebben een zelfdiagnose functie met foutcodes in het display.
Anders heb je ook nog VCDS om de (airco) foutcodes uit te lezen

_________________
52-RH-ZJ Golf+ BKD
10-FN-GR Golf 4 TDI
RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 81

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2017 13:09  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als je je auto op contact zet, knippert het display dan ook even? Storingscodes kun je uitlezen door recirculeren en econ gelijktijdig in te drukken (en even vast te houden) met ingeschakeld contact. Je kan dan met de temperatuurknop de door de verschillende codes heen scrollen. (1 keer)
https://www.youtube.com/watch?v=q3rGaYr05ZY


gr. Thijs


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
SuperKris
Lite Member



Geregistreerd op: 13-6-2013
Berichten: 11
Woonplaats: Hilversum

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 23 mei, 2017 10:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Een VCDS kabel heb ik helaas niet, maar ik ben wel een stukje verder gekomen met error codes via de climatronic. Bij mijn Seat werkte dat echter wel net iets anders.

Je recirculatie en de pijl omhoog indrukken zoals ook op de volgend youtube video te zien is: https://www.youtube.com/watch?v=XeD8nZSst50

Via https://www.audiworld.com/tech/int6.shtml kwam ik op de volgende error:
22.1 (F118) A/C Refrigerant High Pressure Switch, static open, *22.1 (see below)

Verdere uitleg die op die pagina staat is:
*22.1 Compressor remains off until switch closes

Ik weet natuurlijk niet of dit de juiste gegevens zijn (website gaat volgens mij over audi) maar als dit klopt, is er dus wel een fout in het systeem die voorkomt dat de pomp aanslaat.

Dan is de vraag natuurlijk, wat is de fout dan? De omschrijving van de foutcode kan ik op meerdere wijzen interpreteren.

- Is de druk in het systeem te hoog? Zo ja, hoe kan dit?
- Is de druk in het systeem te laag? Zo ja, is bijvullen dan de optie?
- Is de druk sensor kapot? Hoe controleer ik dit?
- Is er iets met de bedrading of connectoren die aan de sensor hangen?

En weet iemand waar die sensor ergens zit?


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van SuperKrisBekijk gebruikers profielStuur PM
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 81

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 mei, 2017 11:06  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Die codes zijn voor dezelfde bouwjaren binnen de VAG familie wel gelijk volgens mij.

Het kan idd de sensor zijn die stuk is, kan zijn dat het systeem leeg is. Ik las op de link die je postte dat ze als test de sensor even doorverbonden hebben. Als de compressor dan inspringt dan zit er ws te weinig koelmiddel in. (en dat kan weer door een lek komen)

Quote:
I have a 00 A4 with a 2.8. It has been a while now, but my switch is either behind the passenger headlight, or behind the little grille below the headlight. You can take the connector off and jump two of the wires; I can't remember which two but I can look it up for you if need be. See if the compressor kicks on with this jumped. If so, you are probably either low freon, or your switch is bad. My switch was bad. Cheers


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
SuperKris
Lite Member



Geregistreerd op: 13-6-2013
Berichten: 11
Woonplaats: Hilversum

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 mei, 2017 11:59  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Thijs_Rallye schreef:
Die codes zijn voor dezelfde bouwjaren binnen de VAG familie wel gelijk volgens mij.

Het kan idd de sensor zijn die stuk is, kan zijn dat het systeem leeg is. Ik las op de link die je postte dat ze als test de sensor even doorverbonden hebben. Als de compressor dan inspringt dan zit er ws te weinig koelmiddel in. (en dat kan weer door een lek komen)


Ja, dat heb ik ook gelezen. Ook flink wat andere berichten rondom dezelfde foutcode. Ik lees verschillende verhalen over de sensor. Dat hij wel of niet kortgesloten kan worden, en dat het wel of niet om een "dubbele" sensor gaat (met meerdere aansluitingen)

Om te beginnen heb ik geen idee waar de sensor zit. Dat zal niet hetzelfde zijn als bij een audi A4 gok ik.


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van SuperKrisBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



Autodiagnose-mobiel
Diesel ServiceFullmember worden? Klik Hier!
Chiptuning FenoJos
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>JD Engineering
OBD ChiptuningVagtechniek
Uw advertentie hier? Mail ons!

© TDI Club Nederland 2008