Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
R@lph
Full Member
Full Member

Leeftijd: 30
Auto: Volkswagen Bora ARL-VW Caddy ALH
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 00:17  Onderwerp:   Continental Contactsport 3 Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb ze er nog steeds onder.

De staat van de banden is voor 7,5 en achter 8 mm

Nu vraag ik me af:

Hoe belangrijk is nu die 7 graden?

Ik bedoel je band warmt op en dat is meer dan 7 gr. lijkt me. In stadsverkeer kan ik me er nog iets bij voorstellen ivm temp. Maar als je al een beetje gaat sporten dan merk ik niet echt verschil bij droge vrieskou.

Wat is jullie ervaring mbt. deze temp-norm. ?

Waterman Geslacht:Man Haan OnlinePersoonlijke Gallerij van R@lphBekijk gebruikers profielStuur PM
denbosse
Full Member
Full Member

Leeftijd: 24

belgium.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 00:23  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Die 7 graden "regel" is gewoon een verkooptruc van de bandenleveranciers op dit moment.
10 tallen jaren geleden was dit nog waar.
anno 21ste eeuw is een zomerband gewoon beter in de regen en droog bij koudere temperaturen.
Enkel wanneer het echt gaat vriezen gaat een winterband ( snow and mud) beter zijn werk doen en dan ook nog vooral in de sneeuw en ijzel zelf...
Dit is al meermaals bewezen door diepgaande test zoals van ADAC.
Goeie aan sneeuwbanden, je verslijt de zomer rubbers niet... en als het dan eens sneeuwt ga je wss overal makkelijker door raken + ze zijn verplicht bij je doorrit in sommige landen Grijns

Leeuw Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van denbosseBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Speek
www.gerritspeek.nl/vag-com

blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 00:58  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als je bij een bandenboer nieuwe zomerbanden komt halen dan worden die aangeprezen met "tot 0 nul graden zijn ze beter dan winterbanden meneer, zeker bij nat weer".
Als je winterbanden komt kopen dan komt opeens die 7 graden weer "tevoorschijn".

Winterbanden zijn alleen beter (dan zomerbanden met voldoende profiel) bij vorst en sneeuw.

(da's eigenlijk hetzelfde als denbosse hierboven zegt...)

OfflinePersoonlijke Gallerij van SpeekBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Systreme
Lite Member

Leeftijd: 33

blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 12:15  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Speek schreef:
Als je bij een bandenboer nieuwe zomerbanden komt halen dan worden die aangeprezen met "tot 0 nul graden zijn ze beter dan winterbanden meneer, zeker bij nat weer".
Als je winterbanden komt kopen dan komt opeens die 7 graden weer "tevoorschijn".

Winterbanden zijn alleen beter (dan zomerbanden met voldoende profiel) bij vorst en sneeuw.

(da's eigenlijk hetzelfde als denbosse hierboven zegt...)

Alleen een winterband met genoeg profiel.
Voert het water ook beter af dan een willekeurige zomerband.
Er zijn natuurlijk ook zomerbanden die uitblinken in de regen.
Maar de 7Gr regel tja, nadeel wel van zomerband die is harder qa opbouw.
Zodoende gaan ze bij koudere Temp ook harder worden dan een Zomerband.
Harder is ook minder Grip,logisch.
Bij welke Temp, Tja daar zou ik nix over durven te zeggen
Maar dat een Winterband alleen beter is bij Vorst en sneeuw.
Nee ook bij veel regen en wat is Nederland, ja een Regenland.
Rij al Jaren op winterbanden met deze Temp en eerlijk gezegt.
Wil ik nix anders meer. Knipoog Maar dat is Mijn mening. Zwaai

Laat ider in z,n eigen Waarde Smile

Image

Ram Geslacht:Man Geit OfflinePersoonlijke Gallerij van SystremeBekijk gebruikers profielStuur PMMSN Messenger
Henno
Full Member
Full Member

Leeftijd: 43
Auto: Seat Toledo
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 19:55  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Systreme schreef:
Alleen een winterband met genoeg profiel.
Voert het water ook beter af dan een willekeurige zomerband.
Er zijn natuurlijk ook zomerbanden die uitblinken in de regen.
Maar de 7Gr regel tja, nadeel wel van zomerband die is harder qa opbouw.
Zodoende gaan ze bij koudere Temp ook harder worden dan een Zomerband.
Harder is ook minder Grip,logisch.
Bij welke Temp, Tja daar zou ik nix over durven te zeggen
Maar dat een Winterband alleen beter is bij Vorst en sneeuw.
Nee ook bij veel regen en wat is Nederland, ja een Regenland.
Rij al Jaren op winterbanden met deze Temp en eerlijk gezegt.
Wil ik nix anders meer. Knipoog Maar dat is Mijn mening. Zwaai

Onzin,

Uit meerdere testen is gebleken dat een zomerband in de regen oppermachtig is t.o.v. een nieuwe winterband en dan hebben we het niet over kleine verschillen.

Alleen bij sneeuw en ijs is een winterband zeer sterk in het voordeel.
Hier staat momenteel nog 1 auto op cs3 zomerbanden met 4 mm profiel de ander op nieuwe vredestijn extreme trac winterbanden, tot nu prefeleer ik de cs3 boven de winterbanden, maar dat kan momenteel snel veranderen.

P.s. een winterband is bij 4 mm al versleten en levensgevaarlijk bij regen op de achteras.

http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=1062

Mensen die liegen, kunnen de waarheid niet verdragen.

