Afgelopen zaterdag weer een dagje met de auto bezig geweest. Doel van de dag was het verwijderen van de EGR- Koeler + EGR-buis, echter helaas eindigde de dag anders dan gehoopt!
Na een paar uurtjes sleutelen was eindelijk alles wat ik gepland had klaar. Het lastigste was nog het verwijderen van de buis die achterlangs het motorblok loopt. Was een heel gevogel om die er achteruit te krijgen zeg, maarja het is gelukt.
De lange koelwaterslang die naar de EGR-koeler liep heb ik nu rechtstreeks op het motorblok aangesloten. Heb deze slang alleen een klein stukje ingekort zodat deze net wat mooier aansluit. Verder is het een kwestie van de vacuumslang dicht maken en de dikke plaatjes plaatsen op de EGR uitgang van de uitlaat en de ingang van de EGR aan de inlaatzijde. Al met al goed te doen.
Hier zie je de gedemonteerde EGR-Koeler en Buis:
Plaatje geplaatst aan inlaatzijde:
Uitlaatzijde. Geen koeler meer en plaatje is zichtbaar op de uitlaat:
Helaas bleef het deze dag niet alleen bij het sleutelen aan de EGR-koeler!
Na deze aanpassing heb ik de motor even laten lopen om te kijken of alles nog werkt zoals het hoort en of er geen lekkages zijn oid. Tot mijn schrik zak ik dat er olie liep uit de olieaansluiting van de turbo. #%$&^^%$^%
Nou ja, dan maar even de boel vrij maken rondom en eens kijken, want dit moest uiteraard gemaakt worden. Ik heb de leiding dus los gedraaid en eens bekeken. Aan de verloopnippel van leiding naar turbo was niets geks te zien en ook de ring leek OK. Nou ja, een andere optie dan gewoon weer monteren had ik niet dus dat heb ik dan maar gedaan en daar ging het dus mis. Verloopnippel handvast in de turbo gedraaid en daarna toen ik deze vast wilde zetten met de sleutel brak de verloopnippel af! Zo daar ging dus mijn goede humeur en op dat moment vlogen er wat onderdelen door de garage.....
Hmm hoe kon dit nou gebeuren, ik had echt nog maar amper kracht gezet, zelfs mn dochter van 7mnd kan nog meer kracht zetten dan dit en knak. Dr moest gewoon al iets niet lekker geweest zijn met dat onderdeel, maarja, daar sta je dan op een zaterdag. Gelukkig kon mn broer met zn vingers het deel wat afgebroken was simpel uit de turbo draaien en was daar geen schade.
Hier een foto van het drama onderdeel:
Nou, op dat moment zag ik ook dat het 16.30u was en dat ik vlug moest zijn als ik nog iets wilde repareren (als dat al zou lukken). Snel de tel gepakt, VAG Techniek gebeld en gelukkig kon ik ff langskomen want Martin had nog wel een nippel liggen, geen probleem. Geweldig, top service!!!
Snel met de wagen van mn ouders naar Nuenen gevlogen en de nippel gehaald. Eenmaal thuis rustig eerst de boel schoon gemaakt en de nippel wederom handvast gedraaid om vervolgens met de sleutel vast te draaien. Als laatste de olieleiding erop en het zag er weer hoopvol uit.
Na het starten uiteraard de grote vraag of nu alles wel dicht was en gelukkig bleef alles droog. Ook toen na een testrit de boel goed warm was bleek alles nog netjes droog te zijn, zowel de olieleiding maar ook de koelwaterslangen.
Dus, vandaar de titel Dramadag. Gelukkig is alles weer goedgekomen en dr s'avonds toch maar een paar biertjes meer op genomen ;)
Martin en Lucas, bedankt!!!