Toch ook maar eens even voorstellen hier. Mijn naam is Joris ben 31 jaar getrouwd en heb sinds 25 juni 2011 ook een prachtige dochter.
Al jaren heb ik met veel plezier gereden in diverse VW's en dan met name Passat's vanwege de enorme ruimte die deze bieden. Vanwege mijn verregaande interesse in mijn auto ben ik ook terrecht gekomen bij vwpassat.nl, uiteindelijk ook actief lid van de club en moderator van het forum geworden. De laatste passat die ik gereden heb was een 2.0 20v uit 2003 waar ik een hoop aan gedaan heb.
Mijn Passat:
Echter, als ik naar kwaliteit en uitstraling kijk dan moet ik toegeven dat een Audi mij meer kan bekoren. Samen met het feit dat ik op 25 juni vader ben geworden van een prachtige dochter (Vera) en we het inladen van de spullen in de passat vervelend vonden, was dat dan ook de reden om de overstap te maken naar een Audi Avant. Als je naar de ruimte in de auto kijkt dan zat de passat veel ruimer, maar de A4 is ruim genoeg voor ons. Gezien het budget, de diverse wensen en beschikbaarheid van 2e hands auto's zijn we uitgekomen op een A4 Avant 2.0TDI (BLB) Proline uit 2005 in de kleur Akoya Silver (LY7H). Veel mooie fotos heb ik nog niet. Hij staat nu op staal en winterbanden, maar ik heb ook de 16" originele LM velgen.
De Audi:
Tijdens het bekijken van de auto geprobeerd om zoveel mogelijk problemen te kunnen ontdekken en het leek (yep, leek) een auto die al de bekende 2.0TDI problemen niet had. Zelfs toen ik de auto gekocht had en ik diezelfde dag nog bij JD op de stoep stond voor een zakje chips bleek er volgens Mark (medewerker JD) inderdaad geen probleem te zijn met de wagen, afgezien van een verstuiver die wat hoge correctiewaardes liet zien. Volgens hem kwamen daar de trillingen vandaan tussen 1600-1800rpm die we tijdens de proefrit constateerden. Reinigen van de verstuivers zou meestal dit probleem oplossen, echter zoals je al zult vermoeden is dat helaas niet het geval geweest en bleken er toch wel een aantal probleempjes meer te zitten in deze auto....
Ach, problemen zijn er om opgelost te worden en afgezien van de kosten vind ik het zelf leuk om eea aan de wagen te doen. Kleine dingen veranderen maar ook de wat grotere klusjes probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen daar waar mogelijk met mijn beperkte middelen. Zo beschik ik tevens over VCDS en een aantal software pakketten waar ik onderdelen, schema's, tabellen, werkplaats info etc in kan vinden dus dat is altijd handig (jullie wel bekend denk ik

)...
Tot nu toe heb ik aan de wagen de volgende dingen laten doen:
- JD Chiptuning
- Verstuivers ultrasoon gereinigd (VAG Techniek)
- Balansasmodule verwijderd & vervangen oliepomp (VAG Techniek)
- Kabelboom verstuivers vervangen (VAG Techniek)
Zelf gedaan:
- EGR afgesloten
- Gloeibougies vervangen
- Middenconsole vervangen. Hier zaten gaten in van de telefoonhouder en was geen gezicht
- Knopjes centrale deurvergrendeling vervangen. Deze waren erg versleten
- ISO Fix beugels geplaatst
- Type aanduiding achterzijde verwijderd
- EGR, Smoorklep, IC Buis, inlaatspruitstuk gedemonteerd en gereinigd (Wat een bende)
- Wellicht nog wel wat klein spul waar ik zo niet op kom
Wat wil ik nog? Zommige zaken moet ik mijn vrouw nog "even over spreken"
- EGR koeler verwijderen
- Verlagen
- Ramen tinten
- Andere velgen (Waarschijnlijk na deze winter). Ik heb er de standaard 16" LM velgen bij waar hij op geleverd werd. Nu staat hij op een set staal en winterbanden die ik nog had van de Passat. Deze zitten op het laatste seizoen denk ik en dan kan ik mooi nieuwe winterbanden op de 16" leggen.
- Chrome exterieur accenten aanbrengen
- En waarschijnlijk nog een hoop meer...
Wat moet er nog:
- trilling rond 1100-1200rpm en 1600-1800rpm bij deellast oplossen
- 2massa vliegwiel + koppeling zit eraan te komen vermoed ik
- Turbo schoonmaken/reviseren/vervangen
- vermoedelijk een keer de draagarmen + dempers(samen met de verlanging) vervangen
Dit was het wel zn beetje voor nu.
En Martin als je dit leest, ik ben idd diegene met de vrouw die helaas het verkeerde lotje trok en mocht vertrekken van haar baas
Gr,
Joris