Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Burning Rubber
Lite Member

Auto: Golf III TDI 90pk
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 16:50  Onderwerp:   [VW Golf III tdi 90pk 1Z] Schokken op de snelweg Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dag Allen,

Gister was ik op weg naar huis, met een gangetje van 130kmh op de cruisecontrol. Opeens begint de motor enorm te stotteren, duidelijk een brandstof probleem, cruisecontrol valt uit en zodra ik gas geef begint het gestotter/geschud weer.

Het schudden is te vergelijken met wegrijden in de derde versnelling, maar dan een stuk erger.

Ik heb, onder andere via dit forum, wat mogelijkheden gevonden.

1. Vuil / water in de diesel
2. LMM defect
3. N75 die voor verkeerde waarde van de LMM kan zorgen?
4. Derde injector(naald die zweeft?) met sensor.

Heeft iemand enig idee?

Zelf denk ik dat de LMM nog goed is omdat het verbruik heel netjes is ( 1 op 20,4 gemiddeld)

Na rustig doorgereden te zijn, m'n afslag genomen en daarna even goed hard geaccelereerd, geen problemen. Ook onder belasting (80 in 5, volgas geven) geen problemen meer.
Denk :denk:

Nog wat aanvullende info: Het gaat dus om een Golf 3 TDI 1Z met 90 paardjes en nu 249.900km op de teller.

Laatst aangepast door Burning Rubber op wo 18 jan, 2012 16:52, in totaal 1 keer bewerkt
 Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van Burning RubberBekijk gebruikers profielStuur PM
VWTDI
Lite Member

Leeftijd: 26
Auto: Volkswagen Golf Mk4
turkey.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 16:51  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Welkom bij de tdiclub Burning Rubber!

Stier Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van VWTDIBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Renkie
Lite Member

Auto: Passat B4 ASV
blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 16:51  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Schokte de auto alleen of hoorde je ook het motorgeluid veranderen?

OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 16:53  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Schokken en inderdaad een ander geluid uit het vooronder, tijdens het schokken. Daarna klonk 'ie gewoon gezond.

VWTDI schreef:
Welkom bij de tdiclub Burning Rubber!

Bedankt. Smile

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van Burning RubberBekijk gebruikers profielStuur PM
Renkie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 21:42  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Klinkt mij inderdaad iets aan de brandstof, naast het rijte wat je noemt kun je ook aan het brandstoffilter denken.

Maar: de electronica in de pomp wil soms ook voor problemen zorgen waardoor de auto in bepaalde situaties kan stotteren. Ook kan er bv een veer in de pomp stuk zijn.

Heb je later bij dezelfde snelheid nog het probleem weer gehad? En weet je zeker dat de kilometerstand klopt? (voor een Golf3 van max 1997 is het vrij laag)

OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2012 22:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Renkie schreef:
Klinkt mij inderdaad iets aan de brandstof, naast het rijte wat je noemt kun je ook aan het brandstoffilter denken.

Maar: de electronica in de pomp wil soms ook voor problemen zorgen waardoor de auto in bepaalde situaties kan stotteren. Ook kan er bv een veer in de pomp stuk zijn.

Heb je later bij dezelfde snelheid nog het probleem weer gehad? En weet je zeker dat de kilometerstand klopt? (voor een Golf3 van max 1997 is het vrij laag)

Brandstoffilter zat ik inderdaad ook aan te denken, dat kan evengoed geen kwaad om te vervangen. Ik zal morgen me inlezen over de pomp. Heb op dit moment geen wphb bij de hand.

Kmstand is correct, onderhoudshistorie is compleet met dealerstempels (multicampers Wageningen, vw dealer meen ik.)

In elk geval bedankt voor het meedenken. Ik moet morgen weer 70km snelweg dus we gaan zien of hij het dan weer doet.
Misschien is een flesje cleaner geen slecht idee om in de tank te mikken, na het vervangen van het filter.

Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 01:09  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik zeg wel dat het een 1Z is maar het kan ook een AHU zijn. Hij is van 11-1994

Renkie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 10:48  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

1994 is altijd 1Z.

KMStand is bijzonder laag, maar kan natuurlijk wel.

Ik weet niet waar je woont maar mocht het in de inspuitpomp zitten dan is http://www.vvt-motorsport.nl/ een goede optie voor je.

Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 12:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik woon in de omgeving van Arnhem, VVT is een eindje rijden. Ik zal zondag eens de auto aan de laptop hangen, kijken of de kmstand wel klopt en of de Lmm goed werkt.

Wat zal een nieuwe pomp kosten?

Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 14:00  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Vandaag deed ie het weer even, na een km of 15 op de cruisecontrol. Een stuk verderop sprong hij in wat ik vermoed dat het de noodloop is. Ik reed 120, trapte het gas vol in maar harder ging de wagen niet, ook niet langzamer. Tot ik het gas los liet, daarna werkte het weer gewoon. Dat was dus de noodloop lijkt mij?

