Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
M@rcel
Full Member
Full Member

Auto: Passat 3BG
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 13:50  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Speek schreef:
Een winterband verliest vrijwel alles van zijn (anti)sneeuw eigenschappen als de profieldiepte minder wordt dan 4mm.

Een prettige bijkomstigheid van een winterband is dat ie (dankzij het grovere profiel) goed water kan afvoeren.
Een winterband met minder dan 4mm profiel is dus heel slecht op sneeuw, maar kan nog redelijk water afvoeren.

Ik vindt het onzin dat een winterband met minder dan 4mm profiel zijn grip in sneeuw verliest. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit niet het geval is; het gripverschil is ten opzichte van een zomerband nog erg groot. De hoeveelheid grip zal minder zijn als met 8mm.

Volgens mij is het probleem met een winterband juist de afvoer van water. Over het algemeen zal aquaplanning later optreden, omdat een winterband als smallere band gemonteerd wordt. Maar de grip (en daarmee remweg en stuurgedrag) is minder goed.

Afgelopen weekeinde de zomerwielen conti SC3 225/40/18 geruild voor winterwielen vredestein wintrac extreme 225/45/17 en daarbij is het weer heel duidelijk dat de hoeveelheid grip van de winterband duidelijk minder is. Dit kan mede veroorzaakt worden door de slappere wand van de banden (bij hard remmen is er minder balans), terwijl ik al een hoge snelheidsband heb gemonteerd, en het profiel wat contact heeft met de weg is ook minder stijf. Oorzaak maakt niet uit: het gevolg is duidelijk. het fenomeen aquaplanning heb ik nog niet meegemaakt met de winterbanden, daarvoor zit er ook nog voldoende profiel op (6mm), maar het kan ook komen omdat ik mijn snelheid onbewust aanpas...

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van M@rcelBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
vpzeeman
Full Member
Full Member

Auto: VW Passat 3C
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 14:05  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Mee eens Marcel.

Ik ben 2 weken geleden ook met winterbanden met 4 mm profiel de Franse bergen in geweest. De Fransosen op zomerbanden kwamen niet de besneeuwe weg omhoog, terwijl ik wel door kon komen. De laatste paar bochten was het puur ijs, dus moest nog wel kettingen leggen (helaas :-P ).

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van vpzeemanBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Speek
www.gerritspeek.nl/vag-com
www.gerritspeek.nl/vag-com

blank.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 14:13  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

M@rcel schreef:
Ik vindt het onzin dat een winterband met minder dan 4mm profiel zijn grip in sneeuw verliest. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit niet het geval is; het gripverschil is ten opzichte van een zomerband nog erg groot. De hoeveelheid grip zal minder zijn als met 8mm.

Mee eens: een winterband met 4mm profieldiepte heeft een veel betere grip op sneeuw dan een zomerband.

OfflinePersoonlijke Gallerij van SpeekBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Henno
Full Member
Full Member

Leeftijd: 43
Auto: Seat Toledo
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 17:58  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Idd, de grootste pijn van een winterband, zit hem in natte omstandigheden.

Mensen die liegen, kunnen de waarheid niet verdragen.

Maagd Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van HennoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
R@lph
Full Member
Full Member

Leeftijd: 30
Auto: Volkswagen Bora ARL-VW Caddy ALH
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 20:37  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

De laatste dagen veel gereden met de grasmaaier. De Conti's bevallen heel goed met name de temp-grens valt het echt niet tegen. Ik denk dat als het continu -15 is dat het een ander verhaal is.

Mijn ervaring met winterbanden is ook een belabberde wegligging ondanks hetzelfde Loadindex. Ook het remmen vind ik persoonlijk minder.

Winterbanden zijn alleen mooi als je echt door de sneeuw moet.

Waterman Geslacht:Man Haan OnlinePersoonlijke Gallerij van R@lphBekijk gebruikers profielStuur PM
muurman
Full Member
Full Member

Leeftijd: 39
Auto: Seat Toledo 226pk 460Nm
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 23:26  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Henno schreef:

P.s. een winterband is bij 4 mm al versleten en levensgevaarlijk bij regen op de achteras.

Henno, ik kan begrijpen dat met regen en 4mm profiel een winterband het wellicht slechter doet als een zomerband. Maar levensgevaarlijk? Is toch erg afhankelijk van je rijsnelheid lijkt me.

Tweeling Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van muurmanBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Henno
Full Member
Full Member

Leeftijd: 43
Auto: Seat Toledo
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 23:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

muurman schreef:
Henno, ik kan begrijpen dat met regen en 4mm profiel een winterband het wellicht slechter doet als een zomerband. Maar levensgevaarlijk? Is toch erg afhankelijk van je rijsnelheid lijkt me.

Bij 30 gaat het wel goed Erik tong uit

Mensen die liegen, kunnen de waarheid niet verdragen.

Maagd Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van HennoBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Taurus
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2012 10:49  Onderwerp:   winterbanden Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

http://www.bandenconcurrent.nl/winterbanden-test-2011-2012/

RS Denk

OfflinePersoonlijke Gallerij van TaurusBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
AlexMK4
Lite Member

Auto: Golf MK4 TDI
blank.gif
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 13:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ben de laatste dagen toch weer erg blij met m'n snowcontact bandjes Smile

OfflinePersoonlijke Gallerij van AlexMK4Bekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Paul Versteeg AutosJD Engineering
Uw advertentie hier? Mail ons!Jos
<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>Eenzet Automotive
Diesel ServiceVagtechniek
<a href="redirect.php?banner_id=25" target="_blank">Chipmeister</a>
VotradeCeltemp
<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>
OptiMotorVan der Velden
Fasttech

© TDI Club Nederland 2008

Nedstat Basic - Free web site statistics