Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Renate
Site Admin
Site Admin

Leeftijd: 44
Auto: SEAT Ibiza Sport
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2009 08:01  Onderwerp:   Volgende maand een aantal gewijzigde verkeersregels Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Volgende maand een aantal gewijzigde verkeersregels

Image

Met ingang van 1 mei 2009 veranderen er een aantal verkeersregels. Geen hele schokkende wijzigingen, maar het kan geen kwaad om ze even de revue te laten passeren. We beginnen met de parkeerschijven: heel flauw zijn vanaf begin volgende maand de parkeerschijven waarbij de aankomsttijd automatisch verspringt niet langer toegestaan. Tevens moet de schijf altijd duidelijk zichtbaar achter de voorruit worden geplaatst.

Gehandicapten moeten op gehandicaptenparkeerplaatsen waarbij middels een bord een maximale parkeerduur is aangegeven, ook verplicht een parkeerschijf gebruiken. Deze parkeerplaatsen hoeven niet altijd voorzien te zijn van een blauwe streep.

Je bedenken tijdens het uitvoegen is vanaf volgende maand verboden. Eenmaal uitgevoegd, mag je niet meer invoegen. Dit was met name tijdens files een punt van ergernis voor veel automobilisten.

Gasontladingslampen (xenonlampen) mogen alleen nog maar worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen. Deze armaturen zorgen ervoor dat de hoogte van de lampen automatisch wordt afgesteld, om verblinding van tegenliggers te voorkomen.

Personen- of bestelauto's met een lichte aanhangwagen met een maximum toegestane massa van 3500 kilo, mogen straks op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden i.p.v. de huidige 80 km/u.

Van een vrachtwagen afgeleide zware kampeerauto (campers) met een maximum toegestane massa boven 3500 kilo, mogen op autowegen en autosnelwegen net als vrachtwagens niet harder rijden dan 80 kilometer per uur.

Dat waren de wijzigen en het valt allemaal wel mee. Alleen de regel rond het uitvoegen kan soms lastig zijn. Een mens kan zich immers een keer vergissen. (bron: postbus51.nl)

BRON

Ram Geslacht:Vrouw Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van RenateBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepageMSN Messenger
dcvelden
Full Member
Full Member

Leeftijd: 56
Auto: VW BORA 2.0 TDI
israel.gif
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2009 20:25  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Je bedenken tijdens het uitvoegen is vanaf volgende maand verboden. Eenmaal uitgevoegd, mag je niet meer invoegen. Dit was met name tijdens files een punt van ergernis voor veel automobilisten.

Dit gaat de kas van de staat weer spekken.... Pissig

Ik bedenk me toch wel 80x per rit In deuk Smile

Schorpioen Geslacht:Man Geit OfflinePersoonlijke Gallerij van dcveldenBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
sequence
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2009 21:57  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is me nog steeds niet duidelijk hoe het nu zit met die xenon lampen, geldt het nog steeds voor auto's met een produktiedatum vanaf 1-1-2007 of nu voor alle auto's ?

OfflinePersoonlijke Gallerij van sequenceBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Henno
Full Member
Full Member

Leeftijd: 43
Auto: Seat Toledo
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 11:52  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Quote:
Gasontladingslampen (xenonlampen) mogen alleen nog maar worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Dit was in principe al zo, denk dat de apk nog niet het spannenste is, maar net als bij raamfolie, kan je kenteken ingevordert worden, maar dit zal de toekomst leren hoe ze hiermee om gaan.

Mensen die liegen, kunnen de waarheid niet verdragen.

Maagd Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van HennoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Pieter_Tdi
Lite Member

Leeftijd: 25
Auto: Seat Ibiza 6K2
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2009 15:30  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

voor de APK is er inderdaad niets verandert voor wat betreft xenonverlichting,
alleen voor de verkeersregels wel en mogen ze inderdaad alleen toegepast worden in de daarvoor bestemde lichtunits!!

Weegschaal Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van Pieter_TdiBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
T-no
Lite Member

Leeftijd: 36
Auto: VW Golf 4 variant (master ed.2002)
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2009 20:36  Onderwerp: Nee ! Xenon verbod in gewone autolamparmaturen Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

wat is de bron van dit nieuws ?
ik weet van nix over het armaturen-verhaal.

dus.... in lampen met lenzen (lens-technologie) vóór de xenon mag het wel ??
Wat ik dus heb, org. golf4 lampen met xenon mag dus niet meer? Nee
Ik ga t klpd nog ff checken.............
..........

Zo hier,
voor iedereen in te zien...,
politie.nl

Je ziet onder aan iets over xenon staan, maar niets over armaturen !
de omschrijving : "Mogen onder strenge eisen achteraf ingebouwd worden"
zegt niet veel over de exacte eisen die gesteld worden aan after market xenon inbouwen.

Wie heeft info/links naar betrouwbare info omtrent dit item ...!!

vr gr T-no

Boogschutter  Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van T-noBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Martijndeboer
Lite Member

Auto: Golf IV TDI 81kw
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2009 20:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Niemand...

