Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Poll :: Wat vind jij ervan?

Moet niet gekker worden
58%
 58%  [ 32 ]
Hmm, er zit misschien wel iets in
25%
 25%  [ 14 ]
Goede zaak
14%
 14%  [ 8 ]
Meningsloos
1%
 1%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 55

Auteur Bericht
Renate
Site Admin
Site Admin

Leeftijd: 44
Auto: SEAT Ibiza Sport
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 16:50  Onderwerp: Notitie 2010: rijbewijs vanaf 17 jaar Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

2010: rijbewijs vanaf 17 jaar

Image

Goed nieuws voor de jeugdige autoliefhebbers: vanaf 2010 kunnen zij eerder met hun rijlessen beginnen. Bovendien kunnen de beginnende automobilisten al voor hun achttiende –onder begeleiding- de weg op.

Dat heeft minister Eurlings bekendgemaakt, aldus nu.nl. Jongeren kunnen vanaf 2010 al op 16,5-jarige leeftijd starten met rijlessen. Als hun ouders toestemming geven, mogen ze als ze zeventien jaar oud zijn de weg op. Wel moet er een ervaren automobilist naast de zeventienjarige bestuurder zitten. Deze heeft minimaal tien jaar rijervaring en mag in het verleden geen grote verkeersmisdrijven hebben gepleegd. Deze begeleiders krijgen een speciale pas.
Door deze regel wil de minister de jongeren onder beschermende omstandigheden extra ervaring op laten doen. Eurlings wijst erop dat de constructie ‘jong en begeleid rijden’ in Duitsland het aantal ongevallen onder beginnende bestuurders met 30 procent heeft laten dalen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft becijferd dat de maatregel ook in ons land jaarlijks ongeveer zestien verkeersdoden kan schelen.

BRON

Ram Geslacht:Vrouw Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van RenateBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepageMSN Messenger
FrieseTDI
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 16:56  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Zijn al genoeg bestuurders op de weg. Ze kunnen soms niet eens normaal brommer rijden, laat staan autorijden.
Heeft ook puur te maken met de ontwikkeling die een mens door maakt. Je kunt bijv. wel willen dat je kind van 2 kan zwemmen, maar technisch gezien kan dit pas na 4 jaar ofzo.
Net zo goed als dat je pas na je 18 of 19 jaar een keus kunt maken over iets, door zowel de positieve als de negatieve dingen daarover af te wegen. En dan ook een (indien mogelijk) verstandige keus te maken. Voor die tijd zit je alleen maar in je 'ik' periode, egoďstisch, en doe je alleen maar dingen die jij leuk vind. Consequenties kun je nog niet overzien of wil je helemaal niet zien.

Geslacht:Man  VerborgenPersoonlijke Gallerij van FrieseTDIBekijk gebruikers profiel
F!MO
Lite Member

Leeftijd: 29

Auto: VW Golf Highline
blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 17:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Na hoeveel kilometers rij-ervaring mag er ook zonder begeleiding worden gereden?

Wie controleerd de rij-kwaliteiten van de begeleiding? (Middels de genoemde normen is ook mijn moeder gekwalificeerd en die rijd al 22 jaar niet meer...)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor eerder autorijden. Vanaf 16 jaar lessen en examen doen vind ik geen probleem, alleen geloof ik niet in de "protocollen" eromheen. Wat mij betreft mogen alle 16 jarigen zelfstandig rijden, op een voorwaarde: graag een wat uitgebreider examen, bijvoorbeeld met video-opnames ter beoordeling.

Schorpioen  Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van F!MOBekijk gebruikers profielStuur PM
Cupra_V
Full Member
Full Member

Leeftijd: 26
Auto: Audi S4 Avant 2.7 BiTurbo - Lupo 3L TDI
bulgaria.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 20:54  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

nee, vind het een "no go"

Vissen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van Cupra_VBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
fedde
Full Member
Full Member

Leeftijd: 22

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 21:02  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

vanaf je 17e autorijden is geen probleem
maar een limiet aan wat voor auto ze mogen rijden vind ik wel op zijn plek
uit eigen ervaring weet ik dat je niet teveel vermogen onder je moet hebben als eerste auto Schaam

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
bassie81
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 21:11  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik vind het wel een aardig plan. De beginnende brokkenpiloten krijgen zo een wenperiode ingebouwd waarin ze aan het voertuig kunnen wennen. Echt extreme dingen haal je normaal gesproken niet uit met je vader of moeder present.

Zodra je alleen gaat rijden, na ene half jaar of een jaar ofzo, heb je iig al wat meer automatisme in de bediening van het apparaat en weet je hopelijk ook al wat meer wat wel en niet kan.

Wel zou ik nog een extra examen laten doen voordat de kinders alleen de weg op mogen.

Overigens mag je aan de overkant van de plas ook al vanaf 16 (soms 15) rijden. en dan daarna nog eens kennis maken met alcohol... Duimneer Wat mij betreft eerst een paar keer goed dronken worden en dan pas leren rijden...

OfflinePersoonlijke Gallerij van bassie81Bekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
F!MO
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 22:41  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

fedde schreef:
vanaf je 17e autorijden is geen probleem
maar een limiet aan wat voor auto ze mogen rijden vind ik wel op zijn plek
uit eigen ervaring weet ik dat je niet teveel vermogen onder je moet hebben als eerste auto Schaam

Goed punt! Kan uit eigen ervaring vertellen dat teveel vermogen in combinatie met te weinig ervaren brokken oplevert. Welliswaar was het bij mij op de motor, maar evengoed is het in de auto ook gevaarlijk.

Voor de eerste 2 jaar lijkt 90 pk me meer dan zat....

