Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
steefy
Lite Member



Geregistreerd op: 10-10-2012
Berichten: 14


blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 24 nov, 2017 10:36  Onderwerp:   Discovery Pro 9.2 inch functiebeperking Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Na de aanschaf van het nieuwe glazen discovery pro systeem van de golf 8 werd ik geconfronteerd met het eerste dilemma, namelijk "component protection".
Dit een een beveiliging die tegen diefstal is ontwikkeld. Het nieuwe apparaat had een chassisnummer van een andere auto aan het serienummer hangen. Hierdoor is alleen de bluetooth en een aantal andere functies ingeschakeld, de achteruitrijcamera doet het niet meer, het apparaat geeft geen geluid etc etc, voice control werkt wel en de navigatie ook.
De verkoper in Duitsland, VW dealer, heeft mij per mail gestuurd naar de locale VW dealer om de Discovery Pro 9.2 inch te laten inleren. Het inleren bij de golf 8 glazen radio is niet slechts een optie aanvinken maar het apparaat dient het chassisnummer van de auto geprogrammeerd te krijgen dit schijnt met de software FAZIT en ODIS die je alleen kan gebruiken als je over een GeKo code beschikt en die heeft enkel de VW dealer. VCDS kan dit niet!
Na het eerste bezoek aan de dealer is de "component protection" eraf gehaald maar bij het inparkeren zag ik dat mijn achteruitrijcamera het niet deed en dan gaf ik aan, maar het een express service dus tijd voor onderzoek was er niet. Bij het wegrijden en verder verloop van de dag kwam ik tot mijn verbazing tot de ontdekking van meer functiebeperkingen welke onder andere inhielden: navigatie database geblokkeerd, geen voicevcontrol, USB poort wordt niet meer herkend door het apparaat, geen app Connect, geen verkeersinformatie beschikbaar. Radio luisteren, bluetooth bellen en bluetooth muziek luisteren kunnen nog wel.
Na een tweede bezoek aan de dealer voreg in de ochtend werd door de dealer gezocht naar het ingeleerd te krijgen van deze functie die nu afzonderlijk ingeleerd dienen te worden. Ze kwam met de informatie dat er per functie een code gekocht moet worden en die codes kosten 100 per stuk en de dealer kon toch niet garanderen dat het zou gaan werken . Ook na een software uodate bij de dealer in de toekomst worden de functies weer uitgeschakeld en dien ik opnieuw de codes te gaan kopen. Ik wil het apparaat functionerend hebben daar het een mooie glazen tablet is hoewel ik toch denk dat ze een beter voorbeeld aan de tal van Ipad hadden kunnen nemen wat betreft functionaliteit en inhoud vindt ik het in vergelijking met de audi a3 qua formaat zeker een winnaar. De dealer durfde het niet aan en wist ook niet hoe het moest want bij reparatie/inleren door hen dienen zij garantie af te geven dat zij dus niet konden doen en daardoor afzien van het inleren van de auto.
Kortom: VW heeft in de golf 6 te maken gehad met sjoemelsoftware, ABS problemen en updates en vele RNS510 radio diefstallen waar veel kritiek op was. In de golf 8 is dus een radio ontwikkeld die software matig is dichtgetimmerd, upgrade naar het nieuwste systeem is mogelijk maar de dealer is de enige die de codes heeft maar geeft de codes niet, verkoopt ze niet en leert ook niet in...
De auto geeft letterlijk de melding "contact your dealer for key codes" maar de locale dealer kan dit iet oplossen...

Is dit ethisch? Heeft iemand dit ook ervaren?


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van steefyBekijk gebruikers profielStuur PM
ThijsvdVl
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 26-10-2008
Berichten: 2373

Auto: VW Passat CC TDI DSG
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 20:47  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is bij de Golf 7 en Golf 7 facelift (Golf 8 bestaat nog niet) niet mogelijk om een ander origineel systeem achteraf in te bouwen. Het inleren / comp. beveiliging verwijderen lukt dan niet, omdat dit alleen bij het type systeem kan wat af-fabriek in de auto geleverd is.

Dichtgetimmerd is het verder ook niet, maar de bedrijven welke deze systemen "vrijschakelen" adverteren meestal op marktplaats e.d. Knipoog

_________________
Met vriendelijke groet,
Thijs

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van ThijsvdVlBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 916

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 19:47  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Je moet hem bij iemand erin zetten die dit systeem origineel heeft in de auto.
Dan kun je de component protectie uitzetten.
Daarna overzetten naar je eigen auto.

_________________
Stoelverw.,facelift front,xenon,usb dock,elec. spiegels,Gen3 climatronic,ruitenwissernivo sensor,Kenwood dnx525dab,Calearo DAB+,TPMS reset,Polar FIS PF03,staging cluster,rev. camera,Bearlock,AFS,Dyn&Stat.bochtverl, Lane&Grootl.assist,vermoeidheidsdetectie

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
steefy
Lite Member



Geregistreerd op: 10-10-2012
Berichten: 14


blank.gif
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 19:53  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

COmponent protectie kan je niet op die manier uitzetten. In het apparaat is het chassisnummer van de auto waar hij op geregistreerd stond, vastgelegd. Ik heb dit zelf bij het uitlezen zien staan bij stuurapparaat 5F.
Echter heeft de VW dealer het apparaat aan mijn chassisnummer toegekend omdat ik hem eerlijk heb gekocht, dat ook onderzocht is, waardoor component protectie eraf is.
Helaas werken niet alle functies van het apparaat nu. Zoals de navigatie, beeld bij achteruitrijcamera, app connect, vw media apps en voicecontrol werken (nog) NIET


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van steefyBekijk gebruikers profielStuur PM
Gbn
Lite Member



Geregistreerd op: 17-10-2004
Berichten: 702

Auto: Seat Leon
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 04 dec, 2017 19:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dan zal het apparaat in basis ingeleerd zijn.
Maar bij Volkswagen weet men niet wat voor opties jij hebt, aangezien deze configuratie "nieuw" is, het inleren kan dan niet volledig (automatisch) gedaan worden.
Als ik het mij goed herinner wordt van elke auto opgeslagen wat voor opties en basis instellingen er in de auto aanwezig zijn. Zodra er dan iets opnieuw ingeleerd moet worden, wordt alles van af de fabriek weer ingeleerd. Maar je auto is nu niet meer zoals af fabriek.
Ik denk een uitdaging.

Gerard

_________________
Voorbij de 5 ton (we zitten al op 100.4%)

Haynes: Refitting is the reverse sequence to removal.
Translation: But you swear in different places.

   OfflinePersoonlijke Gallerij van GbnBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



Uw advertentie hier? Mail ons!OBD Chiptuning
Fullmember worden? Klik Hier!Vagtechniek
Chiptuning FenoDiesel Service
VVTAutodiagnose-mobiel
JD Engineering
Jos

© TDI Club Nederland 2008