Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 11:35  Onderwerp:   OBD aansluiting Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Goedemorgen allemaal!

tijdens de inbouw van een 1.9 TDI AFN in mijn VW T2 ben ik ergens in het proces mijn OBD aansluiting kwijt geraakt. Er zit nauurlijk aardig wat werk in het pas maken van de kabelboom, en op enig moment moet ik de stekker eraf geknipt hebben. Het is nu voor mij niet te achterhalen welke draden dit geweest zijn. Ik heb daarom twee vragen, omdat het uitlezen van de computer wel erg gemakkelijk is bij storingen.

Welke draden van de ECU zijn normaal voor de OBD stekker?

Kan je ook de ECU demonteren, en middels een andere auto uitlezen?

Zijn er andere opties om eventuele storingen uit de ECU uit te lezen?

OfflinePersoonlijke Gallerij van WilfredT2Bekijk gebruikers profielStuur PM
Tuxik
Moderator
Moderator

romania.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 12:09  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Volgens mij moet je de KKL-draden op de dashboardstekker hebben bij een AFN

RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
fedde
Full Member
Full Member

Leeftijd: 30

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 12:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

op je obd poort moet een Plus komen, een massa en de Kline
de k-line is je data lijn, en deze kan direct naar de ecu.

Maagd Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van feddeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Tuxik
Moderator
Moderator

romania.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 12:50  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

die "gateway" heb je niet nodig natuurlijk, die gebruik je alleen om andere modules in de auto mee uit te lezen, check

RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:00  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

fedde schreef:
op je obd poort moet een Plus komen, een massa en de Kline
de k-line is je data lijn, en deze kan direct naar de ecu.

Okay, dat klinkt overzichtelijk. De plus en de massa kunnen van de ECU komen, maar kan natuurlijk net zo goed vanaf een ander punt waar ik makkelijker bij kan.

Als ik het goed begrijp is er dus maar 1 draad betrokken bij data overdracht. Dan moet ik een pinout van mijn ECU opzoeken, en kijken welke draad dit is. Dat lijkt te doen!

WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Tuxik schreef:
Volgens mij moet je de KKL-draden op de dashboardstekker hebben bij een AFN

Oh, deze lees ik nu pas. De dashboard stekkers heb ik allebei nog wel. Daar kan ik dus mogelijk ook de draden vanaf tappen?

dashboard gaat er op den duur uit, maar gebruik ik nu nog voor immobilizer en om de motor in de gaten te houden qua temperatuur etc.

Tuxik
Moderator
Moderator

romania.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:04  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

WilfredT2 schreef:
De plus en de massa kunnen van de ECU komen

Moet vanaf de accu als ik het goed begrepen heb.

RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:14  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Tuxik schreef:
Moet vanaf de accu als ik het goed begrepen heb.

okay, dat is geen probleem. Nu dus even uitvinden welke draad de data draad is, en dan zou ik toegang moeten hebben.

WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:16  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als ik hier kijk trouwens, zie ik wel iets meer aansluitingen. Zijn de overige niet relevant?

http://pinoutsguide.com/CarElectronics/volkswagen_obd2_pinout.shtml

Tuxik
Moderator
Moderator

romania.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:20  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

pen 43 ECU geloof ik, anders de gijze draad op de radio iso-stekker
Image

RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 13:35  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Image

WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 11:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb tot nu toe geen tijd gehad de aansluiting te maken, maar ik heb inmiddels de juiste spullen.

Nu moet ik nog de juiste draad van de ECU pakken. Ik heb hetvolgende overzicht bij mijn ECU:
https://lh3.googleusercontent.com/irLf6tBRqijwl7CzH_QHIy1jnVw3y0Ph-OkMaaLPrXc=w672-h953-no

en de nummering van de pinnetjes:
https://lh3.googleusercontent.com/C6kK3PkwF-05qFDw5LfNfk9O3wWWPM5y1gauUGW4FCk=w800-h600-no

Klopt het dat ik pin 75, CAN data bus, moet pakken als K-line, dus de draad die de data doorgeeft?

Tuxik
Moderator
Moderator

romania.gif
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 11:22  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Een AFN heeft geen CAN-bus, als je mazzel hebt HAD je donorauto comfortcan (voor de deur- en raambediening)

RB-TS-46 Golf 3 TDI
PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2015 12:50  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik weet dat AFN geen CAN bus heeft, ik zocht in de schema's naar welke draad ik moest hebben als k-line. Hoezo zou ik MAZZEL hebben als de donor comfortcan had?

Maarre, ik heb inmiddels de juiste draad gevonden dacht ik. Toch pin 45, wat hierboven ook al gezegd werd, zie schema in volgende link:

https://lh3.googleusercontent.com/N2svw2YAWyfpNkfrFNySBeR18FGeqeOqLRnm9Q47SUY=w1295-h647-no

WilfredT2
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 10:16  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Zo, het heeft even geduurd, maar ik heb em gevonden :-)

draadje 25 aan de blauwe dashboard/teller unit stekker.

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Chiptuning Feno
JosVVT
Uw advertentie hier? Mail ons!Vagtechniek
JD Engineering

© TDI Club Nederland 2008