Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 105

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2018 07:40  Onderwerp:   Kraken bij opschakelen naar derde versnelling. Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Sinds een maandje begint mijn auto te kraken bij het vlotjes schakelen naar de derde versnelling. (Polo 9N1, AXR - GGU) Terugschakelen naar de 3 is geen issue, het kraken treedt enkel op met opschakelen.

Nu is het zo dat de auto in zijn eerste jaren (om en nabij 90 dkm) door een wat oudere vrouw (sorry voor het cliche) voornamelijk in de stad gebruikt is. De 1,2, en 3 zullen dus veruit het meeste gebruikt zijn.

De auto heeft nu een goede 310 dkm gelopen en heeft vrij recentelijk (10 dkm geleden) een nieuwe Sachs koppelingsset incl 2mv gekregen. Ik heb zelf wel eens een bak open gehad, maar nog nooit een van VW.

Het idee is om dan maar direct de synchros van de 1,2,3 te gaan vervangen, de vraag is of dat nog de moeite is of dat ik er maar beter een tweedehandsje tegenaan kan knopen.

Heb ik nog de volgende vragen:
Is het te doen zonder speciaal gereedschap?
Wat me niet geheel duidelijk was is of de synchros van de 1 en 2 uit dubbele ringen bestaat? De dealer wist het niet.
Moet er opnieuw uitgeshimd worden?
Zijn er verder nog dingen die direct meegepakt moeten worden afgezien van keerringen ed.

Bak maakt al jaren geluid, een lichte fluittoon die ik altijd aan de vertanding heb toegeschreven, maar wellicht het vermelden waard voor de echte kenners.

gr. Thijs


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
barten
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 31
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2018 17:16  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is een moeilijke klus, zo'n versnellingsbak, zou liever bij een paar bedrijven een prijopgave doen


Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
RonaldTDI
Lite Member


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 11-7-2013
Berichten: 99
Woonplaats: Zwolle
Auto: Golf IV TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 14:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik kom zelf uit het Renault wereldje en jaren met dat spul geraced (en dan sneuvelde er ook nog wel eens een franse bak).

Zie dat je zelf in de Peugeot's zit, die zitten net zo beroerd (of nog beroerder Smile ) in elkaar dan de Renault's en als je die bakken gewend bent dan stellen de VW bakken weinig voor.

Misschien meteen een mooie kans om om te bouwen naar 6-bak? heb ik ook gedaan en is echt een aanrader, vooral als je veel snelweg rijd.

Synchroring bestaat gewoon uit 1 deel.


Stier Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van RonaldTDIBekijk gebruikers profielStuur PM
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 105

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 11:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

RonaldTDI schreef:
Ik kom zelf uit het Renault wereldje en jaren met dat spul geraced (en dan sneuvelde er ook nog wel eens een franse bak).

Zie dat je zelf in de Peugeot's zit, die zitten net zo beroerd (of nog beroerder Smile ) in elkaar dan de Renault's en als je die bakken gewend bent dan stellen de VW bakken weinig voor.

Misschien meteen een mooie kans om om te bouwen naar 6-bak? heb ik ook gedaan en is echt een aanrader, vooral als je veel snelweg rijd.

Synchroring bestaat gewoon uit 1 deel.


Gewend is een groot woord, bakken van Peugeot gaat niet zo snel stuk tong uit.

Maar goed om te weten. 6 bak heb ik wel eens gelezen dat het lastig is om aan de juiste aandrijfassen te komen, zou inderdaad wel een stuk fijner zijn. Heb jij die conversie zelf al eens gedaan? Ik meen me te herinneren dat de prise as ook dikker is hetgeen zou betekenen dat ik weer een koppeling moet doen. En die zit er pas net 10 dkm in.


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
barten
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 31
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 12:14  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

ik zou het echt niet weten, mijn ervaring is alleen met ford versnellingsbakken, helaas


Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member


Leeftijd: 29
Geregistreerd op: 20-8-2004
Berichten: 14727


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 13:37  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

ombouw naar 6 bak is wel wat werk. beter je 5 bak aan laten passen zodat deze langer word. dan is alles plug en play en heb je toch een comfortabelere auto

_________________
ik rij niet hard, ik vlieg gewoon laag

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Thijs_Rallye
Lite Member


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 19-2-2010
Berichten: 105

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2018 07:43  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

@Barten,
Lang geleden werkte ik nog bij Ford, ik kan me die IB5 bakken nog wel herinneren ja. Laatste bak die ik gedaan heb was een T9 bak van een transit MK3. Dat zijn fijne bakkies om te doen iig.

