Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
danielh
Lite Member



Geregistreerd op: 7-3-2011
Berichten: 56
Woonplaats: Haarlem
Auto: Seat Cordoba vario 1.9 tdi GT 81kw
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 18 jan, 2018 18:35  Onderwerp:   Oliedruk problemen AFN Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hoi allemaal,

Ongeveer twee maanden geleden ging mijn ABS lampje branden. Een handige harry heeft ooit voor de APK keuring de draden van het oliecontrolelampje verwisseld met die van het ABS lampje, omdat het ABS lampje geen controlesignaal gaf bij starten Tja

Enfin, ABS lampje is dus olieprobleem in mijn geval. Daarnaast gaat sporadisch het daadwerkelijke rode olielampje met kannetje aan; ik vraag me af wat het verschil is (dacht dat de auto maar een olielampje had).

Oliepeil was goed. Auto rijdt op 5w40 halfsynthetisch voldoend aan de vereiste VW spec.
Na enig wikken, wegen en lezen heb ik besloten de carterpan onder de auto vandaan te halen, en dat bleek een goede zet. De aanzuigzeef zat best wat drap in, en tevens wat metalen deeltjes van een defect een aantal jaar geleden (klepstoter of tuimelaar door de kop heen geschoten Huil ).

Na de zeef en de carterpan uitvoerig schoongemaakt te hebben reed de auto weer fantastisch, zonder lampjes. Helaas, nu zo'n twee maand verder, komt af en toe weer het ABS lampje tevoorschijn; voornamelijk na een langere rit lijkt dit het geval te zijn. Vaak gaat hij weer uit als de motor wat op temperatuur komt. Soms komt ook het andere olielampje weer om de hoek kijken ineens..

Ik heb gelezen dat het naast vervuiling ook een verstopte carterontluchting zou kunnen zijn. Waar kan ik deze vinden? (zie foto's hieronder)

Ik vermoed zelf dat mijn oliepomp nog wel eens aan z'n eind zou kunnen zijn, al lees ik ook dat deze vrijwel nooit stuk gaan.
Ik vind op verschillende sites oliepompen voor de AFN voor weinig, maar dit zijn merken als Topran, JP Group, Vaico etc. Het is een oude auto dus ik houd het graag goedkoop, maar het moet wel goed z'n werk doen natuurlijk tong uit

Ik ben benieuwd naar jullie input!

Voor:
Image

Na:
Image

edit; auto heeft 380k gelopen!


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van danielhBekijk gebruikers profielStuur PM
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 105

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 07:06  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heb je de oliedruk uberhaupt gemeten of ga je blind op het signaal van de schakelaar af?


gr. Thijs


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
danielh
Lite Member



Geregistreerd op: 7-3-2011
Berichten: 56
Woonplaats: Haarlem
Auto: Seat Cordoba vario 1.9 tdi GT 81kw
blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 08:57  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb helaas nog geen manometer kunnen bemachtigen; die van de garage waar ik naartoe ga was defect. Ben het helemaal met je eens dat ik dit wel moet doen en probeer dit vanmiddag even te regelen.
Had trouwens beide sensoren al preventief vervangen toen het lampje voor het eerst aanging.

Ik meende zojuist onder mn kap wat vettige aanslag op verschillende delen rondom de carterontluchting (dat ronde schoteltje op de kleppendeksel) te ontwaren. Die morgen maar eens loshalen en reinigen sowieso, al weet ik niet of dat kan leiden tot te weinig druk.

Kan het ook zijn dat olielampjes gaan branden bij teveel oliedruk?


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van danielhBekijk gebruikers profielStuur PM
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 105

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 jan, 2018 10:23  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ah ok, schakelaars preventief vervangen. Zo'n manometer vindt je overigens al voor een paar tientjes. (Geen top notch natuurlijk voor dat geld)

Ik ken de ins en outs van de regelstrategie niet van die VW's aangaande oliedruklampjes. Maar het zou best een mogelijkheid kunnen zijn aangezien er meerdere oliedrukschakelaars inzitten (met andere schakelpunten).

Als de carterventilatie echt potdicht zit heeft dat wel invloed op je oliedruk want je bent dan het carter op aan het pompen. (heb het ooit gehad met mijn 205 GTitje dat die dicht was gevroren) Resultaat was een enorm hoge oliedruk gevolgd door een goede knal en een deuk in de motorkap :').


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
danielh
Lite Member



Geregistreerd op: 7-3-2011
Berichten: 56
Woonplaats: Haarlem
Auto: Seat Cordoba vario 1.9 tdi GT 81kw
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2018 11:43  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Oke korte update:

Gister een mechanische drukmeter aangesloten op de plek van de bovenste druksensor. Bij koud starten direct naar 3.5 bar bij stationair toerental. bij revven naar 3000 rpm gaat de naald ver over de 10 bar. Ik heb ivm haast (nooit handig als je aan het sleutelen bent Tja) de motor helaas niet volledig warm kunnen rijden, maar duidelijk werd dat de waardes wat daalden naarmate het blok warmer werd.

Conclusie tot dusver; zeker niet te weinig oliedruk, eerder te hoog! Het lijkt erop dat de overdruk niet goed geloosd wordt.
Omdat ik vermoedde dat dit door een verkeerd oliefilter zou kunnen komen deze preventief vervangen, maar dat mocht niet baten.
Het lijkt erop dat er ergens een overdruk mechanisme vast zit.
Nu is de vraag; waar kan ik deze vinden? In de oliepomp zit een mechanisme geloof ik, maar zit er ook nog een in het oliefilterhuis? En welk ligt het meest voor de hand als boosdoener?

