Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
vwboratdii
Lite Member

Auto: VW BORA TDI 90PK
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 23:11  Onderwerp:   VW TOURAN 2.0 TDI Starmotor doorgebrand 2x Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Beste leden,
Na lang weggeweest, weer terug ;-)

Ik heb een probleem:
De startmotor heb ik nu 2x vervangen (in 10 dagen tijd) en de laatste keer kwam er rook uit en klaar was het. Krijg het niet meer gestart. Ik hoor alleen tikken bij de startmotor.

Wat heb ik gedaan:
- Ik heb de signaalkabel gemeten, op contact staat er 6V op, en als ik de sleutel doordraai om te starten zogenaamd, krijg ik op dit kabeltje 12V ongeveer.

Hoort dit kabeltje niet na het starten weer op 0V te staan. Deze blijft constant op 6V ongeveer? Bij contact uit, dan is er geen stroom meer op het kabeltje.
Het is het kabeltje naast de PLUS kabel die rechtstreeks op de accu staat verbonden. Dus kabeltje met een stekkertje bedoel ik.

Graag hoor ik van jullie of dit zo klopt.
Alvast bedankt!

Betreft een: VOLKSWAGEN TOURAN 2.0 TDI PD 16V. MOT.BKD 103KW DSG 2004

OfflinePersoonlijke Gallerij van vwboratdiiBekijk gebruikers profielStuur PM
vwboratdii
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 23:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heeft iemand misschien een schema of iets dergelijks om dit vast te kunnen stellen?

audidriver73
Lite Member

Leeftijd: 45
Auto: SEAT IBIZA ST FR + VW Transporter T6-2019
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 20:52  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nee daar hoort geen spanning op te blijven, vrij logisch dat startmotor doorbrandt. Lijkt erop dat het aan het contactblokje in contactslot ligt.

Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
RRider
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2019 21:52  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als je het Voertuigidentificatienummer voor me hebt, kan ik het schema voor je opzoeken (en meehelpen opsporen). Mag in de PM uiteraard.

Bij mijn Caddy uit 2007 wordt de startmotor niet rechtstreeks via het contactslot aangestuurd, maar via een computer (als de motor draait, kun je niet nog een keer starten, zit normaal gesproken een beveiliging op).

OfflinePersoonlijke Gallerij van RRiderBekijk gebruikers profielStuur PM
vwboratdii
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 11:51  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bedankt voor de reacties!

@RRider:
Ik heb VI nr niet bij de hand helaas.
VOLKSWAGEN TOURAN 2.0 TDI PD 16V. MOT.BKD 103KW DSG 2004

@Audidriver73
Maar idd de spanning hoort er niet op te blijven staan. Had al vermoeden.

RRider
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2019 18:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Heb hier een bladzijde uit mijn Haynes voor mijn Caddy uit 2007.
Aan de linkerkant zie je twee relais. Het onderste relais stuurt de startmotor aan.
Een relais staat aan of uit, dus niet half open waardoor er 6 volt op het startmotordraadje zou staan.

Image

Wel is er een onderbroken lijntje te zien (GY/WH) die naar de "onboard supply control unit" gaat. Ik denk dat die bedoeld is om te checken welk voltage de startmotor krijgt (soort van zelfdiagnose). Ik vermoed dat dat er onbedoeld een spanning staat op dat draadje wat vanuit die control unit naar de startmotor loopt.

Beste manier is om dat relais in de Touran te zoeken, relais eruit halen, spanning meten op het GY/WH draadje, en er een diode tussen zetten.
(of die control unit vervangen).

(onder voorbehoud, aangezien ik dit op afstand typ)

OfflinePersoonlijke Gallerij van RRiderBekijk gebruikers profielStuur PM
vwboratdii
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2019 22:44  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

@RRider: Super! Aanbid
Mijn dank ik groot! Hier kom ik verder mee.

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

VVTJos
Chiptuning FenoAutodiagnose-mobiel
JD Engineering
Uw advertentie hier? Mail ons!Vagtechniek

© TDI Club Nederland 2008