Koplampsproeiers monteren Golf IV
Wat heb je hier voor nodig:
- natuurlijk alles om koplamsproeiers in te bouwen ( de sproeiers zelf, nieuwe tank van 5,5L met de 2 voorziene gaten voor u oude ruitenwisserpomp en u nieuwe koplampsproeierspomp, wat darmen een T-stukje voor ertussen, een stekker voor op u nieuwe koplampsproeierpomp, .... zie foto)
- platte schroevendraaier
- Torx van 20
- Torx van 25
- Torx van 27
- kleine dopsleutel van 10 met verlengstuk
- een goeie kniptang
- een boor, mes, of iets om de gaten in uw bumper te krijgen
- en een namiddagke tijd
De eerste drie foto's zijn de stukken die ik allemaal klaarliggen had voor de koplampsroeiers
Deze clips had ik eruit gehaald maar bij mij was dit niet nodig bij nader inzien dus misschien kan je deze beter laten zitten
hier klik je de middelste speld die over de twee beentjes hangen van de haak waarmee je uw motordeksel opent omhoog dan kan je de twee beentjes opentrekken met een platte schroevendraaier zodat je ze over hun bevestiging kan krijgen
nu kan je uw rooster verwijderen, klik dan de onderste luchtroosters uit uw bumper (had die van mij er al uit voor ik de foto nam

)
schroef nu de 4 torx vijzen van T20 langs beide kanten die aan de achterkant van de bumper in uw wielkassen vast zitten los (foto's zijn hier want onduidelijk maar ik denk wel dat je weet wat ik bedoel)
schroef nu de 7 torx bouten van T27 los
Ik heb er voor het gemak van werken mijn rechter koplamp uitgehaald, daarvoor schroef je deze 4 torx vijzen van T25 los dan kan je u koplamp eruit halen
Ik heb ook nog de IC-buis die naar de motorinlaat loopt gedemonteerd voor het gemak, daarvoor klik je aan de IC-buis de speld wat omhoog en net hetzelfde aan de motorinlaat dan kan je die eruit schuiven
op de vorige foto zag je ook al 1 van de 2 plastieken moeren waarmee het ruitensproeier reservoir mee vast zit deze los je met een dopsleutel van 10
de tweede zit hier (de onderste cirkel)
de bovenste cirkel deze bout heb ik iets wat omhoog geschroefd dan kan het reservoir gemakkelijker passeren
nu kan je die er zo uitnemen enkel nog het ruitensproeierpompje eruit trekken
hopelijk is u reservoir niet vol of het komt nu een natte boel
nu de nieuwe klaarmaken voor montage dichtingen voor de twee pompjes erin en de dichting of een niveausensor maar dat heb ik er nu nog niet bij ingestoken
dan moet hij er hier terug in
voor je het nieuwe reservoir monteert tak nog de elektriciteit van het oude pompje af met een nieuwe kabel voor de nieuwe koplampsproeierpomp (dit was mijn manier aangezien ik toch een dagrijlichtensysteem heb ingebouwd een ander systeem kan je met een relais werken zodat het koplampsroeierpompje enkel werkt wanneer de relais is aangetrokken door het signaal van uw lichten zodat ze enkel sproeien wanneer uw lichten aanliggen)
en steek voor je het reservoir er helemaal in zet het oude ruitensproeierpompje al terug in aan de achterkant van het nieuwe reservoir
hier ligt de nieuwe kabel al klaar voor de nieuwe pomp
voila het reservoir zit er in ...
nog het oude filternetje erin en het oudedeksel erop en dan mag je ook al uw IC-buis enz ook terug monteren de plastoeken moertjes enz enz...
daarna het de nieuwe pomp in het reservoir steken en de stekker van de elektriciteit erop klikken
dan de sproeiers zelf monteren hiervoor zijn er in de bumperbalk alreeds gaten voor voorzien
de boutjes erin. Ik heb de gaten die voorzien zijn in de sproeiers wat groter gebiird tot diameter 5 zodat ik M8 bouten en borgmoeren kon gebruiken M4 wat voorzien is had ik niet liggen
de waterdarmen erop bij mij zijn deze niet aangekocht bij de vw maar bij de plaatselijke stock
het T-stuk ertussen
en dan naar het pompje
daarna heb ik alles vast gebonden met kabelbinders (colson bandjes) en voor de zekerheid ook waar de darmen overal op zitten
de koplamp er terug in schroeven
en dan komt het toffe zoekwerk waar je de gaten voor de sproeiers in de bumper moet maken, in de achterkant van de bumper zal je zien (foto vergeten) dat er een uitsparing is waar de sproeier door zal moeten hier had ik het midden van afgetekend en daar een gat ingeboord, dan groter, dan nog wat groter tot ik het afdekkapje er wat in kon leggen en op de sproeier kon klikken en dan afgetekent hoe ver ik mocht gaan en dan zover het moest alles weg gesneden tot de sproeier erdoor kon en het kapje er volledig in kon
eenmaal je dat gevonden hebt de bumper in de omgekeerde volgorde dan hierboven beschreven monteren de kapjes op de sproeiers en het is klaar
snapt u iets niet moet u het maar vragen heb misschien wat moeilijk uitgelegd maar heb men best gedaan succes ermee