Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Roy_01
Lite Member


Leeftijd: 35
Geregistreerd op: 20-7-2006
Berichten: 1046

Auto: Scirocco 2010 2.0 tdi dsg
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2020 11:01  Onderwerp:   Scirocco open pilot Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Open pilot (OP) geļnstalleerd

Image

Sinds een paar weken rij ik rond met Open Pilot (OP) geļnstalleerd van Comma.ai. Het is een systeem wat level 2 autonoom rijden mogelijk maakt met gebruik van de in de auto aanwezige rij-assistent systemen. Het systeem bestaat uit een centraal achter de voorruit geplaatste wegneembare camera ook wel EON genoemd. Daar bestaan er inmiddels 2 versies van. De camera scant de weg voor de auto en pikt de belijning op waarmee het de auto kan besturen door het elektrisch stuurhuis direct te bedienen. Maximale koppel 3 Nm en ook gelimiteerd per tijdseenheid. Daarnaast zijn er diverse extra beveiligingen aanwezig om de veiligheid te waarborgen: bestuurder monitoring d.m.v. oog tracking, gordel monitoring, DSG in D stand, rem en gaspedaal bediening schakelt het systeem uit, etc.

De EON zit met de bedrading tussen de J533 can gateway of R242 camera aangesloten en kan hiermee CAN signalen tussen de diverse modules oppikken en veranderen indien nodig om de auto in voorwaartse en zijwaartse in de rijbaan te houden en op afstand van voorganger. Het systeem maakt gebruik van het VW ACC systeem en een lane assist camera is niet noodzakelijk, de EON neemt deze functie over. Daarnaast zijn er ontwikkelingen om ook auto%u2019s zonder ACC radar te ondersteunen door Open Pilot deze functie te laten overnemen via de camera in de EON.

De software is open source maar wordt wel gecontroleerd door Comma dat de veiligheidsrichtlijnen bepaald. Daardoor is er input van mensen over de hele wereld. De rijdata (voorwaarte camera, CAN en Open Pilot data) wordt upgeload naar een Comma server waar zij het gebruiken om het rijmodel te verbeteren. Via Discord is er ook een Comma.ai community waar je diverse ontwikkelingen en discussies kunt volgen. Op het moment is er ondersteuning voor +/- 11 automerken en deze lijst groeit.

De Volkswagen minimale voorwaarden zijn tot nu toe dat je een elektrisch stuurhuis hebt en ACC om het systeem tot zijn recht te laten komen. Daarnaast vergroot de aanwezigheid van stop&go op een auto de functie van dit systeem in grote mate. MQB kan bijvoorbeeld tot 0 km/h afremmen en sturen maar bij PQ35/46 zijn er voorlopig nog limieten aan de minimale snelheid waarbij het systeem nog kan sturen. Dit verschilt van 20-50 km/h. Ook zit er nog een maximale tijdsduur van 6 minuten in het stuurhuis bij PQ35/46 waar men nog mee bezig is om hier een oplossing voor te vinden. Het uitschakelen van OP wordt altijd vooraf gegaan aan een duidelijke melding om het stuur over te nemen. Wanneer je niet met OP wilt rijden schakel je het systeem niet in en kun je gewoon met de auto rijden met assistent systemen zoals normaal. Ook de bediening van maximale snelheid/afstand en in en uitschakeling van OP gaat via de ACC knoppen dus er hoeft niets op het scherm bedient te worden.

Voordelen:

-          Lagere inspanning tijdens het rijden op auto- en snelwegen

-          Automatische rijbaan wisselen (knipperlicht aan en een kort rukje aan het stuur is voldoende)

-          Geen ping pong effect meer t.o.v. de standaard lane assist

-          Bestuurder monitoring werkt beter dan VW standaard PQ35/46

-          Dashcam functionaliteit (lage kwaliteit)


Toekomstige voordelen:


-          Automatisch afremmen/stoppen voor stoplichten

-          Integratie side assist in automatisch rijbaan wisselen als extra veiligheid

-          ACC integratie voor auto%u2019s met normale CC (via camera i.p.v. radar)

-          Stop&Go functionaliteit voor auto%u2019s waarbij dit niet aanwezig is (nog niet zeker of dit haalbaar is)

-          Automatische rijsnelheid o.b.v. GPS data (vergelijkbaar met VW travel assist)

-          Semi automatisch inhalen wanneer je een langzamer rijdende auto nadert

- Integratie emergency assist

Nadelen:

-          Maximale koppel 3 Nm dus eigenlijk alleen geschikt voor rechte wegen binnen de bebouwde kom en auto- en snelwegen

-          Camera zicht beperkt tot weg voor de auto, geen controle achter of naast de auto

-          EON1 bestuurder monitoring werkt alleen overdag, s%u2019nachts moet je het stuur af en toe aanraken om te laten weten dat je wakker bent. De EON2 heeft een infrarood camera om dit probleem te tackelen.

-         Wifi nodig om rij data up te loaden of via 4G abonnement


Informatie:


https://comma.ai/

https://en.wikipedia.org/wiki/Openpilot

https://community.comma.ai/wiki/index.php/Volkswagen



Video%u2019s:

PQ35

https://youtu.be/YYWLAdgJL_o

MQB

https://youtu.be/HeZzSzKfwT4

Open Pilot vs. Autopilot

https://youtu.be/3Y67XKPmtY8[img]https://images.app.goo.gl/usy4tgWkK9beFRyH6[/img]

_________________
Teveel om hier kwijt te kunnen, voor aanpassingen: zie profiel

Steenbok Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Roy_01Bekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



Chiptuning FenoVVT
JD EngineeringVagtechniek
JosUw advertentie hier? Mail ons!

© TDI Club Nederland 2008