Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Bluemotion
Lite Member



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 352
Woonplaats: Randstad
Auto: Volkswagen Touran
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2018 17:25  Onderwerp: Vraag Feedback op gestelde diagnose chronisch startprobleem Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is lang geleden dat ik hier actief was. Maar misschien mag ik toch een vraag voorleggen over een probleem met onze auto, VW Touran 1.9 TDI 2006 (BLS).

De auto heeft sinds een maand of 2 een startprobleem. Het doet zich alleen voor bij een koude start, en vooral als de auto wat langere tijd heeft stil gestaan. Dan slaat hij even aan (1 sec.) en daarna gelijk weer af. Vervolgens is het heel lastig starten (na ca. 40 - 50 sec. herhaaldelijk starten slaat hij weer aan). Je kunt het probleem meestal ondervangen door als hij aanslaat gelijk gas te geven.

Onze garage is er een poos mee bezig geweest. Dacht aan het vliegwiel, dat inderdaad 'rot' was en inmiddels vervangen is. Ook temp.sensor was verdacht en vervangen. Maar dat heeft allemaal niet geholpen voor dit probleem.Dom

Toen dachten ze aan de voorpomp voor de brandstofopvoer. Maar deze werkt gewoon. Uiteindelijk komen ze - na overleg met een dieselspecialist (welke weet ik niet, bedenk ik nu) - tot de volgende diagnose (die ik als niet-techneut probeer goed weer te geven): er zit wat miniscule speling bij de pompverstuiver en de cilinderkop. Deze is slechts provisorisch en tijdelijk te verhelpen met nieuwe ringen, e.d. Maar dat helpt misschien 3 maanden, misschien 9, maar dan is het weer terug. Enige echte oplossing is een nieuwe cilinderkop.

Mijn vraag is: hoe waarschijnlijk achten jullie deze diagnose? En zijn er nog andere mogelijke verklaringen voor ons probleem? Ik ben benieuwd... Alvast bedankt voor jullie meedenken! Aanbid


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van BluemotionBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member


Leeftijd: 29
Geregistreerd op: 20-8-2004
Berichten: 14728


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 10:34  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik zou eerst de verstuiverringen laten vervangen, kan goed zijn dat het daarmee opgelost is, zijn in verhouding tot een cilinderkop niet de kosten. en als je dan over een tijdje weer problemen hebt dan weet je dat er een nieuwe kop op kan.

Voor vervangen van de ringen moet wel de braam worden verwijderd in de cilinderkop, anders gaan de ringen bij montage al lek

_________________
ik rij niet hard, ik vlieg gewoon laag

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
barten
Lite Member


Leeftijd: 58
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 37
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 19:32  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb een golf5 plus BKC
uit 2015 die koud slacht startte. het bleek de startmoter te zijn, bij een koude moter moet je een minimale toeren met de startmoter hebben, anders slaat hij niet aan. na montage van de startmoter was het probleem opgelost. je hebt verschillende typen, je moet de zwaardere hebben. VW heeft zelfs een terugroep actie daarvoor gehad. Mischien heb je hier wat aan?




Laatst aangepast door barten op vr 27 jul, 2018 19:33, in totaal 1 keer bewerkt
Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
Tuxik
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 1-10-2006
Berichten: 6428


romania.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 08:21  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

barten schreef:
VW heeft zelfs een terugroep actie daarvoor gehad.

Heb je daar meer info over ?

_________________
52-RH-ZJ Golf+ BKD
78-GH-VL Golf 4 TDI
10-FN-GR Golf 4 TDI
RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
barten
Lite Member


Leeftijd: 58
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 37
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 13:13  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Standaard werd er een 1.7 kw startmoter gemonteerd, dat ging goed. totdat ze wat ouderwerden en wat zwaarder en langzamer starten. daarna heeft vw een 2 kw startmoter gemonteerde. de eerste zijn terug geroepen, maar naar zoveel jaren doen ze dat natuurlijk niet. Je kunt niet horen of hij te langzaam draaid. zover ik weet kan men met uitlees apperatuur hem wat harder laten lopen, op tijd van duur is dat natuurlijk geen oplossing maar om te kijken of dit het probleem is heb je hier misschien wat aan.. veel garages doen maar wat en rekeningen zonder end. hopelijk heb je er wat aan succes


Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
barten
Lite Member


Leeftijd: 58
Geregistreerd op: 3-5-2014
Berichten: 37
Woonplaats: Staphorst
Auto: vw golf plus type 5
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 13:48  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

P.s. Het starttoerental moet hoog genoeg zijn met een koude moter, bij een warme moter zou hij beter moeten starten


Ram Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van bartenBekijk gebruikers profielStuur PM
Bluemotion
Lite Member



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 352
Woonplaats: Randstad
Auto: Volkswagen Touran
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 17:06  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dank je wel voor jullie reacties! IK denk toch dat de startmotor niet het probleem is omdat hij wel (snel) aanslaat, zij het dat hij ook weer afslaat. De diagnose van de garage lijkt correct, bevestigt ook een VAG specialist.

