Thijs_Rallye schreef:
Gewend is een groot woord, bakken van Peugeot gaat niet zo snel stuk

.
Maar goed om te weten. 6 bak heb ik wel eens gelezen dat het lastig is om aan de juiste aandrijfassen te komen, zou inderdaad wel een stuk fijner zijn. Heb jij die conversie zelf al eens gedaan? Ik meen me te herinneren dat de prise as ook dikker is hetgeen zou betekenen dat ik weer een koppeling moet doen. En die zit er pas net 10 dkm in.
Ik heb de ombouw van 5 naar 6 bak al een aantal keren gedaan, zelf rijd ik ook met een 6-bak nu in mijn Golf IV.
- Aandrijfassen zijn anders, zijn wel te vinden op marktplaats. 6-bak aandrijfassen zijn qua spline gewoon hetzelfde aan de fuseekant dus je kunt gewoon de huidige fusee's gebruiken.
- Schakeltoren (pook) met kabels, die van een 5-bak zijn anders, vervangen is een makkie, uitlaat los vooraan, hitteschild verwijderen en dan schroef je zo de toren met kabels los. Beekman demontage in Brummen heeft er nog wel wat liggen, ik heb er een tientje of 5 voor betaald.
- Koppeling en vliegwiel zijn anders van een 6-bak, ik rijd met een dubbelmassa vliegwiel en Sachs SRE koppeling nu.
- Startmotor lijkt hetzelfde alleen raakt een 5-bak startmotor de starterkrans op het vliegwiel NET NIET op een 6-bak. kosten de wereld ook niet en gebruikt eventueel ook zat te vinden.
- een 6-bak heeft een hydraulisch druklager ipv een losse koppelingcilinder op de bak. leiding is anders, met wat buigen past het wel maar mooier is om de juiste leiding te monteren. (nummertje: 1J1721465AG)
Verder past de stekker van de snelheidssensor gewoon op de snelheidssensor die in een 6-bak zit. Enkel de snelheid wijkt iets af maar dat is met VCDS zo weer glad te trekken.
Ik zou nooit meer terug willen naar een 5-bak, ik rijd veel en ook vrij stevig (140/150km/h tenzij er iemand in de weg rijd) en met een 6e versnelling rijd dat zo enorm veel rustiger en vooral zuiniger. Ben een paar weken terug geswitcht van een ERF 6-bak naar een DRW 6-bak voor de nog iets langere 4/5/6 maar dat valt mij wat tegen, de DRW is de langste bak van de 02M 6-bakken. Vind het verschil tussen de 3 en de 4 te groot bij rustig rijden (doe ik ook nog wel eens)