Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Skidmarks
Lite Member

Auto: VW Golf 6 2.0 140 PK TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 09:58  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het is afwachten wat de regelgeving precies gaat inhouden.

Ze willen graag een controle op roetfilters bij de APK. Het lastige is om een goede test te maken die niet veel tijd kost of hele dure apparatuur vereist zodat het ook uitvoerbaar is voor ieder APK station.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van SkidmarksBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Skidmarks
Lite Member

Auto: VW Golf 6 2.0 140 PK TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 20:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

http://www.autoweek.nl/nieuws/verwijderen-roetfilter-per-juli-2017-verboden/

Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's wordt vanaf 1 juli volgend jaar weer verboden. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hoopt dan nieuwe wetgeving helemaal rond te hebben, schrijft ze dinsdag aan de Kamer.

Ook wil ze controle bij de APK.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van SkidmarksBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Bert888
Lite Member

Auto: audi a4
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 22:22  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Meetje onduidelijk verhaal.
Ik ga er vanuit dat het voor auto,s geld die na 1juli 2017 op kenteken gezet zijn aangezien het vroeger gewoon toegestaan was.
Het zou vreemd zijn als ze het voor een auto van 2006 (11jaar oud) opeens wel kunnen en gaan verplichten.

Zo jagen ze iedereen flink op de kosten.

VerborgenPersoonlijke Gallerij van Bert888Bekijk gebruikers profielStuur PM
Bert888
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 22:30  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik plaats dan gewoon ff voor een week een werkend roetfilter zodat hij door de test komt.
Er vanuit gaande dat het wel een weekje kan zonder een software aanpassing.

Of er komen aangepaste roetfilters die beide kunnen via een interne bypass.
Zo kun je hem dus ff op filter zetten of buiten het filter om.

Ik verwacht dat er wel een slimme oplossing komt.

Een insteekbaar filter wat de waarde ff aanpast voor de test!

bartel
Lite Member

Leeftijd: 40

Auto: Audi A6 2.0 TDI
belgium.gif
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 11:16  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bert888 schreef:
Ik plaats dan gewoon ff voor een week een werkend roetfilter zodat hij door de test komt.
Er vanuit gaande dat het wel een weekje kan zonder een software aanpassing.

Of er komen aangepaste roetfilters die beide kunnen via een interne bypass.
Zo kun je hem dus ff op filter zetten of buiten het filter om.

Ik verwacht dat er wel een slimme oplossing komt.

Een insteekbaar filter wat de waarde ff aanpast voor de test!

Goed idee
Ik hol snel even naar de patentenwinkel

Kreeft Geslacht:Man Geit OfflinePersoonlijke Gallerij van bartelBekijk gebruikers profielStuur PM
Thijs_Rallye
Lite Member

Leeftijd: 38

Auto: Polo 9N1 TDI / Peugeot 205 1.9 GTi / Peugeot 205 1.9 Rallye / Peugeot 309 GTi
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 09:24  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bert888 schreef:

Zo jagen ze iedereen flink op de kosten.

Dat heeft die hufters in den Haag nog nooit tegengehouden helaas Sip. Zelfde met de milieuzone's voor bepaalde bouwjaren. Zo onwettig als de ziekte, toch gekomen.

Maagd  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van Thijs_RallyeBekijk gebruikers profielStuur PM
GolfASZ
Lite Member

Leeftijd: 27

Auto: VW Passat CC
blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 15:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

980080 schreef:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb onlangs mijn roetfilter laten verwijderen maar ben toch niet zo blij met het nieuws...
http://www.automotive-online.nl/home/14666-tno_helpt_in_strijd_tegen_dieselsjoemelaars.html

Moeten we ons zorgen maken? Ik ben benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp.

Alvast bedankt.

Etienne

Don't worry mate. Je bent niet de enige die het reeds heeft gedaan Knipoog

De haalbaarheid van een betrouwbare test die ook nog eens uitvoerbaar is en ook nog eens waterdicht is... Bijna niet te doen. Het kost of te veel geld of het is niet waterdicht. Ik verwacht dat het nog even duurt voor ze wat hebben bedacht. Onderschat autoliefhebbers niet, zelfs als het er komt en de regering heeft iets slims bedacht (zie ik hen niet voor aan), dan heb je altijd je mede autoliefhebbers die bewijzen dat ze nog slimmer zijn en een loophole hebben gevonden.

Waterman Geslacht:Man Geit OfflinePersoonlijke Gallerij van GolfASZBekijk gebruikers profielStuur PM
GolfASZ
Lite Member

Leeftijd: 27

Auto: VW Passat CC
blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 15:20  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ha. Ik zie dat ik helemaal niet bij het eind was van de thread.

