Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 21:12  Onderwerp:   lambda partial geen waarde Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo beste forumleden
Het is alweer een jaar geleden dat ik op dit forum actief was met een probleem met mijn T5.
De T5 heb ik pas verkocht daar die me niet beviel en te duur werd in de wegenbelasting. (bijna 1600 euro p/j)
Nu heb ik een vw caddy waar ik een probleem mee heb en hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Het is een caddy maxi 1600cc benzine en gas. De lpg installatie is van Diego G3
De motor stottert tussen de 1200 en 1800 toeren. Als ik in dat gebied met een vast toerental blijf rijden blijft de auto stotteren. op lpg is dat vl erger dan op benzine.
Boven de 1800 toeren is het weg (of merk ik het niet?)
Ik heb reeds de bougie's de kabels en de bobine vervangen zonder resultaat.
Nu heb ik een vagcom gekocht een HEX-V2Dual K&CAN. Deze gaf aan dat de lambda sensor stuk was. die vr de katalysator (dus de dure 150 euro en waar je moeilijk bij komt) deze vervangen en hoopte dat het probleem voorbij zou zijn. Helaas dus niet. Dus weer eens de vagcom aan de auto gehangen. Bij stationair draaiende motor in groep 32 geeft de additieve trim (linkse veld) een waarde van 16% en als ik meer gas geef gaat deze waarde naar 12% maar het rechtse veld (Partial) staat vast op 9,8 % en veranderd niet. Nu is dus de vraag; wat gebeurt hier? Alvast bedankt voor wie de moeite wil nemen. Oh ja volgens mij heb ik geen luchtmassameter. Groet


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 10:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo daar ik geen reactie krijg, vermoed ik dat ik het probleem niet goed omschreven hebt. ik zal dat binnenkort verbeteren. Maar misschien is er iemand in de omgeving A.dam Hilversum Amersfoort die mij kan helpen met de vagcom daar ik er te weinig van weet. Uiteraard tegen betaling. Ik hoor graag van iemand. Groet


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1026

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 18:49  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

https://youtu.be/yM3iarhSP68

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 22:15  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

He Roy dank je voor toesturen van de link. er wordt o.a. uitgelegd over de werking van de sensor wat ik in grote lijnen wel al een beetje wist. De sensor meet de O2 in de uitlaatgassen en geeft dan een signaal aan de inspuiting om enkele milliseconde langer open of dicht te gaan. De sensor achter de katalysator geeft signalen van de katalysator door. Mijn Engels is niet zo goed maar begrijp ik het goed dat de olie peilstok er uit wordt getrokken om te kijken of er valse lucht wordt aangetrokken?. Als ik de peilstok er uit haal zie ik niets veranderen aan de waarden (met vagcom) . Valse lucht was 1 van de opties die ik gecontroleerd heb en kan geen lek ontdekken. Maar bij mij blijft de waarde in groep 32 adaption (partial) bank 1 sensor 1 vast op 9.8% staan. Weet jij waarom dat is?.Waar komt dit signaal dan vandaan?. kan de sensor achter de katalysator dan stuk zijn?. Of heeft deze er niets mee te maken?. alvast bedankt


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1026

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 18:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

In groep 032 partial bank 1 staat de lange termijn brandstof trim onder belasting opgeslagen. Dat hier niets aan veranderd tijdens stationair klopt naar mijn idee.
Wat gebeurt er met de andere waarden idle bank 1?
En met de waarden in groep 031 en 033? In deze groep kun je zien wat je lambda regeling voor de korte termijn doet. Aan de hand daarvan worden de waarden in groep 032 weer bijgewerkt voor het langdurige gemiddelde. Dat wordt dan zegmaar de basis van waaruit de korte termijn fuel trim gaat regelen.
Anders even een stuk rijden en kijken wat er gebeurt.
Als ik dit stuk zo lees dan is +10% lange termijn fuel trim inderdaad niet ok.
Dus of de labda/O2 sensor defect of injector of vacuumlek inderdaad.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2018/09/back-to-basics-fuel-trims-helpen-bij-diagnose-10160061

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 21:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

De voorste o2 sensor is nieuw maar ga ik controleren of ik wel de juiste gekocht heb. De sensor na de katalysator ga ik gewoon vernieuwen, de auto heeft 130.000 km gelopen en ik heb gelezen dat ze zo'n 150.000 km meegaan.
Die 9.8% blijft ook als ik gas geef, veranderd dus niet.
groep 30 lambda controle sensor status (sensor 1 00111) sensor2 0110
groep 31 lambda controle actual 1.039 lamda specified 0.9941
groep32 idle -4.7% partial +9.8%
groep 33 lambda controle -4% sensor voltage 1.99V
Kan je hier wat mee?


