Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
tomverbinnen
Lite Member

belgium.gif
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 15:06  Onderwerp:   [VW Touran] Hoog koelvloeistofverbruik Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo,
ik rijd naar tevredenheid al 200.000 km met een Touran TDI 100pk uit 2004.
Sinds enkele maanden begint hij er veel koelvloeistof te verbruiken (meerdere liters op 500 km gereden...), en komt er natuurlijk telkens STOP op het dashboard. Als je nadat je gereden hebt, en er zogezegd niet voldoende meer zou inzitten volgens de "STOP" waarschuwing, de dop vh koelreservoir afdraait hoor je gesis en borrelt het reservoir weer bijna vol?
De temperatuur op het dashboard blijft mooi op 90 graden staan.
Mijn garagist vermoedde kapotte waterpomp.
Dus de waterpomp (en ineens distributieriem) is vervangen, er bleken inderdaad meerdere schoepen op de pomp afgebroken te zijn.
Echter: het probleem is niet opgelost.
Mijn garagist denkt niet dat het de koppaking is en weet het niet direct meer.
Ik weet niet of het met hetzelfde te maken heeft, maar mijn verwarming functioneert erg slecht, begint pas warm te blazen op de auotstrade, als je dan voor het rode licht stilstaat, is het direct minder warme lucht.

Ik lees op internet veel over EGR koeler en slechte cilinderkoppen en zo meer.
Wat denken jullie waar dit kan aan liggen, welke dingen ik eerst moet laten nakijken, want ik kan er moeilijk mee naar de officiële VW garage gaan en zeggen maak het maar, want dan ben ik direct 1000 euro kwijt of meer.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

OfflinePersoonlijke Gallerij van tomverbinnenBekijk gebruikers profielStuur PM
El Pino
Moderator
Moderator

Leeftijd: 25

Auto: Seat Ibiza 6L
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 16:00  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Welkom. Als je de zoek functie gebruikt kom je meerdere suggesties tegen, zoals het stappenplan uit de Wiki.

Steenbok  Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van El PinoBekijk gebruikers profielStuur PM
tomverbinnen
Lite Member

belgium.gif
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2012 22:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

update:
er is ondertussen druk op gezet en geen lek te bespeuren, en het zou ook de koppakking niet zijn, volgende keer wordt de EGR koeler nagekeken, want die zit in een Touran nogal moeilijk bereikbaar.
Vraagje: is de EGR in een Touran van 2004 af te koppelen/ te overbruggen?
Indien niet zit ik natuurlijk met de kost van een nieuwe.
Alvast bedankt voor feedback.

Martin_TDI
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2012 22:51  Onderwerp:   Re: [VW Touran] Hoog koelvloeistofverbruik Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

tomverbinnen schreef:
de dop vh koelreservoir afdraait hoor je gesis en borrelt het reservoir weer bijna vol?

Borrelen?

Koppakking stuk.

Geslacht:Man  VerborgenPersoonlijke Gallerij van Martin_TDIBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
tomverbinnen
Lite Member

belgium.gif
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2012 22:58  Onderwerp:   Re: [VW Touran] Hoog koelvloeistofverbruik Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Martin_TDI schreef:
Borrelen?

Koppakking stuk.

en waarom denk je dat? (want mijn garagist denkt van niet...)

Martin_TDI
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2012 23:13  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Je hoeft alleen maar na te denken waar dat geborrel vandaan komt (die lucht)

Geslacht:Man  VerborgenPersoonlijke Gallerij van Martin_TDIBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
VWim
Lite Member

Auto: VW Golf VI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 00:43  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als ik het goed begrijp is het een kortstondig borrelen direct nadat de dop van het reservoir is verwijderd. Zodra het reservoir weer vol zit is het over. Mocht ik gelijk hebben is dan ook de conclusie dat de koppakking lek is? Ik zie dan namelijk het verband niet...

Het lijkt bijna of de koelvloeistof tijdelijk wordt "opgeslagen"...