OfflinePersoonlijke Gallerij van MartijndeboerBekijk gebruikers profielStuur PM
Henno
Full Member
Full Member

Leeftijd: 43
Auto: Seat Toledo
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2009 21:57  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is maar net hoe de wet uitgelegd wordt en hoe streng ze die willen handhaven.

Voor een auto is een bepaalde type goedkeuring afgegeven, met dus ook weer een aantal type lampen,

Het is maar net hoever het huidige gedoog beleid wordt doorgezet.

Mensen die liegen, kunnen de waarheid niet verdragen.

Maagd Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van HennoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Tuxik
Lite Member

romania.gif
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2009 22:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

als ze (politie) je willen naaien (lees boete quota halen) gaan ze gewoon net zo lang zoeken tot ze "iets" vinden dat niet in orde is
anders hebben ze altijd nog artikel 5 om een zelf verzonnen misdrijf aan op te hangen ....

PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
demies
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2009 17:01  Onderwerp: Nee ! Re: Xenon verbod in gewone autolamparmaturen Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bron mijn moeder werkt voor justitie.
En hun hebben deze wetsweiziging doorgekregen om aan te passen in hun systeem.
Dus of het officieel is ja 100% zeker

OfflinePersoonlijke Gallerij van demiesBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
ChipTuner
Lite Member

Auto: Caddy 2
belgium.gif
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2009 21:53  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

trouwens iemand een idee waar je die parkeerschijven kan halen? ;-)

grtz...

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van ChipTunerBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
Edje®
Lite Member

Auto: Volkswagen Bora TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2009 01:42  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb even gekeken op de website van Pilot. Bedoel, als er nou iemand afhankelijk is van de inkomsten van hun aftermarket Xenon dan zijn hun het. Het zou wat zijn als Pilot ineens illegaal spul verkoopt. Weg bedrijf!

Pilot heeft de wetgeving online gezet zoals die geldt per 4 april j.l. Dat zijn dus de nieuwe regels van 2009:

Keuringseisen

Artikel 10 lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.2.51 verplichte lichten en reflectoren
1 personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. 2 grote lichten
b. Twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
c. Twee stadslichten…………….etc.

Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. De lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. De voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van een hoogspannings symbool.

Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee die gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp gereinigd wordt. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

Artikel 117
Bij de dimlichten met gasontadingslichtbronnen blijven de gasontladingslampen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasonladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijden de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.

Dus mijn inziens veranderd er niet zo veel. Het is meer zeggen hun een aanscherping van de apk keurmeester om te kijken of de koplampen aan de eisen voldoen.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van Edje®Bekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepageMSN Messenger
Edje®
Lite Member

Auto: Volkswagen Bora TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2009 01:56  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Volgens de RDW zelf veranderd er aan de wetgeving niets voor auto's voor 2006. Zie de mailwisseling met de RDW:

Even contact gehad met een oud-collega die handelt in aftermarket xenonsets, blijkt niet waar te zijn en geldt alleen voor auto's van bouwjaar jan 2007.
Ben zelf even aan het zoeken geweest en heb dit gevonden op de site van seat online.

De RDW is via mail gevraagd opheldering te geven, omdat hun eigen site niet volledig is.

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:
APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:
De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche
Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)
Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.
- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Mvg

Henk Kok
Eindhoven

Tot zover mijn vraag aan de RDW

Dit was hun antwoord d.d. 1 april 2009:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Blijkbaar had ik mijn vraag nóg precieser moeten stellen, want een hard "de wet blijft ongewijzigd voor after market xenon" zit er nog niet in.

Een nieuwe poging:

Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

Henk Kok
Eindhoven

En dit was het definitieve antwoord:

Geachte heer Kok,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Dus: geen paniek.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van Edje®Bekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepageMSN Messenger
Captain Chaos
Full Member
Full Member

Auto: VW Golf 3 Cabrio 1.8 8v
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2009 12:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Edje® schreef:
Dus: geen paniek.

Tenzij je dus een auto hebt vanaf bouwjaar januari 2007 Sip

Dat vergeet men hier meestal te vermelden.

Zwaai

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van Captain ChaosBekijk gebruikers profielStuur PM
struikie
Lite Member

Leeftijd: 32

blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2009 12:17  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Captain Chaos schreef:
Tenzij je dus een auto hebt vanaf bouwjaar januari 2007 Sip

Dat vergeet men hier meestal te vermelden.

Zwaai

lezen...
en dat was al zooooo

JW

Stier Geslacht:Man Aap VerborgenPersoonlijke Gallerij van struikieBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Van der VeldenEenzet Automotive
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>Diesel Service
Uw advertentie hier? Mail ons!Fasttech
<a href="redirect.php?banner_id=25" target="_blank">Chipmeister</a>Vagtechniek
Paul Versteeg Autos
OptiMotor
JD Engineering<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>
VotradeJos
Celtemp

© TDI Club Nederland 2008

Nedstat Basic - Free web site statistics