Last but not least is het me een raadsel waarom de olielampjes aan gaan als de druk te hoog is; maar ik ga voorlopig eerst even uit van de mechanische meter, lampjes komen later wel.


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van danielhBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member


Leeftijd: 29
Geregistreerd op: 20-8-2004
Berichten: 14726


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 09:04  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Gebeurt vaker bij deze motoren, oliepomp is dan defect, daar zit het overdruk ventiel in.

_________________
ik rij niet hard, ik vlieg gewoon laag

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 105

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 12:10  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Zijn die overddrukklep en bijbehorende veer niet los te bestellen @ VW? Bij PSA iig wel.


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
danielh
Lite Member



Geregistreerd op: 7-3-2011
Berichten: 56
Woonplaats: Haarlem
Auto: Seat Cordoba vario 1.9 tdi GT 81kw
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 16:54  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Schiet mij maar lek.. gister de pan nog maar eens laten zakken; bleek het plastic schot die om de aanzuig-zeef zit losgekomen te zijn en in stukjes gehakt onderin het carter te liggen. De aanzuigzeef zat nagenoeg helemaal verstopt.

Dit verklaart waarom de olielampjes bleven branden, maar absoluut niet waarom een mechanische drukmeter goede druk aangeeft.

Na alles schoongemaakt te hebben de oliepomp vluchtig bekeken, maar leek allemaal goed te functioneren. Ik kon helaas niet vinden hoe / waar de overdrukklep zich bevind. Ik was er tevens van overtuigd het issue gevonden te hebben.

Helaas toch niet... bij koude start gaat mijn olielampje (ABS lampje stiekem) nog altijd aan. Soms komt het tweede olielampje (de hogedruk sensor) ook erbij kijken. Na kort rijden gaan beiden vanzelf uit.
De motor klinkt helemaal goed, geen vreemde geluiden oid te horen.

Toch maar de oliepomp preventief vervangen? Met het oog op de vervuiling, kan er elders in het traject ook een verstopping zitten?


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van danielhBekijk gebruikers profielStuur PM
Aize
Lite Member


Leeftijd: 44
Geregistreerd op: 28-1-2012
Berichten: 1210
Woonplaats: Hidaard
Auto: Audi A4 Quattro 2.0 TFSI, VW transporter T5 GP
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 19:37  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Doe dat maar, en hopen dat de zeef het meeste heeft tegen gehouden.

_________________
pikerje net, it komt dochs oars!

Vissen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van AizeBekijk gebruikers profielStuur PM
danielh
Lite Member



Geregistreerd op: 7-3-2011
Berichten: 56
Woonplaats: Haarlem
Auto: Seat Cordoba vario 1.9 tdi GT 81kw
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 22 jan, 2018 23:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

ga ik doen.
Nog even voor m'n gemoedsrust; zit er nou bij het filterhuis ook nog een overdruk mechanisme, of niet? Ik zie dat dit bij verscheidene VW benzine varianten wel het geval is, maar bij de AFN kan ik deze op de tekeningen niet ontdekken:

http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk3/power_unit/4-cyl._diesel_engine_mechanics/engine_lubrication/removing_and_installing_parts_of_the_lubrication_system/#OtCWc24eDV60


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van danielhBekijk gebruikers profielStuur PM
danielh
Lite Member



Geregistreerd op: 7-3-2011
Berichten: 56
Woonplaats: Haarlem
Auto: Seat Cordoba vario 1.9 tdi GT 81kw
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 13:22  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Voor de ge´nteresseerden; probleem is vermoedelijk opgelost. Gister een nieuwe oliepomp ge´nstalleerd en sindsdien geen lampjes meer. Het enige raadsel dat overblijft is de mechanische meter die wel flinke overdruk aangaf, maargoed.

De huidige pomp zag er aardig gehavend uit bij nadere inspectie; deze heeft helaas aardig wat metaal lopen malen zo te zien. Ik hoop maar dat de rest van m'n blok niet teveel aangetast is. Schrale troost is dat het blok als een zonnetje loopt, dat de carterpan en zeef nu 100% schoon zijn, en dat de motorschade al 2 jaar geleden gebeurd is. Op naar de 5 ton!

Wijze les, hopelijk heeft iemand hier ooit nog wat aan (of je wist het al lang In deuk); mocht je ooit motorschade / problemen hebben; altijd carterpan er ook onder vandaan halen en controleren op meuk!

Image

Image


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van danielhBekijk gebruikers profielStuur PM
Aize
Lite Member


Leeftijd: 44
Geregistreerd op: 28-1-2012
Berichten: 1210
Woonplaats: Hidaard
Auto: Audi A4 Quattro 2.0 TFSI, VW transporter T5 GP
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 18:59  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

ik zou voor de zekerheid binnenkort olie verversen en het filter vernieuwen.

_________________
pikerje net, it komt dochs oars!

Vissen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van AizeBekijk gebruikers profielStuur PM
R@lph
Lite Member


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 21-3-2005
Berichten: 6324
Woonplaats: Noord Brabant
Auto: Volkswagen Bora ARL-VW T5 GP CFCA
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2018 19:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hopelijk zijn je cilinderwanden niet geschraapt.

_________________
VeeWee T5
VeeWee Bora

Waterman Geslacht:Man Haan VerborgenPersoonlijke Gallerij van R@lphBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



JosJD Engineering
Uw advertentie hier? Mail ons!Autodiagnose-mobiel
Chiptuning FenoDiesel Service
Vagtechniek
VVT

© TDI Club Nederland 2008