Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Fritselmans
Lite Member

Leeftijd: 62
Auto: VW Passat variant 74KW TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 05 mrt, 2019 10:34  Onderwerp:   VW Passat 100 PK TDI 494500 km Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Mijn naam : Frits 61 jaar uit Balkbrug (OV) totale "autogek"

Vanaf 8 januari 2019 in bezit van een goede, technisch als optisch Volkswagen Passat Variant 101 PK handbak Trendline .( zonder roest ! )
Bouwjaar 08 - 2002

KM stand 494.500 km !

APK 02 - 2020

Ik ben bij deze TDI CLUB gekomen omdat hier mensen zijn die KENNIS VAN ZAKEN HEBBEN, en gevoel voor passie en techniek hebben !

Hier mijn verhaal achter de auto:

"Van een SAAB 9-5 2.3t ESTATE 185 PK bouwjaar 2005 naar een Volkswagen Passat Variant TDI 101 PK. van bouwjaar 2001.............................?

Hoe bedenk je het.....................................?

( ik heb wel gekkere autowissels gehad, van bijvoorbeeld een VelSatis, naar een V70 )

Maar ik deed het, een nieuwe eigenaar dol gelukkig gemaakt met mijn SAAB 9-5 2.3t 185 pk Estate en ikzelf liep tegen een Volkswagen Passat Variant TDI 101 pk. aan uit 2001 ; een gekoesterd exemplaar ( van de Chef monteur VW Dealer, Hengelo )

Deze Passat stond gewoon op Marktplaats, tussen alle anderen in.

Op 9 januari 2019 de koop gesloten, met de vorige eigenaar. Uiteraard particulier. Garages en handelaren stoten deze modellen meestal door naar de export, naar Afrika, en het Oostblok.

Wat is het :
Volkswagen Passat Variant Trendline TDI 74 Kw. = 101 PK.
met een kilometerstand van ruim 491.000 km. in januari 2019, wel met NAP.
Je moet maar durven...........................?

Dubbele sleutels, heel veel boekjes, van het onderhoud, instructie, APK 02-2020
formulieren , werkplaats uitdraaien enz. enz.
Het formulier van de APK 02 - 2020 was zonder adviezen, of commentaar.

Als extra bovenop de Trendline uitvoering beschikt deze Passat over climatronic, mistlampen, cruise control, en een trekhaak.

Helaas zit er ook Xenon verlichting ( after market) op, en dat is maar een matig schijnsel, ondanks de verse pitten die de vorige eigenaar erin gezet heeft. Gaan we nog veranderen in Philips Daylight !

De carrosseriekleur is groen ! ( lijkt op de foto's blauw )
Had ikzelf niet kunnen bedenken, maar het valt mee.

Wat mij over de streep trok, is de totaal " gesloten " onderhoud historie. Alle, maar dan ook alle onderhoud is gedaan.

Ik noem, de turbo, distributie , waterpomp en spanrollen.
Verder de koppeling ,drukgroep, en het druklager.
Ook de vacuümpomp, de koel fan, kachelmotor en de thermostaat etc.
Ook de as hoezen, en rubbers van het onderstel zijn vervangen.
Ook de bestuurders stoel is van een nieuwe vulling voorzien.

De auto heeft naast z'n normale longlife service beurten om de 15000 km , ook het "normale" onderhoud genoten, van remschijven en blokken.

De auto is indertijd nieuw geleverd door VAG dealer Huiskes-Kokkeler in Hengelo, en is daar vanaf 2001 tot 27 december 2018 in onderhoud geweest.

De carrosserie is puntgaaf, er is geen roest te ontdekken.
Zelfs de achterklep is totaal vervangen, normaal een roestdrager van de eerste orde. De achterruit is keurig overgezet.
Er is geen herstel te ontdekken, geen plamuur onder de lak, het is gewoon allemaal echt.

De stoffen bekleding is helemaal gaaf, zonder slijtplekken.

Een totaal ingevuld en afgestempeld service map van deze auto namen bij mij de laatste argwaan weg.

Het is niet mijn eerste Passat, maar wel de uitvoering met 100 PK. TDI diesel motor. Heb eerder de 4M gehad 130 PK TDI.

Deze auto voldoet prima, remt, stuurt, en schakelt perfect, en STRAK !
Geen rammeltje te horen, en dat is bij andere auto's nog wel eens het geval.

Het verbruik is op dit moment 1 ltr. op 17 km. maar zal straks wel beter worden, met de langere afstanden op de cruise.

