Speek schreef:
Een winterband verliest vrijwel alles van zijn (anti)sneeuw eigenschappen als de profieldiepte minder wordt dan 4mm.
Een prettige bijkomstigheid van een winterband is dat ie (dankzij het grovere profiel) goed water kan afvoeren.
Een winterband met minder dan 4mm profiel is dus heel slecht op sneeuw, maar kan nog redelijk water afvoeren.
Ik vindt het onzin dat een winterband met minder dan 4mm profiel zijn grip in sneeuw verliest. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit niet het geval is; het gripverschil is ten opzichte van een zomerband nog erg groot. De hoeveelheid grip zal minder zijn als met 8mm.
Volgens mij is het probleem met een winterband juist de afvoer van water. Over het algemeen zal aquaplanning later optreden, omdat een winterband als smallere band gemonteerd wordt. Maar de grip (en daarmee remweg en stuurgedrag) is minder goed.
Afgelopen weekeinde de zomerwielen conti SC3 225/40/18 geruild voor winterwielen vredestein wintrac extreme 225/45/17 en daarbij is het weer heel duidelijk dat de hoeveelheid grip van de winterband duidelijk minder is. Dit kan mede veroorzaakt worden door de slappere wand van de banden (bij hard remmen is er minder balans), terwijl ik al een hoge snelheidsband heb gemonteerd, en het profiel wat contact heeft met de weg is ook minder stijf. Oorzaak maakt niet uit: het gevolg is duidelijk. het fenomeen aquaplanning heb ik nog niet meegemaakt met de winterbanden, daarvoor zit er ook nog voldoende profiel op (6mm), maar het kan ook komen omdat ik mijn snelheid onbewust aanpas...