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1026

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 10:19  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nee dat klopt wel, je moet echt langere tijd gaan rijden al wil je die partial in groep 32 iets zien veranderen. Wat voor foutcodes staan er nu in het motor management? En heb je deze wel gewist na het vervangen van de sensor?
De sensor na het katalysator vervangen zou ik even mee wachten.
Een grafiekje maken van de waarden rijdend geeft een beter beeld of je sensoren werken. En je kunt volgens mij ook de sensoren testen via basic settings.

030,1,Bank 1,Sensor 1,1xxxx = Lambda Sensor Control Cyl. 1 active\nx1xxx = Catalytic Converter Venting active\nxx1xx = Lambda Sensor Heating on\nxxx1x = Lambda Sensor ready\nxxxx1 = Lambda Control active

030,2,Bank 1,Sensor 2,1xxx = Lambda Control (P-Portion) active\nx1xx = Lambda Sensor Heating on\nxx1x = Lambda Sensor ready\nxxx1 = Lambda Control (I-Portion) active

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 21:27  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ja de storingen heb ik gewist en geeft geen nieuwe storing. Wel heb ik vandaag een log gemaakt van groep 31 32 en 33. van stilstand af. Nu viel me iets op; die 9.8 blijft de hele tijd strak op 9.8 maar na een aantal metingen in de log zie ik van groep 33 de lambda controle sensor1 de waarde verspringen van 2.7% naar 0% en gelijk in dezelfde groep het voltage verspringen van 1.9 naar 2.30 Deze waarde blijft de volgende 3 metingen. dan ook gelijk in groep 31 springt de lambda controle (actual) van 0.99 naar 1.99 deze waarde blijft 1 meting. om daarna een aantal metingen weer de begin waarden te geven en dan zie je die verspringing weer. enz. enz. of zijn dit schakel momenten en gebeurt dit dus tijdens afremmen of schakelen?. ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. en wat me vandaag ook opviel is dat ik mogelijk benzine kwijt raak terwijl ik op lpg rijdt. Moet ik dus ook nog uitzoeken hoe dat zit. Groet Arnold


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1026

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2019 19:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bij stationair toerental moet lambda control in groep 33 steeds verspringen van positief naar negatief zo tussen de -5% en +5%.
De lambda control actual in groep 31 moet een beetje schommelen tussen de 0,9 - 1,1 tijdens het rijden, 2 is wel erg hoog en de sensor klinkt niet erg levendig.
En benzine lekkage kan het stotteren ook wel eens veroorzaken.
Laat de injectors eens controleren.

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: di 29 okt, 2019 21:16  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Om te testen dacht ik als ik de benzine toevoerslang dichtknijp met tie ribs en dan op lpg rijden en dan eens zien of de auto nog stottert. oei dat ging niet goed. de benzinepomp werkt met hoge druk en spoot dus de hele motor onder de benzine. 1 vonkje en ik zou geen last meer hebben gehad van een stotterende motor......Wellicht kan ik de benzinepomp elektrisch uitschakelen, zekering trekken?. en dan nog eens rijden op lpg.Als ik enigszins denk dat de injectoren een probleem is laat ik ze controleren want ik ben er inmiddels vrij zeker van dat ik benzine kwijt raak.Kan dat niet met de vagcom? want met diesel verstuivers heb ik dat in het verleden wel eens laten doen. Als ik wat meer weet laat ik het je weten. in ieder geval bedankt tot zover voor de bijstand.


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1026

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 17:48  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als je een mechanische brandstofpomp bij de motor hebt zitten dan zou ik dat niet doen. Dan beschadigd deze straks. En zo niet de zekering van de pomp trekken zou kunnen. Maar beter los de injectors testen. Beste is om uit te bouwen en los te testen. Gelukkig is er verder niets gebeurd dan!

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 20:53  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Vandaag bij een Bosch specialist geweest die kan de injectoren reinigen en testen dus dat ga ik doen. Nog een laatste vraag dan, ik kan geen lucht massameter ontdekken op de auto maar was vandaag nog even met de vagcom aan het spelen en kwam toen mass airflowsensor G70 tegen. die gaf ook een (schommelende) waarde.De vraag is dus, moet er dan toch een LMM op zitten? of kan die waarde ook een afgeleide zijn van een andere sensor?.


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 34
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1026

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 20:22  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

https://m.auto-onderdelen24.nl/luchtmassameter/vw/transporter-v-bestelwagen-7ha-7hh-7ea-7eh

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
ArnoldHQ
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 1-11-2016
Berichten: 27
Woonplaats: Naarden
Auto: VW Transporter
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 20:39  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Thanks


Tweeling Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van ArnoldHQBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



VVTJos
JD Engineering
Autodiagnose-mobielVagtechniek
Uw advertentie hier? Mail ons!Chiptuning Feno

© TDI Club Nederland 2008