Ik weet van het VW Passat forum dat ik het oliepeil , zeker de eerste tijd goed in de gaten moet houden.
Bij deze motor wil het oliepeil nog wel eens stijgen, wat een probleem in kan houden .

De Passat staat op dit moment op stalen velgen, met winterbanden, en ik heb er een gave 2 e set set velgen ( VW lichtmetaal ) bijgekregen, met goede Continental zomerbanden.

Het klink eigenlijk allemaal te mooi om waar te zijn.
Hoe dit verhaal in de praktijk verder gaat...................?
"we gaan het meemaken" is een veel gehoorde kreet.

op 20 - 02 - 2019 ; 2500 km. verder,

Nog steeds genieten van de Passat maar het verbruik is hoog, kwam door een slepende remklauw. ( 1 litr/ 16 km ) Deze uiteraard vervangen en de remblokken ook maar gelijk vervangen.
De Passat getrakteerd op luxe kenteken platen, en mijzelf met een midden armsteun.
Ook de Xenon ( after market ) laten verwijderen, en vervangen door witte Philips Day light pitten.
De APK maar gelijk laten uitvoeren NA de reparatie's ben ik weer tot eind februari 2020 klaar.

Wat mij wel bezighield, was de STIJGING van het oliepeil, wellicht dat dit nog een probleem gaat worden. ?

Na inspectie door de monteur, bleek er heel veel
diesel in de motorolie te zitten.
Dus alle olie eraf, en de 4 ringen bij de verstuivers vervangen.

Ik hoop dat daarmee het probleem is opgelost ?
tandempomp is nog in orde.

16 maart 2019.

weer kilometers verder,
olie blijft normaal, dus voorlopig gaat het goed !

Tot zover de kennismaking met Frits en z'n PASSAT ! "

Laatst aangepast door Fritselmans op za 16 mrt, 2019 08:05, in totaal 6 keer bewerkt
Tweeling Geslacht:Man Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van FritselmansBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
muurman
Lite Member

Leeftijd: 47
Auto: Skoda octavia
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 05 mrt, 2019 19:27  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Welkom, mooi verhaal alleen mis ik nog de foto's . Je zou eventueel nog een compressie meting kunnen laten doen.

Tweeling Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van muurmanBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Fritselmans
Lite Member

Leeftijd: 62
Auto: VW Passat variant 74KW TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 05 mrt, 2019 19:46  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb heel veel foto's van de Passat, maar weet niet hoe het moet,
Graag advies, groet, Frits.

Tweeling Geslacht:Man Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van FritselmansBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Fullhouse
Lite Member

Leeftijd: 33

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 08 mrt, 2019 13:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Fritselmans schreef:

Tandempomp is meestal de boosdoener voor het stijgen van je olipeil.
Toch maar voor de zekerheid je oliepeil in de gaten houden.

Waterman Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van FullhouseBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepage
Mari
Lite Member

Auto: VW Golf VII
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: vr 08 mrt, 2019 19:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Fritselmans schreef:

Als je geen eigen hosting hebt waarop je de foto's kan plaatsen, dan kun je ze bijvoorbeeld uploaden bij ImgBB en de linkjes naar de foto's hier posten.

https://nl.imgbb.com/

Na uploaden pak je onder "insluitcodes" de link die je vindt bij "BB Code groot met link", deze plaats je in je bericht...

[url=https://imgbb.com/][img]https://i.ibb.co/WGh8r5L/logo-dutchrc-timekeeping.png[/img][/url]

wat er in dit geval als volgt uit komt te zien Knipoog

Image

OfflinePersoonlijke Gallerij van MariBekijk gebruikers profielStuur PM
Dick-S
Bestuurslid
Bestuurslid

Leeftijd: 59

Auto: Audi A6 3.0V6 TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 09 mrt, 2019 16:19  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Zonder link kan ook.

https://i.ibb.co/WGh8r5L/logo-dutchrc-timekeeping.png

Dit is het adres van de foto uit je adresbalk en dan tussen [img]…………..[/img] zetten

Krijg je dit:

Image

Schorpioen Geslacht:Man Varken VerborgenPersoonlijke Gallerij van Dick-SBekijk gebruikers profielStuur PM
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Vagtechniek
Autodiagnose-mobielJos
VVTChiptuning Feno
Uw advertentie hier? Mail ons!JD Engineering

© TDI Club Nederland 2008