Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
michel_bxl
Lite Member

BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 17:54  Onderwerp:   Verbruik verlagen met aceton? Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo,

Heb onlangs op het web info gevonden ivm het reduceren van het brandstofverbruik van onze wagens.
Het zou mogelijk zijn om dit waar te maken door een beetje Aceton in de tank toe te voegen. Voor benzine motoren geldt 0.2% en voor diesel motoren 0.15%. Voor een TDI met 60l tank, moet je dus 90ml aan een volledig gevulde tank toevoegen.

De waargenomen voordelen zijn:

- Minder verbruik (10-35% max)
- Meer vermogen
- Beter lopende en soepelere motor
- Reiniging van motor
- Minder roet

Aceton zou geen nadelige gevolgen hebben voor de onderdelen, omdat de kunststof onderdelen van hoogwaardige kwaliteit zijn. Die moeten trouwens andere bijtende goedjes slikken (benzine, additieven, enz.)

Klinkt helemaal gek, maar dit is al veel uitgeprobeerd met heel veel positieve reacties. Brandstof wordt stilaan onbetaalbaar, zeker de moeite om te bekijken.

In vele forums vragen de mensen waarom dit niet door wagenbouwers of brandstof verdelers al ingevoerd is. Het antwoord is eenvoudig. Ze zouden er bergen geld mee verliezen. Inklusief moeder de staat (btw, accijnzen, enz.)

Ziehier voor meer info:

http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive
http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/
http://www.loneinventor.com/ftopicp-254.html
http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Is dit bij jullie bekend, ervaring mee?

Michel.

Edited by - michel_bxl on 03 September 2005 18:00:01

OfflinePersoonlijke Gallerij van michel_bxlBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Thomas
Lite Member

Leeftijd: 35

Auto: Volkswagen Golf V
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 18:18  Onderwerp:   Verbruik verlagen met aceton? Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Klinkt wel intressant, maar ben echt benieuwd of het echt werkt en het geen verhalen zijn.

Schorpioen Geslacht:Man Varken OfflinePersoonlijke Gallerij van ThomasBekijk gebruikers profielStuur PM
michel_bxl
Lite Member

BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 18:21  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Volgens andere forums blijkt het te werken, ben van plan om zelf te proberen.

OfflinePersoonlijke Gallerij van michel_bxlBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
fedde
Full Member
Full Member

Leeftijd: 29

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 18:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

probeer jij maar en dan zal ik ook wel eens zien
klinkt intressant

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Lucas
Site Admin
Site Admin

Auto: Audi A6
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 19:15  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

probeer jij maar en dan zal ik ook wel eens zien
klinkt intressant

hehe dit zullen wel meer mensen denken fedde...

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van LucasBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
michel_bxl
Lite Member

BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 19:32  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heb zojuist 1 liter Aceton gekocht, morgen 90ml in de bak.

fedde
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 19:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

ben benieuwd

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Lucas
Site Admin
Site Admin

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 20:31  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Zorg dat je niet uitschiet...

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van LucasBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
H@ns
Lite Member

Leeftijd: 59
Auto: VW Golf 2.0 TDI '12
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 21:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

10-35% zuiniger dankzij 0,15% aceton...
Klinkt mij in de oren als een sprookje
Zuiniger door extra verbrandingswarmte? Minder wrijving? Chemische 'voorbereiding' van de dieselolie en daardoor beter rendement?
Wie heeft er technische achtergrondinformatie?

Kreeft Geslacht:Man Varken OfflinePersoonlijke Gallerij van H@nsBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Lucas
Site Admin
Site Admin

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 21:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

10-35% zuiniger dankzij 0,15% aceton...
Klinkt mij in de oren als een sprookje
Zuiniger door extra verbrandingswarmte? Minder wrijving? Chemische 'voorbereiding' van de dieselolie en daardoor beter rendement?
Wie heeft er technische achtergrondinformatie?

Tja er wordt nog altijd evenveel brandstof ingespoten zou je zeggen... Dus waar die besparing dan vandaan komt is mij ook een raadsel.

H@ns
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 21:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heb de genoemde sites even doorgenomen en het zou best wel eens kunnen werken! Aceton brengt de oppervlaktespanning van de brandstof omlaag, de diesel 'verstuift' dus beter, kleinere druppeltjes...
Ik zie geen nadelen als er 0,15% aceton wordt gebruikt. De kunststof leidingen en keerringen in moderne auto kunnen daar wel tegen.
Dus op 50 liter diesel 75 ml aceton...
Hmm. Binnenkort maar een litertje aceton halen bij de trekpleister.

