Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
paashaas
Lite Member

BerichtGeplaatst: za 08 apr, 2006 18:30  Onderwerp:   Meer power voor 1.9D - Project dieselpomp Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Misschien dat sommigen van jullie van de Governer MOD gehoord hebben. Ik kon er op dit forum nog niets over vinden. En omdat, ik hem gister zelf succesvol heb uitgevoerd zal ik eens uitleggen wat het precies is en hoe je op deze manier meer vermogen uit je diesel haalt.

Ik heb deze pompmodificatie op een 1.9D toegepast maar of hetzelfde geldt voor een TDI kan ik niet met zekerheid zeggen. Zelf denk ik wel omdat, de brandstofpomp (BOSCH VE) vaak hetzelfde is.

Wanneer je met een diesel flink gas geeft en een toerental bereikt van ongeveer 3500rpm. Wordt er een mechanisme binnen de brandstofpomp (klein veertje) in werking gezet wat de brandstoftoevoer langszaam aan afkapt. Dit start bij ongeveer 3500rpm en eindigt ongeveer bij 4800 rpm.

Met andere woorden is dit een soort van "toerenbegrenzer". Nu kan een diesel makkelijk veel meer toeren draaien maar dat wordt door dit mechanisme tegengehouden. Het doel van de Governer mod is om de veer te vervangen door een alluminium buisje wat dezelfde afmetingen heeft als de veer. Op die manier kan de brandstof niet worden afgeknepen en heb je maximale brandstofinspuiting ook bij 5000 rpm +.

Je krijgt dus meer vermogen (+10pk) in mijn geval. En je kunt hem een stuk verder doortrekken. Het is veilig om dit tot ongeveer 5500rpm te doen en meer zou ik ook niet aanraden. Hoewel er lui in de VS op de rollenbank hebben gestaan en 6500 rpm uit een dieselblok hebben gekregen.

Ik heb er wat plaatjes bij geschoten wat het een en ander verduidelijkt. Als eerste haal je de gaskabel los. Deze kun je zo lostrekken. Vervolgens haal je het veermechanisme uitelkaar wat bevonden zit bovenop de pomp. Onthou de volgorde goed want het zijn nogal wat onderdelen.

Op de foto is het gedeelte goed te zien. Ik had zelf eerst de andere onderdelen gedemonteerd maar het veer gedeelte moet eraf omdat eronder nog een schroef zit die het bovenste gedeelte van de pomp vasthoudt.

Wanneer als gedemonteerd is moet het er ongeveer zo uitzien.

Haal vervolgens het veer mechanisme eruit en vervang het kleine veertje door een alluminimum buisje met dezelfde afmmetingen van de veer in uitgestrekte vorm.

Zet alles eer inelkaar en starten maar.

Bij mij scheelde het behoorlijk veel. Vooral het doortrekken gaat nu een stuk beter.

Eerder kreeg ik de snelheidsmeter niet verder dan 160. 180+ is nu geen probleem meer. Als voorbeeld onderstaand plaatje. Waarbij ik dus nog wat gas overhad uiteindelijk uitgekomen op 188km/h (175 op GPS)

Optrekken gaat nu in tussen de 12 en 13 sec naar de 100 (standaard in 17.6 sec)

Edited by - paashaas on 08 April 2006 18:43:41

OfflinePersoonlijke Gallerij van paashaasBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
paul snip
Lite Member

BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2006 01:38  Onderwerp:   Meer power voor 1.9D - Project dieselpomp Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dit werkt dus niet bij een tdi, die pomp zit toch wel iets anders in elkaar. Ook geeft dit alleen extra power bij hoge toeren. Terwijl een diesel juist zo heerlijk laag in toeren te rijden is.
Wat je in weze doet is de toerenbegrenzer er uit halen.

Hoe gaat dit aflopen met een roetmeting?

Volgens mij krijgt ie dan de neiging om op te stijgen...

Maar idd meer vermogen krijg je er zeker door.

OfflinePersoonlijke Gallerij van paul snipBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
wachma
Lite Member

Leeftijd: 31

Auto: Vw touareg V10 tdi & Opel Astra break sport 100pk tdci
belgium.gif
BerichtGeplaatst: ma 10 apr, 2006 13:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

werkt dit ook bij de golf 4 sdi

Maagd Geslacht:Man Hond VerborgenPersoonlijke Gallerij van wachmaBekijk gebruikers profielStuur PM
Rob Thonus
Lite Member

Leeftijd: 40
Auto: Ford Focus Wagon Collection TDDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2006 21:53  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dit betekend ook dat je een stuk veiligheid voor wat betreft de roetmeting inlevert.

Bij (gechipte) TDI's wordt de brandstoftoevoer toch altijd afgebouwd boven de 4000 rpm om het maximum toerental in toom te houden.

Wat je nu verbouwd is volgens mij de mechanische variant daarop en dus zul je dat of voor iedere APK terug moeten bouwen of je loopt extra risico.

Bij een SDI zal dit niet zo werken omdat die brandstofpomp bij mijn weten ook electronisch afgeregeld wordt.

Aangepast door - Rob Thonus op 11 April 2006 21:54:56

Stier Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van Rob ThonusBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
paashaas
Lite Member

BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2006 23:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bij een APK is het eventueel makkelijk op te lossen door er wat extra flessen zonnebloemolie erin te doen.