Edit:/ bijna vergeten, mijn golf heeft een pierburg Lmm, die gaan zelden stuk heb ik begrepen? Of klopt dat niet.

Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 16:22  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb de auto bij de dealer laten uitlezen, 1 storing gevonden.

storing

00575 017
Inlaatspruitstukdruk
Regelverschil
Sporadisch.

That's it. Denk Kan vanalles zijn zei de meneer. Vacuumslangetje, iets met de turbo.. Dus. Tja

teije
Full Member
Full Member

Leeftijd: 30
Auto: Seat Cordoba
barbados.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 16:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

foutcode: 00575 (de overeenkomstige OBD code is 17958)

nl Vuldrukbegrenzing regelgrens niet bereikt / regelgrens overschreden / regelverschil
du Saugrohrdruck Regelgrenze Nicht Erreicht / Regelgrenze Ueberschritten / Regeldifferenz
en Intake Manifold Pressure Control Limit Not Reached / Control Limit Exceeded / Control Difference
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
Storingslampje brandt
Noodloop.

Mogelijke oorzaken:

Slangaansluitingen verwisseld
Lekkende slangaansluiting(en)
Lekkende vacuüm leidingen
Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) meer
Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd.
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beďnvloeding turbodruk.

Mogelijke oplossingen:

Werk deze lijsthelemaal (en op volgorde) af.

Extra info:

er ontstaat een te groot regelverschil, m.a.w. de geleverde turbodruk voldoet niet aan datgene wat gevraagd wordt. De geleverde laaddruk kan dan te hoog, maar ook te laag zijn. Er zijn dus problemen met de laaddruk, misschien met de N75 of de turbo.
turbo met vaste schoepen: bij een te hoge turbodruk moet in 95% van de gevallen de 'schuldige' gezocht worden in een defecte N75 of in een lekke slang(aansluiting).
turbo met variabele schoepen (VNT): een te hoge turbodruk kan niet door lekke slangen komen, dan zijn de verstelbare schoepen de oorzaken.
N75

Bron:http://gerritspeek.nl/vag-com.html

Vissen Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van teijeBekijk gebruikers profielStuur PM
Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 17:51  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Kijk dat is handig, bedankt. N75 is dus een verdachte, kost vier tientjes blijkbaar. Zondag checken al rijdend. Nogmaals dank Aanbid

Renkie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 22:23  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Die 00575 is de N75 inderdaad, OF een slang ervan. Maar ik denk niet dat dit verband heeft met het stotteren.

Burning Rubber
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 20:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Oke, ik zie nu pas jouw topic uit 2007. Denk jij dat dit stotteren bij de ECU ligt die het niet kan bijbenen?

Wat mijn golf ook doet, wat jouw passat deed, is bokken bij het afremmen op de motor in de versnelling. Alleen heb ik het nog niet als storend ervaren.

Ander iets wat me opvalt is dat ik tot op heden geen last had van het stotteren bij hogere snelheid, terwijl ik tot nu toe +- 6.000km heb gereden met deze auto.
Ik vind het dus raar dat mijn auto dit 'ineens' doet, waardoor het probleem misschien niet bij de ecu ligt maar iets anders wat fysiek kapot kan gaan, zoals een slang, een klep of wat dan ook.

Heb jij sinds het plaatsen van een AHU ecu geen problemen meer gehad met dat gestotter? Er staat een ahu ecu te koop op marktplaats voor weinâgh. Mocht ik een ecu wissel overwegen, is dat dan plug 'n pray?

Nog een andere vraag: Ik lees op fora dat de derde verstuiver ( ? ) ook voor stotterproblemen kan zorgen indien die sensor/naald versleten is en gaat 'zweven'.
Echter, in mijn wphb staat dat de computer in eerste instantie een motortoerentalsensor gebruikt (hall-gever lijkt mij) en als die uitvalt de verstuiverslagnaald gebruikt als vervangende sensor. Dat zou dan betekenen dat de primaire sensor defect is.

Toevallig heeft de hall-gever bij mijn toenmalige golf 2 gti ook de geest gegeven bij +- 250.000 km. Het zal toch niet zo zijn dat me dat nu weer overkomt? Denk

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Paul Versteeg Autos
CeltempVotrade
Jos
<a href="redirect.php?banner_id=25" target="_blank">Chipmeister</a><a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>
FasttechDiesel Service
JD EngineeringVagtechniek
Eenzet AutomotiveOptiMotor
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>Uw advertentie hier? Mail ons!
Van der Velden

© TDI Club Nederland 2008

Nedstat Basic - Free web site statistics