Ben nog steeds van mening: een betrouwbare en haalbare test zie ik niet snel gebeuren. Bovendien is het raar als ze autos van voor 2011 gaan aanpakken. Doen ze dat wel, dan ben ik voor protesteren a la France. Al bij al, maak ik mij geen zorgen.

Waterman Geslacht:Man Geit OfflinePersoonlijke Gallerij van GolfASZBekijk gebruikers profielStuur PM
vega
Lite Member

Auto: Volkswagen Golf
blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 23:10  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nog wat leesvoer van het rdw

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2016/07/05/brief-rdw-inzake-beleidsmatige-uitvoeringstoets-aangaande-o-a-verbod-verwijdering-roetfilters

OfflinePersoonlijke Gallerij van vegaBekijk gebruikers profielStuur PM
muurman
Lite Member

Leeftijd: 47
Auto: Skoda octavia
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 09 jul, 2016 10:48  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Denk niet dat mensen zenuwachtig moeten worden:

Zoals benoemd bestaat er geen Europese verplichting tot het monteren van een
roetfilter. Doordat een dergelijke eis ontbreekt bestaat er ook geen Europees
beschreven test waarvan het resultaat antwoord geeft op de vraag of het voertuig al
dan niet is voorzien van een roetfilter. Voorts is de RDW zelf ook niet in staat om
een dergelijke test te beschrijven. Hierbij wordt opgemerkt dat overschrijding van
een uitstootwaarde van bijvoorbeeld 25 mgfkm niet per definitie betekent dat het
roetfilter is verwijderd. Zo kan dit slecht (of niet) functioneren. Uiteraard is het ook
niet uit te sluiten dat het roetfilter goed functioneert maar dat de waarde
overschreden wordt door bijvoorbeeld slecht motormanagement. Ook visueel is niet
vast te stellen of een roetfilter al dan niet aanwezig is zonder demontage van diverse
onderdelen en het ontbreken van een identificatie erop.

Tweeling Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van muurmanBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
kaserian
Lite Member

Auto: Audi A4 B8 2.0 TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 09 jul, 2016 14:52  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Wat ik mij afvraag waarom men nu hiervan een probleem maakt. Wie weet hoe wij over 10 jaar rijden. Ik vraag mij af of het opweegt tegen de kosten die gemaakt moeten worden en hoeveel uitstoot uiteindelijk per jaar scheelt. Er zit niet een bepaald lange termijnvisie aan vast.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van kaserianBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
nicotdi
Lite Member

Leeftijd: 35
Auto: Transporter T5GP + BMW 330d Touring F31
blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2016 11:01  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik vermoed dat het e.e.a. gaat afhangen van hoe het op kenteken staat, daaruit blijkt immers hoe de auto toegelaten is en wat er op de auto zit.
Met mijn Touran kan ik dan wel eens geluk hebben; bij de import is hij direct op grijs kenteken gezet, waarbij geen aantekening is gemaakt m.b.t. uitstoot, roetfilter of een eventuele cat. Op mijn kenteken staat overal n.v.t. Heb ook geen energielabel op die auto.

Vissen  Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van nicotdiBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Bert888
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2016 11:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het gaat dus gelden voor auto,s vanaf 2010.
Mijn auto is euro 4

Euro 5 en 6 typen
Toen de staatssecretaris van I & M herinvoering van het demontageverbod aankondigde had ze rapporten in de hand van TNO. Die schetsen het probleem en doen aanbevelingen hoe controle bij de APK mogelijk zou zijn. Overigens een zaak die ook op Europees niveau aandacht heeft, het gaat om handhaving van Euro-normen.

Volgens RDW onderzoek in 2015 zou 5 tot 7 procent van de autos die een roetfilter moeten hebben ontdaan zijn van dat apparaat, of het werkt niet meer. Het gaat dan om dieselautos die volgens typekeuring aan Euro 5 of 6 normen voldoen, met bouwjaren vanaf 2010.

Zonder filter stoten ze meer roet uit dan Euro 5 of 6 toestaat. Dus voldoen ze niet meer aan de typekeuring, en dat mag nu al niet. Lees het whitepaper waarop we in AMT 4 wezen, wat te doen bij roetfilterproblemen.

kaserian
Lite Member

Auto: Audi A4 B8 2.0 TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2016 22:31  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Moet ik hieruit opmaken dat auto's met fabrieksaf roetfilter voor 2010 niet gecontroleerd worden?

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van kaserianBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Bert888
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2016 22:43  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Of alleen vanaf euro 5.

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

JosUw advertentie hier? Mail ons!
Chiptuning FenoVagtechniek
VVT
JD EngineeringAutodiagnose-mobiel

© TDI Club Nederland 2008