Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
jstruijk
Lite Member

Leeftijd: 31
Auto: Audi A4 2.0TDI 2005
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2012 11:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Princeps schreef:
Hoe ik kom ik nu bij een A6 :o Titel + foto zijn duidelijk van een A4 Schrik In elk geval een mooie auto Knipoog

No problemo Knipoog Ik had wel graag een A6 gewild hoor, dus dat je me een A6 toewenst vind ik helemaal niet erg.

struikie schreef:
ah, je deze site ook al gevonden Knipoog

JW

Yep! Druk en interessant forum dit met veel kennis. En die kennis kan nog wel eens goed van pas komen. En aangezien de 2.0TDI in meer dan alleen Audi's is geleverd, leek het mij slim om ook hier mijn problemen eens voor te leggen...
We zullen het zien

Leeuw Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van jstruijkBekijk gebruikers profielStuur PM
struikie
Lite Member

Leeftijd: 32

blank.gif
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2012 11:18  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

ben heel benieuwd...
mijn blokje is ook wel wat onrustig...

JW

Stier Geslacht:Man Aap VerborgenPersoonlijke Gallerij van struikieBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
jstruijk
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 11:35  Onderwerp:   EGR Koeler verwijderen? Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nou, als iemand nog ideeën heeft, ik (we) hoor het graag? Knipoog

Komend weekend staat er als het goed is weer wat sleutelen op de planning.. Ik wil dan de intercooler eruit halen om ook eens schoon te maken en kijken hoe de staat daarvan is.
Tevens wil ik kijken of ik de EGR koeler kan verwijderen. Ik heb dan te maken met een aantal dingen: aansluiting voor EGR vanaf de uitlaat (plaatje erop denk ik), aansluitingen koelleidingen (doorverbinden?) en dan nog de vacuüm aansturing. Wat moet ik met die vacuüm slang doen, gewoon weg halen en zorgen dat het vacuum niet wegvalt dmv dicht maken van de aansluiting ofzo?
Tevens vraag ik mij af wat nou precies de functie is van die vacuüm slang. De EGR klep zit aan de inlaat kant en deze wordt toch al elektronisch geregeld?

Leeuw Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van jstruijkBekijk gebruikers profielStuur PM
struikie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 11:37  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

ik heb de koelvloeistofslangen doorgelust...
en idd de aansturing van de EGR dichtgemaakt met een boutje...

JW

Stier Geslacht:Man Aap VerborgenPersoonlijke Gallerij van struikieBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
jstruijk
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 12:08  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Oke, thanks. Niet zo spannend dus...
Maar weet jij toevallig wat er nou precies aangestuurd word met die vacuüm slang? De klep en de elektronische regeling van de EGR zit namelijk aan de inlaat zijde, maar blijkbaar is dat niet de enige aansturing binnen het EGR circuit.

Heb overigens gisterenavond het stationair toerental nog verder verlaagd naar 830rpm. Toen ik de wagen kocht stond deze op 900 en ik had het al verlaagd naar 860, lager vond de motor toen niet fijn. Maar nu ik alles schoon gemaakt heb loopt de motor vele malen rustiger op 830. Scheel echt enorm veel!

struikie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 12:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

je vergist je volgens mij...
de werkelijke egr zit ingebouwd in de egr koeler...
de smoorklep is wel electrisch bediend Knipoog

JW

Lucas
Site Admin
Site Admin

Auto: Passat 3C
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 13:06  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

struikie schreef:
je vergist je volgens mij...
de werkelijke egr zit ingebouwd in de egr koeler...
de smoorklep is wel electrisch bediend Knipoog

JW

Er zit een elektronische EGR voor de smoorklep tegen het inlaatspruitstuk:

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van LucasBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
jstruijk
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 13:20  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Edit: Damn, Lucas was me voor. Maar you get the point denk ik Knipoog Maar dan snap ik nog steeds niet waar dat vacuüm voor is aan de EGR koeler?