Schorpioen  Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van F!MOBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member

Leeftijd: 22

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 22:42  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

heeft niks met rijervaring uit te staan, maar met je verstand
dat heb je in je eerste auto nog niet

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Fullhouse
Full Member
Full Member

Leeftijd: 26
Auto: VW Golf 4 ARL
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 24 dec, 2008 22:45  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

fedde schreef:

Nee klopt..

Waterman Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van FullhouseBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Caddy
Full Member
Full Member

Leeftijd: 68
Auto: VW/Caddy2 (blokkendoos)
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 25 dec, 2008 02:41  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Die jonge gasten moeten eerst eens leren dat rood licht op een kruising ook voor hun geldt! Pissig

Komt zo`n achterlijke kloojoo gisteravond in Venlo met z`n scooter volle pulle door rood over een kruising, kreeg bijna `n hartverzakking! Duizel

Die malloot kan God op z`n blote knieen danken dat m`n Caddy alert reageert, had ik geremd ipv gas gegeven had ie IN de Caddy gelegen!
Er overheen was `m niet gelukt, daar is die te hoog voor. Engel

Laatst aangepast door Caddy op do 25 dec, 2008 09:42, in totaal 1 keer bewerkt
Stier Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van CaddyBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Didden
Full Member
Full Member

Leeftijd: 28
Auto: Audi A4 Avant
belgium.gif
BerichtGeplaatst: do 25 dec, 2008 03:00  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

welke idioot hel dat een geweldig idee gevonden

Maagd Geslacht:Man Varken OfflinePersoonlijke Gallerij van DiddenBekijk gebruikers profielStuur PM
ooge
Lite Member

Leeftijd: 28
Auto: Golf IV TDI 115PK 85KW HIGHLINE 6BAK
guinea.gif
BerichtGeplaatst: do 25 dec, 2008 04:10  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hoe jonger je bent, hoe makkelijker je leert een auto te besturen, geldt in het algemeen. Dus in dat opzichten zou het geen probleem moeten zijn, echter de meeste jeugd kan slecht met verantwoordelijk omgaan en juist dat leer je door de jaren heen (ook al is dat per persoon sterk afhankelijk). Lijkt me dus onverstandig om zulke jongen mensen aan het verkeer deel te nemen met een mogelijk moordwapen. Begeleid rijden is sowieso al kansloos en oncontroleerbaar.

Ram Geslacht:Man Rat VerborgenPersoonlijke Gallerij van oogeBekijk gebruikers profielStuur PM
F!MO
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: do 25 dec, 2008 13:26  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

fedde schreef:

Die link zie ik niet....

In mijn 3e auto had ik evenveel verstand als in de eerste. Mijn rijvaardigheid was echter na de derde auto (110.000km in 2,5 jaar met een Volvo 440, toen was LPG nog goedkoop > volle tank voor 18 euro) aanzienlijk beter.

M@rcel
Full Member
Full Member

Auto: Passat 3BG
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 25 dec, 2008 13:45  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

caddy schreef:
Die jonge gasten moeten eerst eens leren dat rood licht op een kruising ook voor hun geldt! Pissig

Komt zo`n achterlijke kloojoo gisteravond in Venlo met z`n scooter volle pulle door rood over een kruising, kreeg bijna `n hartverzakking! Duizel

Die malloot kan God op z`n blote knieen danken dat m`n Caddy alert reageert, had ik geremd ipv gas gegeven had ie IN de Caddy gelegen!

Afgelopen maandagmorgen 07:00 uur op een 80km/weg rijdend zag ik ieen donkere schim bewegen voor mijn auto. Het is langs de waterkant met een groen strook en daar willen mensen hun honden nog wel eens uitlaten dus ik dacht dat het iemand was die aan het oversteken was. Bleek het een tegemoetkomende scooter te zijn die op de 80km weg reed ZONDER licht te voeren. Er zit een fietspad naast de weg, maar daar zal hij wel niet over heen willen rijden om geen last te hebben van de fietsers en om lekker door te kunnen rijden qua snelheid (de gang zat er goed in). Van auto's heb je geen last natuurlijk. Denk

Eigenlijk moet je keren en verhaal gaan halen waarom hij het doet, maar ik denk dan direct dat het geen zin heeft, want iemand die zo stom is zoiets dergelijks te gaan ondernemen heeft helaas niet de mogelijkheid/capaciteit om na te denken.

Nee, ik ben dus tegen het idee om jongeren vanaf 17 jaar rijles te gaan geven, ook al geeft de ervaring in Duitsland aan dat er minder ongelukken gebeuren.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van M@rcelBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Tuxik
Lite Member

romania.gif
BerichtGeplaatst: do 25 dec, 2008 14:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

caddy schreef:

De jongen met wie ik samen werk, samen in de bus van de baas rijd, heeft dit dus gehad.
Met zijn brommer\scooter geen voorrang verleent en vol tegen de zijkant van een auto aangereden, aangezien het een caddy was kwam hij er idd niet overheen en is met zijn hoofd (verpakt in een helm) vol tegen de zijkant geklapt.
Gevolg...... chronische hoofdpijn die niet meer zal verdwijnen.
Tevens valt hij na +/- 30 min rijden in slaap (achter het stuur).

Hij heeft WEL zijn rijbewijs gehaald en heeft ook prive een auto staan .........

PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Eenzet AutomotiveDiesel Service
JD EngineeringVotrade
<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a><a href="redirect.php?banner_id=25" target="_blank">Chipmeister</a>
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>Celtemp
Vagtechniek
Fasttech
JosOptiMotor
Uw advertentie hier? Mail ons!Van der Velden
Paul Versteeg Autos

© TDI Club Nederland 2008

Nedstat Basic - Free web site statistics