Kreeft Geslacht:Man Varken OfflinePersoonlijke Gallerij van H@nsBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
H@ns
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 21:42  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Tja er wordt nog altijd evenveel brandstof ingespoten zou je zeggen... Dus waar die besparing dan vandaan komt is mij ook een raadsel.

Het motormanagement regelt de hoeveelheid ingespoten brandstof. Dus als de verbranding efficienter wordt, zal er minder brandstof worden ingespoten...

fedde
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 21:43  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

wat kost zon litertje aceton?

H@ns
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 21:49  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Aceton (2-propanon) is een goedkoop stofje. Bij de trekpleister schat ik 3 euro per liter? Dus per 50 liter diesel 22 eurocent aan aceton.
Kan wel uit...

SvendeLaer
Lite Member

BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2005 23:03  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

quote:

Het motormanagement regelt de hoeveelheid ingespoten brandstof. Dus als de verbranding efficienter wordt, zal er minder brandstof worden ingespoten...

Hoe weet dat motormanagement nu dat de verbranding efficienter geworden is? Zoals met alle brandstofbesparingen is de mens de belangrijkste schakel.
De verbranding wordt completer, inderdaad doordat aceton de eigenschap heeft de oppervlaktespanning te reduceren [daar waar alcohol de eigenschap heeft de oppervlaktespanning juist te vergroten, kijk maar eens naar een vol glas jenever, het staat bol in het glas]. Hierdoor ontstaat er een betere verneveling. Een completere verbranding betekend meer energie per arbeidsslag.
Er is minder brandstof nodig voor dezelfde energie. Als je veel op de cruiscontrol rijdt is het verschil sneller merkbaar dan wanneer je alles met het voetje doet.
Doe je alles met het voetje dan trap je toch de pedaal evenver naar beneden en zal er evenveel brandstof gebruikt worden, met dit verschil dat er meer energie vrij komt, zeg maar meer pk.
Ben je hiervoor ook al een 'verbruiksbewuste' rijder dan zal ook het voetenwerk een besparing opleveren. Blijf je echter [net als ik] gewoon die pedaal intrappen zonder na te denken over het verbruik dan zul je [hopelijk] merken dat de motor iets pittiger is [door het toegenomen vermogen]. Puur theoretisch zullen rijders met mijn rijstijl een besparing van 0.015% moeten zien. Dat is 0,0075 liter op 50 liter diesel. Bij de huidige prijs van diesel [1,03 Pleuro/liter] is dat toch maar mooi 0,77 Eurocent.
Nu is die Aceton natuurlijk niet gratis, bij 3 Euro per liter heb je ook 2,25 cent aan aceton verstookt.
Het komt allemaal uit bij je eigen voetje. Door die aceton toe te voegen ga je bewuster rijden. Doordat je bewuster gaat rijden komen de voordelen van aceton naar boven.
Ik ben gewoon geinteresseerd in dat extra vermogen. Maandag dus maar eens naar de ETOS [nu zie je sterretjes waar ET0S hoort te staan, E T nul S wordt niet automatisch gecensureerd ;-)]...

Het komt echter aardig precies allemaal vooraleer je op de juiste mengverhouding zit. Wanneer ik die grafieken zo bekijk is de ideale megnverhouding zo'n 0,01562% aan aceton. Hoe weet ik nu precies hoeveel liter diesel er precies in mijn volle tank van de Passat zit? Is de tankinhoud gegeven met gebruik van de ontluchtingsnippel, of het puur de brandstoftank of moet je ook de vulpijp dan meerekenen?
Het zal bij elke tankbeurt wel weer dichter naar die verhouding kruipen, je weet dan precies hoeveel brandstof je er bij gegooid hebt. Het resultaat zal dus steeds beter moeten worden.
Zie me al weer staan met m'n pipet en laboratoriumgereedschap bij de pomp...

OfflinePersoonlijke Gallerij van SvendeLaerBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Uw advertentie hier? Mail ons!Jos
Diesel ServiceVagtechniek
VVT
Chiptuning FenoJD Engineering
Autodiagnose-mobiel

© TDI Club Nederland 2008