@Fedde,
Eerlijk gezegd heb ik niks te klagen over het comfort dusver. Ik weet dat de bakken die ze in de Polo tegen de AXR aanknopen eigenlijk op het randje zitten qua koppel. Dat is ook de reden waarom ik em niet heb laten chippen.

Anyways, aangezien ik weet dat jij de nodige ervaring hebt, heb ik veel speciaal spul nodig om die synchros te doen? En zijn de 1e en 2e meerdelige synchroringen, ik vind het niet heel duidelijk aangegeven in tecar.


Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member


Leeftijd: 29
Geregistreerd op: 20-8-2004
Berichten: 14727


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2018 08:56  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

aan het randje lopen qua koppel valt mee, de bakken zijn wel wat minder sterk dan de oudere 1.9 tdi bakken. maar als het koppel er geleidelijk in komt is er niks aan de hand met zo`n 320nm

qua gereedschap durf ik het niet te zeggen, overbrengingen kan ik uitrekenen maar een bak heb ik nog nooit uit elkaar gehaald

_________________
ik rij niet hard, ik vlieg gewoon laag

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
RonaldTDI
Lite Member


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 11-7-2013
Berichten: 99
Woonplaats: Zwolle
Auto: Golf IV TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 11:35  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Thijs_Rallye schreef:
Gewend is een groot woord, bakken van Peugeot gaat niet zo snel stuk tong uit.

Maar goed om te weten. 6 bak heb ik wel eens gelezen dat het lastig is om aan de juiste aandrijfassen te komen, zou inderdaad wel een stuk fijner zijn. Heb jij die conversie zelf al eens gedaan? Ik meen me te herinneren dat de prise as ook dikker is hetgeen zou betekenen dat ik weer een koppeling moet doen. En die zit er pas net 10 dkm in.


Ik heb de ombouw van 5 naar 6 bak al een aantal keren gedaan, zelf rijd ik ook met een 6-bak nu in mijn Golf IV.

- Aandrijfassen zijn anders, zijn wel te vinden op marktplaats. 6-bak aandrijfassen zijn qua spline gewoon hetzelfde aan de fuseekant dus je kunt gewoon de huidige fusee's gebruiken.

- Schakeltoren (pook) met kabels, die van een 5-bak zijn anders, vervangen is een makkie, uitlaat los vooraan, hitteschild verwijderen en dan schroef je zo de toren met kabels los. Beekman demontage in Brummen heeft er nog wel wat liggen, ik heb er een tientje of 5 voor betaald.

- Koppeling en vliegwiel zijn anders van een 6-bak, ik rijd met een dubbelmassa vliegwiel en Sachs SRE koppeling nu.

- Startmotor lijkt hetzelfde alleen raakt een 5-bak startmotor de starterkrans op het vliegwiel NET NIET op een 6-bak. kosten de wereld ook niet en gebruikt eventueel ook zat te vinden.

- een 6-bak heeft een hydraulisch druklager ipv een losse koppelingcilinder op de bak. leiding is anders, met wat buigen past het wel maar mooier is om de juiste leiding te monteren. (nummertje: 1J1721465AG)

Verder past de stekker van de snelheidssensor gewoon op de snelheidssensor die in een 6-bak zit. Enkel de snelheid wijkt iets af maar dat is met VCDS zo weer glad te trekken.

Ik zou nooit meer terug willen naar een 5-bak, ik rijd veel en ook vrij stevig (140/150km/h tenzij er iemand in de weg rijd) en met een 6e versnelling rijd dat zo enorm veel rustiger en vooral zuiniger. Ben een paar weken terug geswitcht van een ERF 6-bak naar een DRW 6-bak voor de nog iets langere 4/5/6 maar dat valt mij wat tegen, de DRW is de langste bak van de 02M 6-bakken. Vind het verschil tussen de 3 en de 4 te groot bij rustig rijden (doe ik ook nog wel eens)


Stier Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van RonaldTDIBekijk gebruikers profielStuur PM
Stefan089
Lite Member


Leeftijd: 29
Geregistreerd op: 3-4-2017
Berichten: 46
Woonplaats: Epe
Auto: Golf Variant 1.9 TDI
blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 15:45  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

RonaldTDI schreef:
Vind het verschil tussen de 3 en de 4 te groot bij rustig rijden (doe ik ook nog wel eens)


Ohja? Wanneer? tong uit


Schorpioen Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van Stefan089Bekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



JosDiesel Service
VVTUw advertentie hier? Mail ons!
Autodiagnose-mobiel
VagtechniekChiptuning Feno
JD Engineering

© TDI Club Nederland 2008