Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Bluemotion
Lite Member



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 352
Woonplaats: Randstad
Auto: Volkswagen Touran
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2018 17:25  Onderwerp: Vraag Feedback op gestelde diagnose chronisch startprobleem Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is lang geleden dat ik hier actief was. Maar misschien mag ik toch een vraag voorleggen over een probleem met onze auto, VW Touran 1.9 TDI 2006 (BLS).

De auto heeft sinds een maand of 2 een startprobleem. Het doet zich alleen voor bij een koude start, en vooral als de auto wat langere tijd heeft stil gestaan. Dan slaat hij even aan (1 sec.) en daarna gelijk weer af. Vervolgens is het heel lastig starten (na ca. 40 - 50 sec. herhaaldelijk starten slaat hij weer aan). Je kunt het probleem meestal ondervangen door als hij aanslaat gelijk gas te geven.

Onze garage is er een poos mee bezig geweest. Dacht aan het vliegwiel, dat inderdaad 'rot' was en inmiddels vervangen is. Ook temp.sensor was verdacht en vervangen. Maar dat heeft allemaal niet geholpen voor dit probleem.Dom

Toen dachten ze aan de voorpomp voor de brandstofopvoer. Maar deze werkt gewoon. Uiteindelijk komen ze - na overleg met een dieselspecialist (welke weet ik niet, bedenk ik nu) - tot de volgende diagnose (die ik als niet-techneut probeer goed weer te geven): er zit wat miniscule speling bij de pompverstuiver en de cilinderkop. Deze is slechts provisorisch en tijdelijk te verhelpen met nieuwe ringen, e.d. Maar dat helpt misschien 3 maanden, misschien 9, maar dan is het weer terug. Enige echte oplossing is een nieuwe cilinderkop.

Mijn vraag is: hoe waarschijnlijk achten jullie deze diagnose? En zijn er nog andere mogelijke verklaringen voor ons probleem? Ik ben benieuwd... Alvast bedankt voor jullie meedenken! Aanbid


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van BluemotionBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member


Leeftijd: 28
Geregistreerd op: 20-8-2004
Berichten: 14720


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 10:34  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik zou eerst de verstuiverringen laten vervangen, kan goed zijn dat het daarmee opgelost is, zijn in verhouding tot een cilinderkop niet de kosten. en als je dan over een tijdje weer problemen hebt dan weet je dat er een nieuwe kop op kan.

Voor vervangen van de ringen moet wel de braam worden verwijderd in de cilinderkop, anders gaan de ringen bij montage al lek

_________________
ik rij niet hard, ik vlieg gewoon laag

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
barten
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 28
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 19:32  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb een golf5 plus BKC
uit 2015 die koud slacht startte. het bleek de startmoter te zijn, bij een koude moter moet je een minimale toeren met de startmoter hebben, anders slaat hij niet aan. na montage van de startmoter was het probleem opgelost. je hebt verschillende typen, je moet de zwaardere hebben. VW heeft zelfs een terugroep actie daarvoor gehad. Mischien heb je hier wat aan?




Laatst aangepast door barten op vr 27 jul, 2018 19:33, in totaal 1 keer bewerkt
Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
Tuxik
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 1-10-2006
Berichten: 6416


romania.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 08:21  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

barten schreef:
VW heeft zelfs een terugroep actie daarvoor gehad.

Heb je daar meer info over ?

_________________
52-RH-ZJ Golf+ BKD
78-GH-VL Golf 4 TDI
10-FN-GR Golf 4 TDI
RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
barten
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 28
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 13:13  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Standaard werd er een 1.7 kw startmoter gemonteerd, dat ging goed. totdat ze wat ouderwerden en wat zwaarder en langzamer starten. daarna heeft vw een 2 kw startmoter gemonteerde. de eerste zijn terug geroepen, maar naar zoveel jaren doen ze dat natuurlijk niet. Je kunt niet horen of hij te langzaam draaid. zover ik weet kan men met uitlees apperatuur hem wat harder laten lopen, op tijd van duur is dat natuurlijk geen oplossing maar om te kijken of dit het probleem is heb je hier misschien wat aan.. veel garages doen maar wat en rekeningen zonder end. hopelijk heb je er wat aan succes


Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
barten
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 28
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 13:48  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

P.s. Het starttoerental moet hoog genoeg zijn met een koude moter, bij een warme moter zou hij beter moeten starten


Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
Bluemotion
Lite Member



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 352
Woonplaats: Randstad
Auto: Volkswagen Touran
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 17:06  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dank je wel voor jullie reacties! IK denk toch dat de startmotor niet het probleem is omdat hij wel (snel) aanslaat, zij het dat hij ook weer afslaat. De diagnose van de garage lijkt correct, bevestigt ook een VAG specialist.

Ik vind het advies van Fedde goed idee. Eerst de verstuiverringen vervangen. Dan verder kijken of het voldoende is.


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van BluemotionBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



VVT
Diesel ServiceUw advertentie hier? Mail ons!
JD EngineeringChiptuning Feno
VagtechniekJos
Autodiagnose-mobiel

© TDI Club Nederland 2008