Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Renkie
Lite Member



Geregistreerd op: 27-5-2003
Berichten: 9491
Woonplaats: 0597
Auto: Passat B4 ASZ
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 01:05  Onderwerp:   Passat B7 2014 - Stijgend oliepeil 1.6 TDI Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

De Passat van mijn vader heeft een raar probleem: bij controle oliepeil bleek deze flink te hoog te staan (centimeters ipv millimeters, 1-2cm). Laatste oliewissel was 8000km terug bij een VW dealer. Toen is ook de software update gedaan, sindsdien gaat de auto vaker regeneren maar is er nog nooit een foutmelding of noodloop geweest door de DPF ofzo.

Nu worden er vrij veel korte stukjes mee gereden, kmstand is +- 30.000 dacht ik, de keuze voor een diesel zat met name in het trekken vd caravan, en het feit dat hij al sinds de Jetta 1.6D met volle tevredenheid VAG diesel gereden heeft.

De VW dealer geeft aan dat het stijgende oliepeil zou komen door de korte stukjes rijden. Maar dan zouden ze er van uit gaan dat er diesel door de olie komt?

Dat zou normaal gesproken toch nooit mogen gebeuren ook al rij je veel korte stukjes en is het DPF veel bezig? Of heeft de 1.6 TDI een bekend probleem waardoor dit toch kan gebeuren?




Laatst aangepast door Renkie op zo 01 okt, 2017 10:26, in totaal 2 keer bewerkt
   OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
R@lph
Lite Member


Leeftijd: 35
Geregistreerd op: 21-3-2005
Berichten: 6306
Woonplaats: Noord Brabant
Auto: Volkswagen Bora ARL-VW T5 GP CFCA
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 07:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Weet niet of dit kan maar een lekkende egrkoeler waardoor er kvs bij de olie komt?

Een stijging van cms op de peil komt in ieder geval niet door korte stukjes . Dat is gewoon l*lkoek van de dealer. Anders druk zetten bij de dealer door een onafhankelijke olieanalyze?

_________________
VeeWee T5
VeeWee Bora

Waterman Geslacht:Man Haan VerborgenPersoonlijke Gallerij van R@lphBekijk gebruikers profielStuur PM
Jaap
Lite Member



Geregistreerd op: 17-2-2004
Berichten: 1070

Auto: VW passat
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 08:04  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Of een lekke tandem pomp.

_________________
No car drives like a real TDI

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van JaapBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
ThijsvdVl
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 26-10-2008
Berichten: 2372

Auto: VW Passat CC TDI DSG
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 09:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Jaap schreef:
Of een lekke tandem pomp.


Het betreft een CR motor met een hogedrukpomp en geen PD met tandempomp.

Ik heb al eens gezien dat een auto vrijwel continue aan het regenereren was. Hierdoor kwam er diesel bij de olie. Ik zou dus controleren hoe "dik" de olie nog is. Voordat alles mis gaat. Anders misschien de sjoemel update laten verwijderen bij een tuner. Dan zou het regenereren weer terug moeten gaan naar "normaal".

_________________
Met vriendelijke groet,
Thijs

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van ThijsvdVlBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
Renkie
Lite Member



Geregistreerd op: 27-5-2003
Berichten: 9491
Woonplaats: 0597
Auto: Passat B4 ASZ
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 10:02  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Olie wordt binnenkort vervangen uit voorzorg, eventueel nog bewaard om later na te kijken of er nu wel of niet diesel door zit.

De auto weer de "af fabriek" software geven is een optie, kijken we naar.

Maar hoe komt die diesel dan door de olie zonder defect? Of wordt er dan zo extreem veel diesel ingespoten dat de verbranding niet volledig is?
Bij oude een auto zonder DPF zou je dan een flinke rookwolk moeten hebben?


   OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 914

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 11:30  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het verbrand wel maar later thv de dpf.