OfflinePersoonlijke Gallerij van paashaasBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
www123
Lite Member

Auto: VW Passat Variant
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2006 23:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Pomp ook nog een beetje verder open en blazen met die 1.9D.

Heb een passat van 1994 gereden met een 1.9D. Ging niets aan stuk, fantastisch.

Groet WS.

OfflinePersoonlijke Gallerij van www123Bekijk gebruikers profielStuur PM
wachma
Lite Member

Leeftijd: 31

Auto: Vw touareg V10 tdi & Opel Astra break sport 100pk tdci
belgium.gif
BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2006 01:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

is dit ook zo dan voor andere diesels bv de audi 100 2.4d?

Maagd Geslacht:Man Hond VerborgenPersoonlijke Gallerij van wachmaBekijk gebruikers profielStuur PM
paashaas
Lite Member

BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2006 10:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Weet ik niet. Denk het zelf van wel maar dit zou je even op de pomp kunnen checken. Voor de 1.6D is het ook geschikt.

michiel syncro
Lite Member

BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2006 13:03  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

is dit ook zo dan voor andere diesels bv de audi 100 2.4d?

Een 2.4D is een 1.9 met een extra cilinder. Normaal dus wel.

Gaat het eigenlijk ook op een 1.6TD of een 1.9TD??

OfflinePersoonlijke Gallerij van michiel syncroBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
paashaas
Lite Member

BerichtGeplaatst: wo 12 apr, 2006 14:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ja op een TD kan het ook. Is in principe exact hetzelfde als de 1.9D (behalve turbo dan Smile )

wim75
Lite Member

Leeftijd: 38

Auto: Volvo V70 tdi 1997
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2006 19:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bij de indirect ingespoten diesels zit aan de zijkant van de brandstofpomp een boutje dat je iets verder in moet draaien en dan trekt ie ook al wat feller, vooral onder in. Moet je ongeveer 1/8 slag indraaien. Geen probleem met de roetmeting. Op dat boutje zit van die gele verf.

Weegschaal Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van wim75Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
ingTDI
Lite Member

BerichtGeplaatst: di 25 apr, 2006 15:23  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bij TDI/SDI werkt deze governer elektronisch. Door met VAG-COM de inspuithoeveelheid adaptie te verhogen krijg je hetzelfde effect. Mijn 1Z TDI hield bij 3500rpm ook iets in en nu pas bij 4500rpm en laat 140km/h nu iets onder 3500rpm zitten. Hierbij werk je nog binnen de marges van de fabrikant.

Zie http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html en dan pk's extra.

En dat boutje met gele verf, dat is waarschijnlijk je roetstop, mee uitkijken dus ivb met APK.

Aangepast door - ingTDI op 25 April 2006 15:25:02

OfflinePersoonlijke Gallerij van ingTDIBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
cowboydennis
Lite Member

BerichtGeplaatst: di 25 apr, 2006 15:54  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Bij TDI/SDI werkt deze governer elektronisch. Door met VAG-COM de inspuithoeveelheid adaptie te verhogen krijg je hetzelfde effect. Mijn 1Z TDI hield bij 3500rpm ook iets in en nu pas bij 4500rpm en laat 140km/h nu iets onder 3500rpm zitten. Hierbij werk je nog binnen de marges van de fabrikant.

Zie http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html en dan pk's extra.

En dat boutje met gele verf, dat is waarschijnlijk je roetstop, mee uitkijken dus ivb met APK.

Aangepast door - ingTDI op 25 April 2006 15:25:02

Dei extra PK's werkte bij mijn ALH niet. Het stationair toerental ging omhoog en ik kon niet de waardes ingeven die aangegeven waren.

Let er in elk geval goed op dat je de originele waarden opschrijft. Dit was ik vergeten.

Uiteindelij na contact met speek en 30 minuten vette stress kanaal 00 gesaved (back to factory default).

Hier (extra pk's) zijn al wat meer topics over

De ASV 110pk verstuivers werkte veel beter.

Dennis

OfflinePersoonlijke Gallerij van cowboydennisBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
ingTDI
Lite Member

BerichtGeplaatst: di 25 apr, 2006 16:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Stationair klopt, er wordt gezegd dat je dat kanaal ook moet verstellen. Ik ben gewoon gaan zoeken met kleine stapjes, en heb stationair nu iets lager staan (resonerende uitlaat) en inspuithoeveelheid juist maximaal. Ik heb een Snap-on scanner gebruikt en daar is het standaard 128 en kan je + of - 6 stapjes. 128 is midden van 255, dat is het 8 bits kanaal van de gehele adaptie. (klinkt ingewikkelder dan het is) Ik kon dus ook niet die waarden ingeven, dat gaf een foutmelding.

Voor echt meer pk's is de adaptie denk ik te klein, je werkt dan ook binnen de fabrieks instellingen. Heb ook nog geen zichtbare roet.

OfflinePersoonlijke Gallerij van ingTDIBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
diesel-tuner
Lite Member

BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2006 21:27  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

als je snel veel power er bij wilt moet je het schroefje die op dit
plaatje boven het gele draadje te zien is beetje voor beetje in draait tot je tevreden bent over het resultaat.

OfflinePersoonlijke Gallerij van diesel-tunerBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>Vagtechniek
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>JD Engineering
Jos
Diesel ServiceCeltemp
Uw advertentie hier? Mail ons!

© TDI Club Nederland 2008