Ik vind het advies van Fedde goed idee. Eerst de verstuiverringen vervangen. Dan verder kijken of het voldoende is.


 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van BluemotionBekijk gebruikers profielStuur PM
Erwinvh
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-3-2007
Berichten: 63
Woonplaats: Vleuten (gem. Utrecht)
Auto: VW Passat 1.9TDI 74kW Trendline
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2019 00:28  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

En? Heeft het geholpen? Ik heb hetzelfde probleem.

Ik kom heel vaak het onderwerp 'startprobleem' tegen en ook met dezelfde symptomen als ik, maar nooit dat het opgelost is. Ja, één keer. Het zou namelijk ook een lek kunnen zijn in de tandempomp. Bij lange stilstand loopt de diesel terug naar de tank. De motor slaat dan inderdaad een paar slagen aan en slaat dan weer af. En dan lang doorstarten, dan slaat hij aan.

_________________
----------------------------------------------------
Passat TDI 74kW (AVB) Trendline 2001

Maagd Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van ErwinvhBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
RRider
Lite Member



Geregistreerd op: 25-3-2018
Berichten: 15
Woonplaats: Maarssen

blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2019 01:04  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo Erwin,

Ik ben sinds gisteren bezig met de Polo 1.4 TDI (2008) van een vriend, ook ongeveer hetzelfde startprobleem. Start slechter naarmate de auto langer stilstaat.

Wat ik heb gedaan op vrijdagochtend: de auto op contact zetten (dus nog niet starten) en weer uit zetten. Elke keer als je de auto op contact zet, wordt de opvoerpomp 2 a 3 seconden geactiveerd. Dit heb ik dus 10 keer gedaan. Daarna start de auto feilloos.

Mijn advies is om te kijken of dit bij jouw auto ook helpt. Indien dit het geval is, heeft het probleem zeker met de brandstofleiding te maken.

Ik woon in Maarssen, dus als je hulp nodig hebt met diagnose of reparatie, laat maar weten.


   OfflinePersoonlijke Gallerij van RRiderBekijk gebruikers profielStuur PM
Erwinvh
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-3-2007
Berichten: 63
Woonplaats: Vleuten (gem. Utrecht)
Auto: VW Passat 1.9TDI 74kW Trendline
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2019 18:36  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dat is inderdaad een goed idee om eens te proberen.

Ik was er al wel achter gekomen dat het startprobleem zich alleen voordoet als de auto hellend, al is het maar iets, geparkeerd staat met de voorkant hoger dan de achterkant. Parkeer ik andersom, dan heb ik nooit een startprobleem. Dat is al zo sinds december 2018.

Daarnaast heeft mijn auto nog een probleem, dat hij af en toe in de hele lage toeren, onder de 1000 rpm, gaat 'bokken' en hij schokt en schud wel eens bij stationair draaien. Of zou een cilinder haperen? Ik denk dat het het tweemassavliegwiel is. De hele koppeling is nog origineel na 514.000 km (ik ben eerste eigenaar en 'met respect voor techniek' mee gereden).
Je kan verwachten dat de koppeling nu wel bijna op is en het tweemassavliegwiel heeft ook niet het eeuwige leven. En als een verstuiver een probleem heeft, zou hij toch makkelijk op 3 cilinders moeten aanslaan. Voordat het probleem begon, maakte de motor nauwelijks een omwenteling en hij sloeg al aan, ook in de winter. Ik wil eigenlijk eerst het startprobleem opgelost hebben, voor ik de koppeling laat vervangen. Die is namelijk niet echt goedkoop.

Ik heb trouwens ook VAG-COM op mijn laptop en de motor heeft geen foutcodes. Bij stationair draaien ziet het er zo uit:

Cyl 1 Cyl 2 Cyl 3 Cyl 4

mg/R mg/R mg/R mg/R
0.00 -1.20 0.96 0.19
0.00 -1.15 0.94 0.19
0.00 -1.15 0.89 0.19
0.00 -1.15 0.87 0.19
0.02 -1.18 0.87 0.21
0.02 -1.18 0.92 0.19
0.02 -1.11 0.87 0.14
0.05 -1.11 0.85 0.14
0.05 -1.11 0.80 0.16
0.05 -1.11 0.80 0.19
0.00 -1.11 0.80 0.24
0.07 -1.20 0.75 0.33


Nog steeds binnen de marges. Lijkt mij niet dat daar een probleem is.
Want in maart 2013 (370.000km) zag het er zo uit::

Cyl 1 Cyl 2 Cyl 3 Cyl 4

mg/R mg/R mg/R mg/R
0.28 -0.87 -0.73 1.27
0.31 -0.87 -0.73 1.25
0.33 -0.92 -0.71 1.25
0.35 -0.89 -0.73 1.25
0.35 -0.85 -0.71 1.20
0.28 -0.78 -0.64 1.11
0.28 -0.78 -0.64 1.11
0.28 -0.80 -0.64 1.11
0.28 -0.82 -0.61 1.08
0.33 -0.80 -0.64 1.11

Maar rijden gaat nog steeds soepel. Op de snelweg bij 120-130 is de auto echt goed in balans, geen trillingen, ook niet in stuur en de motor geruisloos op de achtergrond nauwelijks hoorbaar. Maar starten en stationair niet zoals het hoort.