_________________
Stoelverw.,facelift front,xenon,usb dock,elec. spiegels,Gen3 climatronic,ruitenwissernivo sensor,Kenwood dnx525dab,Calearo DAB+,TPMS reset,Polar FIS PF03,staging cluster,rev. camera,Bearlock,AFS,Dyn&Stat.bochtverl, Lane&Grootl.assist,vermoeidheidsdetectie

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
Renkie
Lite Member



Geregistreerd op: 27-5-2003
Berichten: 9491
Woonplaats: 0597
Auto: Passat B4 ASZ
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 16:05  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ja dat snap ik, maar er komt geen motorolie bij je DPF. Dus ik snap niet hoe er diesel door de olie kan komen als er geen defect is.

Enige wat ik kan verzinnen:
Als voorbeeld: oude TDI zonder roetfilter-> als die veel roet had dan had je zwarte rook en als het heel extreem was vervuilde de roet ook de olie.

Wordt bij zo'n 1.6TDI CR met DPF dan echt zo extreem veel diesel erbij gedaan dan het de olie vervuild door de niet volledige verbranding? Dat zou toch gekkenwerk zijn?


   OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Fullhouse
Lite Member


Leeftijd: 31
Geregistreerd op: 4-5-2007
Berichten: 8104
Woonplaats: Noord-Brabant

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 17:32  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Doordat er korte stukjes gereden word, moet de DPF vaker regenereren. Dit zorgt dat het oliepeil tijdelijk hoger wordt, doordat er extra diesel ingespoten wordt.

wanneer er een lange tijd langere stukjes gereden wordt, heb je weer een normaal olieniveau.

Als de hogedrukpomp werkelijk stuk zou zijn, zou er in een korte tijd het niveau snel stijgen.

Ruik maar aan het peilstok of je wat diesel ruikt...


Waterman Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van FullhouseBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 914

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2017 19:11  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Vaker regeneren moet nog steeds geen brandstof door de olie veroorzaken.
Slechte verstuiver lijkt mij het meest voor de hand liggend of via de as van de hogedrukpomp.

_________________
Stoelverw.,facelift front,xenon,usb dock,elec. spiegels,Gen3 climatronic,ruitenwissernivo sensor,Kenwood dnx525dab,Calearo DAB+,TPMS reset,Polar FIS PF03,staging cluster,rev. camera,Bearlock,AFS,Dyn&Stat.bochtverl, Lane&Grootl.assist,vermoeidheidsdetectie

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member


Leeftijd: 28
Geregistreerd op: 20-8-2004
Berichten: 14694


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2017 13:57  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

De 2.0 HDI PSA motor heeft hier heel veel last van, zowel in de peugeot, citroŽn, volvo en de ford.

Dat dit bij vw ook gebeurt heb ik nog niet eerder gehoord/gezien maar het is natuurlijk wel mogelijk.

_________________
ik rij niet hard, ik vlieg gewoon laag

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Renkie
Lite Member



Geregistreerd op: 27-5-2003
Berichten: 9491
Woonplaats: 0597
Auto: Passat B4 ASZ
blank.gif
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 09:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nou de oorzaak blijkt veel eenvoudiger dan zou mogen.....
Er is olie afgetapt, geen diesel geur en het peil is ook niets omhoog gegaan.

Conclusie: er is teveel olie ingegooid bij de dealer (...). Dit is dezelfde dealer die beweerde dat de korte stukjes het hogere peil veroorzaakten.

Mocht er toch nog een probleem in zijn laat ik dat nog wel even horen.


   OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 914

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 16:59  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Gelukkig scheelt weer euro's!
Is ook best moeilijk olie bijvullen en peilen.

_________________
Stoelverw.,facelift front,xenon,usb dock,elec. spiegels,Gen3 climatronic,ruitenwissernivo sensor,Kenwood dnx525dab,Calearo DAB+,TPMS reset,Polar FIS PF03,staging cluster,rev. camera,Bearlock,AFS,Dyn&Stat.bochtverl, Lane&Grootl.assist,vermoeidheidsdetectie

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



Chiptuning Feno
VagtechniekFullmember worden? Klik Hier!
JD EngineeringDiesel Service
JosOBD Chiptuning
Uw advertentie hier? Mail ons!<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>
Autodiagnose-mobiel

© TDI Club Nederland 2008