Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 19:03  Onderwerp:   BXE motor distriebutieriemwissel Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Vraag als de krukas in tdc staat kan de blokkeerpen dan perfect in de nokkenastandwiel?dus de pen van 6mm met zwarte bol?
Volgende vraag is het met markering goed te doen op het krukastandwiel ipv die speciale tool om de krukas vast te zetten tijdens een distriebutieriemwissel?
De bedoeling is om terwijl de spanrol en waterpomp mee te vernieuwen door een contitech(continental) setje of toch beter ander merk?




Laatst aangepast door C110 op wo 04 sep, 2019 09:26, in totaal 2 keer bewerkt
   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1395
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT IBIZA ST FR + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 17:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dat hoeft niet, meestal niet zelfs uit ervaring, kan zijn dat je heel klein stukje moet draaien, ik blokkeer eerst nokkenas, dan draai ik de 3 boutjes van nokkenastandwiel los, daarna blokkeer in de krukas maar omdat deze meestal niet goed past kun je deze heel voorzichtig en langzaam draaien totdat blokkeergereedschap past.
Contitech is prima set, ik heb meestal gates set met skf lagers.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 12:12  Onderwerp:   Torsion value BXE motor Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

https://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-timing-torsion-value-adjustment-on-vw-and-audi-pd-tdi-engines/




Laatst aangepast door C110 op wo 21 aug, 2019 12:16, in totaal 2 keer bewerkt
   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 12:15  Onderwerp:   Torsion value BXE motor Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als ik mn auto uitlees staat er bij torsion value -2,5 kw
De riem moet nog vernieuwd worden voor de eerste keer en motor heeft nu 149000km
Motor start goed en rijd goed
Wat bij nieuwe riem ?Werken naar torsion value 0 kw of terug -2,5 kw?
Grt Steve
Bron torsion belang
https://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-timing-torsion-value-adjustment-on-vw-and-audi-pd-tdi-engines/


   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1395
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT IBIZA ST FR + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 18:48  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik zet ze altijd zo ver mogelijk op 0, maar dat kan alleen als je vcds heb, en je moet nokkenas dan steeds een heel klein stukje verdraaien.
Hij moet staan tussen de -3 en +3, heel veel verschil zul je niet merken als hij niet precies op 0 staat.




Laatst aangepast door audidriver73 op wo 21 aug, 2019 18:59, in totaal 1 keer bewerkt
Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Tuxik
Moderator
Moderator



Geregistreerd op: 1-10-2006
Berichten: 6450


romania.gif
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 18:57  Onderwerp:   Re: Torsion value BXE motor Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

C110 schreef:
Wat bij nieuwe riem ?Werken naar torsion value 0 kw of terug -2,5 kw?

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_nokkenas.html
een kritische monteur houdt 0.0 - 0.5 °Ck als tolerantiegrens aan

_________________
52-RH-ZJ Golf+ BKD
78-GH-VL Golf 4 TDI
10-FN-GR Golf 4 TDI
RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 10:05  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nu na 149000 km is het -2,5 en kun je dus concluderen dat die vervroegerd naarmate die meer km heeft de riem waarschijnlijk
Of is het toch een ander waarde voor een BXE dan 0.0-0.5 kw standaard?


   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1395
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT IBIZA ST FR + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 12:30  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als de riem ouder wordt zal deze iets uitrekken waardoor de timing klein beetje verloopt, dat is normaal. Daarom zet ik hem altijd op 0, zodat hij op moment dat ie verloopt, nog altijd binnen de norm blijft.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 21:55  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Riemwissel gedaan en stond op -2 na testrit en trok goed op
Als ik die nadien op nul zette dmv anti klok een mm of 2 a 3 het nokkenastandwiel te verdraaien heeft die onderin minder power maar bovenin misschien wel meer ..
Zat precies ook heel klein dipje in eerste keer met motor die nog niet volledig warm was.
Verbruikt de motor meer met -2 setup en heb je meer roet dan rijden met afstelling op 0?
De oude riem stond op -2,5 en reed ook goed en aangezien een uitgerokken riem maar 0,5 veranderd heb ik een vermoeden dat die fabrieksaf op -2 stond.Wat denken jullie aub?


   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1395
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT IBIZA ST FR + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 00:30  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

De marge is max -3 en +3, dus als hij hier tussen staat is het goed.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 08:28  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als de riem 1 tand verkeerd staat is dat dan ook te zien via de torque als de 3 bouten in het midden staan van het nokkenastandwiel en de riem ligt bijvoorbeeld 1 tand verkeerd heeft men dan een kompleet andere waarde dan -3 of +3 max?Heb de test gedaan met tool T10100 en nokkenaspin maar begin soms te twijfelen vandaar ;-)
Ook staat de spanner juist .


   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1395
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT IBIZA ST FR + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 22:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nee dat maakt niet uit, de nokkenas is tenslotte geblokkeerd met die pen, maar als hij niet in de midden staat bij montage, en je wil je naderhand fine tunen, dan heb je kans dat dit niet meer gaat als je te ver naar de kant staat.
Zodra je buiten de specs komt, zal motor niet meer aan slaan, dit heb ik al eens meegemaakt.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2019 23:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Mijn oude origineele waarde stond op -2,5 torque of torsion
Gelukkig heb ik deze eerst uitgelezen voor vernieuwing riem want
blijkt dat er 2 soorten sensors zijn van de nokkenas terug gevonden ook op het net van andere rijders BXE of BLS blok.
Bij de oudere moet de torsion of torque rond de 0 of 0,5 best staan bij de nieuwere -2,5 of -2 .Zo rijd de motor toch het beste nu weer bij mij.
Heb gereden met waarde 0 zoals men beweerd het best te zijn meestal maar de motor voelde luier aan dan voordien dus terug op -2 veranderd naar -2,5 boven 1800 t/min
Dit bij mn BXE motor van eind 2007 van de band gerold is de afstelling -2 a -2,5 normaal gezien waarschijnlijk.


   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1395
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT IBIZA ST FR + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 18:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dan is het toch goed.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
C110
Lite Member



Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 265


blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 09:17  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heb de spanner mooi bij riemwissel aangespannen zoals er staat in de handleiding met de indicator tussen de zone en aangespannen .
Nu zie ik dat met warme motor deze verder staat naar rechts dus meer aangespannen?Is dit norrmaal dat die beweegt de spanner naar rechts dan ?
Mn oude spanner stond iets naar links met koude motor van de plaats waar die indicator normaal moet staan.


   OfflinePersoonlijke Gallerij van C110Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



VagtechniekUw advertentie hier? Mail ons!
VVT
Autodiagnose-mobielJos
Chiptuning FenoJD Engineering

© TDI Club Nederland 2008