VerborgenPersoonlijke Gallerij van VWimBekijk gebruikers profielStuur PM
tomverbinnen
Lite Member

belgium.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 00:51  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

inderdaad het is alleen bij het openen (nadat onlangs gioed bijgevuld is geweest) na een goede rit, dat opborrelt/stuwt bij het openen ervan - niet erna - dan staat het gewoon stil, ook met draaiende motor geen geborrel.

Maar kan iemand ook mijn andere vraag beantwoorden, of de EGR koeler in een Touran kan overbrugd worden?

Martin_TDI
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 01:05  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ja kan overbrugd worden......
Maar bespaar je de moeite.

Succes ermee Proost

tomverbinnen
Lite Member

belgium.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 01:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Martin_TDI schreef:
Ja kan overbrugd worden......
Maar bespaar je de moeite.
Succes ermee Proost

waarom/hoe ben je zo zeker dat het de egr koeler niet is?
is de enige andere mogelijkheid de koppakking? aan welke kosten zit ik dan ongeveer? en misschien nog belangrijker: ben ik dan 100% zeker dat het opgelost is?

Martin_TDI
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 01:10  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

VWim schreef:

Het lijkt bijna of de koelvloeistof tijdelijk wordt "opgeslagen"...

Druk in het reservoir word zo hoog boven de koelvloeistof dat de slangen uitzetten, daar blijft je koelvloeistof Knipoog

Je krijgt het dus weer terug als je de druk eraf laat.

VWim
Lite Member

Auto: VW Golf VI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 09:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Klinkt logisch, zou borrelen nadien dan niet logisch zijn? is de hoeveelheid lucht die uit de cilinders stroomt te klein?

VerborgenPersoonlijke Gallerij van VWimBekijk gebruikers profielStuur PM
Martin_TDI
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 11:11  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

VWim schreef:
Klinkt logisch, zou borrelen nadien dan niet logisch zijn? is de hoeveelheid lucht die uit de cilinders stroomt te klein?

Die lekkages zijn zo klein dat bij stationair er waarschijnlijk niks gebeurd. Word de cilinder gevuld dan is de druk in de cilinder hoger en zal hij er dus doorheen blazen.

Maar een diagnose is vaak logisch nadenken:

De vraag die de TS opgelost zal moeten hebben is:

Hoe komt er lucht in mijn koelsysteem, als je die weet te beantworden dan weet je ook de oorzaak.

tomverbinnen
Lite Member

belgium.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 11:22  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Martin_TDI schreef:

De vraag die de TS opgelost zal moeten hebben is:

Hoe komt er lucht in mijn koelsysteem, als je die weet te beantworden dan weet je ook de oorzaak.

wat bedoel je met TS?
Die laatste opm/vraag is interessant, maar ook vaag in die zin, is een lek in de koppakking de enige mogelijke oorzaak dat leidt tot geborrel?

En kan iemand ook antwoorden op:
waarom/hoe ben je zo zeker dat het de egr koeler niet is?
is de enige andere mogelijkheid de koppakking? aan welke kosten zit ik dan ongeveer? en misschien nog belangrijker: ben ik dan 100% zeker dat het opgelost is?

bedankt voor de ondertussen gegeven feedback - erg fijn dat iedereen een beetje mee nadenkt en ook constructief is. Knipoog

Martin_TDI
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 11:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Koppakking of kop gescheurd. Iets anders is niet mogerlijk.

Bij een lekke ERG koeler raak je alleen koelvloeistof kwijt, maar gaat je koelsysteem niet van borrelen.

TS = topic starter.

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

OptiMotorFasttech
<a href="redirect.php?banner_id=25" target="_blank">Chipmeister</a>Votrade
Paul Versteeg AutosDiesel Service
CeltempEenzet Automotive
Van der VeldenJD Engineering
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>Jos
Uw advertentie hier? Mail ons!Vagtechniek
<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>

© TDI Club Nederland 2008

Nedstat Basic - Free web site statistics