Afgelopen zondag hebben we met de Seat Ibiza meegereden met Superlap op Zandvoort. Superlap heeft de zelfde regels als Time Attack, alleen heet het anders omdat het door een ander bedrijf is georganiseerd.
Wij mochten drie keer rijden op Zandvoort en dit was ook onder drie verschillende weersomstandigheden.
Training: half nat/ half droog
Kwalificatie: Erg nat
Finale droog
Tijdens het opstellen in de pist ging het vlak voor de kwalificatie behoorlijk regenen. Ik stond helaas achteraan opgesteld dus voor dat ik door het veld was en een vrije ronde was de baan al helemaal nat. Voor de rest wel lekker kunnen rijden, al was het wel weer even wennen in de regen waarbij de achterkant van de auto ook een paar keer een behoorlijk uitstapje heeft gemaakt. Zeker Simon Gras heeft daar eerste rang bij gezeten.
Uiteindelijk heb ik de tweede tijd kunnen rijden en stond alleen Jeroen Dik met zijn race Golf 6 voor mij. Helaas had ik wel het gevoel dat het vermogen wat weg was, zeker in de wat lagere toeren, waar de TDI juist erg sterk is voelde de auto minder sterk.
In de finale stond op de 2e plats vlak achter Jeroen Dik. Nu weet ik dat Jeroen met zijn race Golf 6 met 200pk rond de 2:00 kan rijden op Zandvoort, dus ik was van plan om te kijken of ik kon aanhaken en de tijd die ik zou verliezen in de bochten en met aanremmen goed kon maken met het extra vermogen van de Seat.
Na de start ging het gas er gelijk vol op bij Jeroen en ik moest er op mijn koude banden gelijk even goed voor gaan zitten. Je kon met het insturen heel goed het verschil in mechanische grip zien tussen de Ibiza en de Golf 6 van Jeroen. Ook kon Jeroen een stuk eerder op het gas. Als ik met dezelfde snelheid probeerde in te sturen had ik enorm last van onderstuur terwijl de Golf van Jeroen daar totaal geen last van leek te hebben.
Na de eerste ronde zat ik er nog redelijk achter, maar op het rechte stuk merkte ik toch echt een berg vermogen kwijt was, ook hoger in de toeren. Na een aantal ronde te hebben gereden en het vermogen nog minder werd heb ik besloten de Seat toch maar aan de kant te zetten.
De Seat heeft vanaf de upgrade naar de 300pk probleemloos gelopen en ik zou het zonde vinden om een risico te lopen terwijl er misschien maar iets kleins mis was.
De jongens van VVT hadden nog even gekeken of ze iets zagen wat snel te maken was, maar dit was helaas niet het geval. Waarschijnlijk zit er ergens een turbo lek, ook omdat de auto een beetje begon te roken..
Uiteindelijk in de finale toch nog een 5e tijd kunnen rijden met een snelste tijd van 02:02. Door deze uitslag ben ik uiteindelijk gedeeld 3e geworden samen met Simon Gras. Zeker dus niet iets om je voor te schamen.
Hieronder een aantal foto%u2019s en een onboard filmpje van een paar rondjes in de regen.
Klik