Ik heb er even wat plaatjes bij gepakt om eea te verduidelijken.
Hier zie je op een foto van jouw auto het inlaatspruitstuk met daar aan vast de EGR en daar weer aan vast (onder de zwarte buis) zit de smoorklep. Althans zo zit het volgens mij.

Image

Aan de EGR zit een stukje elektronica die deze klep aanstuurt. De klep is goed te zien op de foto, het is dat kleine klepje, evenals de elektronica. Deze is bij mij ook niet meer aangesloten (stekker is los)

Image

En hier een foto van de smoorklep. Dit is niets anders dan een simpele vlinderklep.

Image

Het zijn dus 2 verschillende onderdelen, waarvan de eerste foto de EGR is.
Althans, zo heb ik het begrepen en als dit niet klopt dan hoor ik dit graag Knipoog

jstruijk
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 12:32  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Afgelopen zaterdag weer een dagje met de auto bezig geweest. Doel van de dag was het verwijderen van de EGR- Koeler + EGR-buis, echter helaas eindigde de dag anders dan gehoopt!

Na een paar uurtjes sleutelen was eindelijk alles wat ik gepland had klaar. Het lastigste was nog het verwijderen van de buis die achterlangs het motorblok loopt. Was een heel gevogel om die er achteruit te krijgen zeg, maarja het is gelukt.
De lange koelwaterslang die naar de EGR-koeler liep heb ik nu rechtstreeks op het motorblok aangesloten. Heb deze slang alleen een klein stukje ingekort zodat deze net wat mooier aansluit. Verder is het een kwestie van de vacuumslang dicht maken en de dikke plaatjes plaatsen op de EGR uitgang van de uitlaat en de ingang van de EGR aan de inlaatzijde. Al met al goed te doen.

Hier zie je de gedemonteerde EGR-Koeler en Buis:
Image

Plaatje geplaatst aan inlaatzijde:
Image

Uitlaatzijde. Geen koeler meer en plaatje is zichtbaar op de uitlaat:
Image

Helaas bleef het deze dag niet alleen bij het sleutelen aan de EGR-koeler!
Na deze aanpassing heb ik de motor even laten lopen om te kijken of alles nog werkt zoals het hoort en of er geen lekkages zijn oid. Tot mijn schrik zak ik dat er olie liep uit de olieaansluiting van de turbo. #%$&^^%$^%
Nou ja, dan maar even de boel vrij maken rondom en eens kijken, want dit moest uiteraard gemaakt worden. Ik heb de leiding dus los gedraaid en eens bekeken. Aan de verloopnippel van leiding naar turbo was niets geks te zien en ook de ring leek OK. Nou ja, een andere optie dan gewoon weer monteren had ik niet dus dat heb ik dan maar gedaan en daar ging het dus mis. Verloopnippel handvast in de turbo gedraaid en daarna toen ik deze vast wilde zetten met de sleutel brak de verloopnippel af! Zo daar ging dus mijn goede humeur en op dat moment vlogen er wat onderdelen door de garage.....
Hmm hoe kon dit nou gebeuren, ik had echt nog maar amper kracht gezet, zelfs mn dochter van 7mnd kan nog meer kracht zetten dan dit en knak. Dr moest gewoon al iets niet lekker geweest zijn met dat onderdeel, maarja, daar sta je dan op een zaterdag. Gelukkig kon mn broer met zn vingers het deel wat afgebroken was simpel uit de turbo draaien en was daar geen schade.

Hier een foto van het drama onderdeel:
Image

Nou, op dat moment zag ik ook dat het 16.30u was en dat ik vlug moest zijn als ik nog iets wilde repareren (als dat al zou lukken). Snel de tel gepakt, VAG Techniek gebeld en gelukkig kon ik ff langskomen want Martin had nog wel een nippel liggen, geen probleem. Geweldig, top service!!!
Snel met de wagen van mn ouders naar Nuenen gevlogen en de nippel gehaald. Eenmaal thuis rustig eerst de boel schoon gemaakt en de nippel wederom handvast gedraaid om vervolgens met de sleutel vast te draaien. Als laatste de olieleiding erop en het zag er weer hoopvol uit.
Na het starten uiteraard de grote vraag of nu alles wel dicht was en gelukkig bleef alles droog. Ook toen na een testrit de boel goed warm was bleek alles nog netjes droog te zijn, zowel de olieleiding maar ook de koelwaterslangen.