_________________
----------------------------------------------------
Passat TDI 74kW (AVB) Trendline 2001

Maagd Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van ErwinvhBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
RRider
Lite Member



Geregistreerd op: 25-3-2018
Berichten: 15
Woonplaats: Maarssen

blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2019 22:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo Erwin,

Dan lijkt de oorzaak mij vrij duidelijk: de opvoerpomp die werkt wel, maar hij houdt bij stilstand de brandstof niet tegen. Hierdoor loopt de brandstof in de brandstofleiding langzaam terug. Hiervoor kun je twee dingen doen:

-terugslagklepje plaatsen in de brandstofleiding
-opvoerpomp vervangen

Indien je hulp hierbij nodig hebt, mag je me een PM sturen.

Als de auto nog steeds het volle vermogen heeft, en het verbruik niet merkbaar is veranderd, lijkt het mij dat het niets met de verstuivers te maken heeft.


   OfflinePersoonlijke Gallerij van RRiderBekijk gebruikers profielStuur PM
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1010

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 19:50  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Die verstuivers zitten niet binnen de marges hoor, normaliter wijkt dit hooguit +/- 0,5 af.
Een gaar 2-massa vliegwiel veroorzaakt dit niet, die hoor je wel als hij koud is stationair maar dat veroorzaakt geen bokken.

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
Erwinvh
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-3-2007
Berichten: 63
Woonplaats: Vleuten (gem. Utrecht)
Auto: VW Passat 1.9TDI 74kW Trendline
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2019 20:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb het beste probleem en oplossing hier gevonden:

http://www.tdiclub.nl/viewtopic.php?t=63419

En daar vond ik weer een link met precies dezelfde symptomen als mijn auto met schuin staan en slecht starten en onregelmatig stationair lopen.
Ik denk dat de afdichtrubbers van de verstuivers slecht zijn. Dus die ga ik binnenkort zelf vervangen. Ik heb onderdelen en wat speciaal gereedschap besteld (een meetklok en een langere triple-square doppenset), dan moet het lukken.

_________________
----------------------------------------------------
Passat TDI 74kW (AVB) Trendline 2001

Maagd Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van ErwinvhBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Erwinvh
Lite Member


Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 3-3-2007
Berichten: 63
Woonplaats: Vleuten (gem. Utrecht)
Auto: VW Passat 1.9TDI 74kW Trendline
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 18:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Gisteren vrij genomen om de pompverstuivers te voorzien van nieuwe rubbers en dergelijke. De operatie is gelukt!
Alle problemen die de motor had zijn opgelost. Hij draait weer keurig rond. Stationair geen geschud meer, niet meer 'bokken' in hele lage toeren en vanmorgen startte hij meteen goed.
Het enige probleem wat ik had is dat ik wel nieuwe bouten had voor het vastzetten van de pompverstuivers, maar die waren van slechte kwaliteit. De tanden van de triple square inbus hielden de kracht niet waarmee de bout vast gezet moet worden. Toen heb ik maar de gebruikte bouten opnieuw gebruikt, Met 10Nm en 180 graden verder. Dat is iets minder ver als voorgeschreven, maar ik had bedacht dat de rek van de bout er al een groot deel uit was.Ik vertrouw er op dat het goed blijft zitten. Ik had ze dus beter bij de VW dealer kunnen kopen.

Eerst dacht ik dat het bokken kwam door een versleten 2-massa vliegwiel, dat zou wel een dure ingreep zijn, maar moet toch een keer gebeuren. Het slecht starten zocht ik eerder bij een terugslagklep van diesel terug naar de tank. En het slecht stationair draaien zocht ik bij de kabelboom. Niets dus van dat alles, alleen een paar rubber ringen om de verstuivers!

Dus bij onregelmatigheden in de hele lage toeren (onder de 1000 toeren) en geen foutmeldingen, denk dan aan de rubber afdichtingen van de pompverstuivers.

Ik heb jaren geleden ook problemen gehad bij het accelereren met de foutmelding van 'misfire', denk dan aan de kabelboom in de cilinderkop voor de verstuivers. Een paar weken geleden had ik deze ook al vervangen, maar dat leverde geen voordeel op (behalve dan dat ik voorlopig niet op een kapotte kabelboom hoef te rekenen). De eerste kabelboom heb ik vervangen bij 270.000km en pas weer bij 510.000km.

_________________
----------------------------------------------------
Passat TDI 74kW (AVB) Trendline 2001

Maagd Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van ErwinvhBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1010

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 20:28  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Mooi dat het is opgelost! Volgens mij zijn dat 10.9 rekbouten die je nodig hebt.
Hergebruik kan wel een keer maar het beste is altijd vernieuwen.
Ben benieuwd of je verstuiver correctie waarden nu ook beter zijn.

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



VagtechniekVVT
Autodiagnose-mobielChiptuning Feno
JosJD Engineering
Uw advertentie hier? Mail ons!

© TDI Club Nederland 2008