Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 15:57  Onderwerp:   Voorgloeien gaat niet bij VW Passat 1.9 tdi bouwjaar 1995 Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo, gisteren werd ik geconfronteerd met het probleem dat de auto niet wilde starten. Ik heb een paar keer het contact in/uit geschakeld maar het voorgloeilampje bleef gewoon branden. Ik heb wat gerommeld met de kabeltjes die naar de gloeibougies gaan en toen werkte het weer gewoon. Ook vanochtend startte de auto probleemloos. Ik heb 315.000 km op de teller en denk dat de bougies nooit vervangen zijn maar volgens mij is dat het probleem ook niet. De kabeltjes die naar de gloeibougies lopen zijn erg verweerd maar of dat de oorzaak is kan ik zo niet bekijken. Kan de gloei automaat of misschien een temperatuur relais een oorzaak zijn. Ik wil eigenlijk al die onderdelen vervangen of is er een manier om deze onderdelen door te meten? Gaarne advies wat ik het beste kan doen. En weet iemand waar ik deze delen het beste kan bestellen?
BVD Jos


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
mano
Lite Member


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 13-3-2010
Berichten: 102
Woonplaats: Rozenburg
Auto: Bora Variant
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 19:23  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo Jos,

Ik zou eens beginnen met het vermelden van de motorcode. Op die manier kunnen leden mee kijken/zoeken naar een oplossing.

Je geeft zelf aan indien je aan de kabeltjes rommelt, het probleem tijdelijk opgelost is. Dan zou ik de voeding van het voorgloei relais tot aan de gloeibougie bekijken. Daar zal waarschijnlijk kabelbreuk danwel corrosie opgetreden zijn waardoor de gloeibougies niet aangestuurd meer worden.

De gloeibougies kan je ook testen dmv demonteren, buitenmantel (dikke schroefdraad) aan massa te leggen en 12v aan de bovenzijde erop. Let op dat je geen kortsluiting veroorzaakt en indien de gloeibougie goed werkt, deze heet!!! zal worden binnen secondes!


Kreeft Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van manoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 20:26  Onderwerp:   Motorcode Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bedankt voor de reaktie. Volgens mij is de motorcode B4. Ik weet niet of het rommelen aan de kabeltjes geholpen heeft alleen startte de motor daarna weer. Zijn de bougiedoppen en kabeltjes van deze auto universeel? Ik ben niet in Nederland en onderdelen krijgen is altijd moeilijk. En ik kan hier niet zonder auto. Fietsen is levensgevaarlijk en openbaar vervoer is slecht. Dus vandaar dat ik eigenlijk geen risico wil nemen.


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 00:46  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

De code is VW Passat 1.9tdi 1995 B3/B4 sedan 3A2.


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
mano
Lite Member


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 13-3-2010
Berichten: 102
Woonplaats: Rozenburg
Auto: Bora Variant
blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 07:57  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nee dit is het model/type auto. De motor (en versnellingsbak) hebben een eigen code. Van jou is wellicht een AFN. Zit vast geen boekje meer bij de auto? Of wellicht in de kofferbak dat er een sticker zit, misschien in het reservewiel compartiment.

De 12v voorziening vd gloeibougies loopt via een zwarte "buis", welke doorgelust is naar iedere bougie. Die kan je voorzichtig! demonteren om te kijken of de aansluitingen nog netjes zijn.

Indien de auto gewoon start, heb je geen (of kort) een gloei signaal op dashboard welke kort na gestart te zijn weer uitgaat? Of blijft deze branden?

Gr Manuel


Kreeft Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van manoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
mano
Lite Member


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 13-3-2010
Berichten: 102
Woonplaats: Rozenburg
Auto: Bora Variant
blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 08:10  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als je onderstaande link gebruikt, kom je vanzelf bij de zekering voor de gloeibougies, het relais (#103, rechts onderin).

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/a3-b4-glow-plug-relay-and-fuse-location.204372/


Kreeft Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van manoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 11:39  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo Manuel, het lampje bleef branden. Ik ben bang dat als ik de bougiekabeltjes aanraak dat ze breken. Het zitten allemaal breuken in de mantel als ik het zo bekijk.
De code ga ik nog even opzoeken. Bedankt


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 13:14  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb een motorcode gevonden. 3A22XSPASSAT LIM CL TDI 5G. Hopelijk is dit goed.


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
Mari
Lite Member



Geregistreerd op: 19-5-2013
Berichten: 445
Woonplaats: Oss
Auto: VW Golf VII
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 15:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Motorcode bestaat uit 3 letters, bij de huidige nieuwe motoren uit 4 letters...