Maagd Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van HennoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
AlexMK4
Lite Member

Auto: Golf MK4 TDI
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 20:32  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Henno schreef:

...
Uit meerdere testen is gebleken dat een zomerband in de regen oppermachtig is t.o.v. een nieuwe winterband en dan hebben we het niet over kleine verschillen.
...

Welke temperatuur hoort bij deze uitspraak?

OfflinePersoonlijke Gallerij van AlexMK4Bekijk gebruikers profielStuur PM
Fullhouse
Full Member
Full Member

Leeftijd: 26
Auto: VW Golf 4 ARL
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 21:16  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Winterband heeft alleen baat bij sneeuwig wegdek en ijzig wegdek..
Dit is meestal onder de nul graden.

Op een droog wegdek waar het ook onder nul is, kun je beter met zomerbanden rijden..

Waterman Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van FullhouseBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Henno
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 21:56  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Fullhouse schreef:
Winterband heeft alleen baat bij sneeuwig wegdek en ijzig wegdek..
Dit is meestal onder de nul graden.

Op een droog wegdek waar het ook onder nul is, kun je beter met zomerbanden rijden..

Good posting!

Maagd Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van HennoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
ToezeBroeze
Lite Member

Leeftijd: 37
Auto: VW Golf 4 - Brightgreen Perl - 1999
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 22:43  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Precies, er wordt steeds gezegd dat een winterband bij regen beter is dan een zomerband. Ik vind dat een zeer gevaarlijke bewering.

Maagd Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van ToezeBroezeBekijk gebruikers profielStuur PM
muurman
Full Member
Full Member

Leeftijd: 39
Auto: Seat Toledo 226pk 460Nm
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 22:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Henno schreef:

P.s. een winterband is bij 4 mm al versleten en levensgevaarlijk bij regen op de achteras.

Waarom is een winterband bij 4mm versleten en gevaarlijk bij regen en een zomerband niet ?

Tweeling Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van muurmanBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Henno
Full Member
Full Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 23:26  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

muurman schreef:
Waarom is een winterband bij 4mm versleten en gevaarlijk bij regen en een zomerband niet ?

Omdat ie juist veel slechter water afvoert, dus veel eerder last van aquaplaining.

Fullhouse
Full Member
Full Member

Leeftijd: 26
Auto: VW Golf 4 ARL
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 23:42  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Henno schreef:
Omdat ie juist veel slechter water afvoert, dus veel eerder last van aquaplaining.
Good posting!

Waterman Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van FullhouseBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
BBora
Lite Member

Leeftijd: 37
Auto: VW Bora Variant TDI
belgium.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 01:35  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dat zegt de fabrikant:
http://www.uniroyal-tyres.com/generator/www/de/en/uniroyal/automobile/themes/06_uniroyal/04_why_rain_tyres/why_rain_tyres_content_en.html

Ben me die MS plus 66 gaan halen en voor deze banden mag het gerust kouder en sneeuwiger worden. Hoger verbruik dat heb ik al gemerkt voor de rest rijden ze voor de moment niet beter dan mijn zomerbanden die trouwens ook regenbanden zijn..
In ieder geval wel een veilig gevoel om voorbereid te zijn.
Alhoewel ik niet veel km rij voor de moment wil ik toch niet vast komen te zitten als we eens naar de Ardennen rijden. Dat scheelde nl niet veel vorig jaar en dus dit jaar op wintersloefen...

Schorpioen Geslacht:Man Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van BBoraBekijk gebruikers profielStuur PM
Speek

blank.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 08:46  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

muurman schreef:

Je moet even een paar dingen van elkaar scheiden:

Een winterband is in allereerste instantie gemaakt voor optimaal gedrag op sneeuw. Daarvoor heeft ie een specifieke rubbersamenstelling (die ook soepeler blijft bij lage temperaturen) en een specifieke vorm en eigenschappen van de lamellen (profiel). Een winterband verliest vrijwel alles van zijn (anti)sneeuw eigenschappen als de profieldiepte minder wordt dan 4mm.

Een prettige bijkomstigheid van een winterband is dat ie (dankzij het grovere profiel) goed water kan afvoeren.
Een winterband met minder dan 4mm profiel is dus heel slecht op sneeuw, maar kan nog redelijk water afvoeren.

Een zomerband op de sneeuw is waardeloos en een winterband is bij droog wegdek en warmer dan -5 graden (natte vingergrens) altijd de mindere van een zomerband.

Een winterband neem je niet om prettig op te rijden !
Een winterband neem je omdat je misschien sneeuw tegenkomt !

Lees onze wiki, daar staat het wat uitvoeriger omschreven.

OfflinePersoonlijke Gallerij van SpeekBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
El Pino
Moderator
Moderator

Leeftijd: 25

Auto: Seat Ibiza 6L
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 12:27  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dat is een mooie samenvatting Speek.

Steenbok  Tijger OfflinePersoonlijke Gallerij van El PinoBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Votrade
Diesel ServiceCeltemp
<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>Paul Versteeg Autos
<a href="redirect.php?banner_id=25" target="_blank">Chipmeister</a>JD Engineering
Uw advertentie hier? Mail ons!Jos
VagtechniekVan der Velden
Eenzet AutomotiveOptiMotor
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>
Fasttech

© TDI Club Nederland 2008

Nedstat Basic - Free web site statistics