Dus, vandaar de titel Dramadag. Gelukkig is alles weer goedgekomen en dr s'avonds toch maar een paar biertjes meer op genomen ;)

Martin en Lucas, bedankt!!!

Boy_c_1990
Lite Member

Leeftijd: 21
Auto: Golf IV 85kw AUT.
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 16:02  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Wat een service daar in Nuenen hè Klappen

Maagd Geslacht:Man Paard OfflinePersoonlijke Gallerij van Boy_c_1990Bekijk gebruikers profielStuur PM
jstruijk
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2012 10:04  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Gisteren nog ff bezig geweest. Heb de stelmotoren in het dashboard eens eruit gehaald, schoongemaakt waar nodig en opnieuw ingevet. Heb ze ook open gemaakt om de binnenkant eens te beoordelen op versleten tandwielen.
Bij mijn passat had ik er een aantal die storingen hadden en nu bij mijn audi hoorde ik ook af en toe wat stelmotoren tikken en kleppen piepen. Groter verschil is dat je bij de audi er heeeeel makkelijk bij kunt itt bij de passat. Daar moest je slangenmens handen hebben om er een paar uit te kunnen halen en sommige zitten zo klote dat je daar het hele dash voor moet verwijderen. Maar gelukkig van al dat in mijn audi geen last van. Even dashboardkastje eruit en je ziet ze zo zitten....
Heb ze er allemaal uit gehaald op 2 na, want de duisternis begon in te vallen en ik zag te weinig. Gelukkig zagen alle motoren en nog heel goed uit en heb ik enkel de tandwieltjes wat ingevet en de contacten met contactspray behandeld. Zoals gezegd had ik af en toe ook wat last van piepende, moeilijk lopende kleppen. Met het verwijderen van het dashboardkastje, even met de knoppen spelen en goed luisteren/kijken was de boosdoener zo gevonden. Het was de klep voor recirculatie en de 2 kleppen die daarachter zitten. Ik heb deze kleppen zelf (rubber op kunststof verbinding) ingespoten met WD40 en direct waren de geluiden verdwenen...
Als laatste even in de basisstand zetten met VCDS en hoppa.... geen gekke geluiden meer... Alleen nog ff de 2 stelmotoren (v158, v159) nog doen als ik weer ff tijd heb.

Jee13
Lite Member

Leeftijd: 38
Auto: VW Passat Variant TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2012 18:28  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Voortaan middel gebruiken dat een langere smering geeft, wd40 is tijdelijk

Maagd Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van Jee13Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Renkie
Lite Member

Auto: Passat B4 ASV
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 08:10  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

En welk middel is aan te bevelen?

OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Anne
Lite Member

Auto: vw touran
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 09:51  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Image
smeert toch gauw meer dan een half uur Knipoog

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van AnneBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
jstruijk
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 10:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Jee13 schreef:
Voortaan middel gebruiken dat een langere smering geeft, wd40 is tijdelijk

Ha Jeroen..
Tstja, ik weet het maar had ff niet anders voorhanden. Het is gelukkig een karweitje van 5 min dus geen halszaak Knipoog

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Fasttech
Paul Versteeg Autos<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>
VotradeVagtechniek
Van der Velden
<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a><a href="redirect.php?banner_id=25" target="_blank">Chipmeister</a>
Uw advertentie hier? Mail ons!OptiMotor
CeltempEenzet Automotive
JosJD Engineering
Diesel Service

© TDI Club Nederland 2008

Nedstat Basic - Free web site statistics