Ik denk dat als je de auto uitleest je vast een foutcode gaat tegenkomen die duidt op het probleem met de auto...

_________________
Golf VII, 1.6TDI BM Ed. 40 -110 PK - 250nm - verbruik Image
Golf V, 1.9TDI BlueMotion - 150.5 PK - 367nm - verbruik: Image over 101.735 km

   OfflinePersoonlijke Gallerij van MariBekijk gebruikers profielStuur PM
mano
Lite Member


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 13-3-2010
Berichten: 102
Woonplaats: Rozenburg
Auto: Bora Variant
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2020 08:34  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik vrees dat je helaas toch de armen uit de mouwen zal moeten steken om dit probleem op te lossen.

Als de 12v voeding niet in orde is, dan krijg je of dalijk kortsluiting of de motor start moeilijk en/of blijf je met dat lampje aan zitten (feitelijk is dit je motorstoring indicatie).

Als je enigszins bedreven met een multiemeter bent (indien aanwezig) zou je wel wat zaken kunnen uitsluiten, bijv of er 12v aanwezig is op de gloeibougie met koude start. Dan kan je in ieder geval uitsluiten of de aansturing (relais icm temperatuur sensor) werkt.

Overigens zal die voeding naar de gloeibougie niet zoveel voorstellen, lijkt me dat dit een "slechts" een 2,5mm 12v draad is welke doorgelust is van de ene bougie naar de andere. Maw: zou redelijk eenvoudig te repareren moeten zijn.


Kreeft Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van manoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 17:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het uitlezen geeft geen foutcode.
Alles even op een rijtje.
Ik heb gereden met de auto en parkeer om een boodschap te doen dus de motor is op temperatuur.
Ik kom binnen 5 minuten terug van de boodschap en wil de motor starten.
Schakel de start onderbreker uit en draai de contactsleutel om.
Alle controlelampjes branden normaal alleen het voorgloeilampje blijft branden.
De startmoter draait maar de motor wil niet aanslaan.
Dit ondanks dat de motor al op temperatuur is.
Ik rommel wat aan de gloeibougie kabel en hierna probeer ik nogmaals te starten.
Nu gaat na het uitschakelen van de startonderbreker en het inschakelen van het contact het voorgloeilampje wel normaal direct uit.
Ik heb over alles mijn gedachte laten gaan en omdat de motor al op temperatuur was heb ik het voorgloeien helemaal niet nodig gehad dus kan ik naar mijn idee alles wat hiermee te maken heeft uitschakelen.
Dan blijft de vraag wat er nog meer geschakeld wordt?
Alles is tegenwoordig gecombineerd aangesloten en controlelampjes hebben diverse funkties.
Wie heeft een idee wat er nog meer gecontroleerd wordt via dit lampje.
BVD voor het meedenken.


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 22:48  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo, Ik heb een werkplaatsboek van Haynes. Echter dit boek is voor de types van 1996/2000. Mijn tdi is van 1995. Er staan in dit boek diverse elektrische schema,s maar weet iemand of er veel anders is in vergelijking met het type 1988/1995. Ik heb het startprobleem niet meer gehad maar ga toch niet rustig op weg en wil graag voorbereid zijn als de storing zich weer voordoet. Bij voorbaat bedankt


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2020 22:54  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is mij eindelijk gelukt om een schema te krijgen van deze auto en mijn vermoeden is dat relays 109 de boosdoener is. Als ik relays 103 helemaal weghaal dan kan ik de motor gewoon starten. bij relays 109 is dit echter niet het geval. Dit relays is ook verantwoordelijk voor de koelwatertemp. Nu zit ik met het probleem dat ik deze op internet nergens kan bestellen. Heeft iemand een adres waar ik een poging kan wagen? BVD


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member


Leeftijd: 31
Geregistreerd op: 20-8-2004
Berichten: 14732


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 11:09  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

relais 109 is voor de voeding van je motorregelapparaat. als die stuk is doet je motor het niet.

_________________
ik rij niet hard, ik vlieg gewoon laag

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Jos Nobel
Lite Member


Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 8-1-2015
Berichten: 48
Woonplaats: Curacao
Auto: VW Passat
neth_antilles.gif
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 12:39  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bedankt. Ik moet gaan kijken of ik dat relays kan kopen maar dat zal niet meevallen.
Ik heb nu alweer een paar dagen geen last gehad maar het is vervelend. Ik hoop dat ik het ergens kan bestellen.


Tweeling Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos NobelBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



JosVVT
JD Engineering
Uw advertentie hier? Mail ons!Chiptuning Feno
Vagtechniek

© TDI Club Nederland 2008