TDI Club Nederland

UitlaatKlep - Nieuwe APK regelgeving! Tuning een probleem?

Nils - zo 29 apr, 2012 13:46
Onderwerp: Nieuwe APK regelgeving! Tuning een probleem?
Om hier maar even een discussie aan te slingeren..
Iedereen met een aangepaste TDI moet even goed opletten voor hij naar de keuring gaat!

Alle milieu en veiligheids-gerelateerde foutcodes zijn vanaf 1 april 2012 APK afkeur voor alle auto's die na 31 december 2005 op kenteken zijn gezet.
Voorheen werd de auto nooit uitgelezen bij de APK, maar dat is vanaf deze maand verplicht.

Bijvoorbeeld
- Als je je EGR hebt afgedopt maar niet goed hebt weg geprogrammeerd kom je dus niet door de APK heen.
- Als je je roetfilter weg hebt laten halen maar je krijgt een storing op het druksensor dan heb je ook een probleem.
- Andere zaken die afkeur zijn zijn foutcodes op de ABS of het remsysteem, en foutcodes op de gloeibougies.. Die doen bijvoorbeeld mee tijdens het regenereren van het roetfilter waardoor er algemeen bepaald is dat foutcodes op gloeibougies dus ook afkeur is (zlefs als je geen roetfilter hebt).

Heb je je EGR afgedopt of je roetfilter weg gehaald en je krijgt een steekproef van de RDW dan wordt dit tegenwoordig gezien als een milieu delict met bijbehorende boetes..
Of dit in de praktijk ook uitgevoerd zal worden weet ik niet. (Bij leaseauto's halen we helaas geen EGR kleppen of Roetfilter weg..)

Ik beheer voor mijn werk (samen met mijn collega's) een wagenpark van 30.000 auto's, dus ik kan uit ervaring vermelden dat de nieuwe APK regelgeving echt een cashcow is voor de garages.
Heel vaak staan er (sporadische) foutcodes in de auto die geen MMS lampje geven maar wel een storing opslaan in de ECU..

Je komt er dus pas achter bij de garage (de gemiddelde bestuurder heeft geen VCDS Knipoog ), en je auto wordt APK afgekeurd. En als niet wetende particulier neem je aan dat het terecht is en trek je je portemonnee maar weer open.

Let op, ook als je auto bij een goede tuner getuned is, kan het zijn dat ze voor een bepaalde storing het MIL lampje gedeactiveerd hebben. (Dat doen ze door de bepaalde storing er bij te zoeken in het ECU en voor die storing het MIL actieveringslampje van 1 naar 0 te veranderen waardoor hij niet aan gaat).
Dat betekend niet dat de storing niet wordt opgeslagen!

Het kan dus zijn dat een goede tuner je EGR weg heeft geprogrammeerd, maar er in de ECU wel degelijk nog een melding staat (zonder MIL omdat die door de tuner uit is gezet). Nu komt je auto van na 2006 daar dus niet meer door de APK zonder dit op te lossen.
Nils - zo 29 apr, 2012 13:50
Onderwerp:
Nog een tip mbt de gloeibougies...

Als afgelopen winter op een dag dat het -10°C was je auto 1 keer problemen heeft gehad met starten, zou het zomaar kunnen dat er een foutcode opgeslagen in mbt de gloeibougies. Je auto wordt dan afgekeurd.

Als je totaal geen problemen hebt met starten verder, geef de garage dan de opdracht om de foutcode te wissen en evt de auto even warm te rijden. Als hij dan nogmaals uitgelezen wordt zal hij geen melding geven en komt je auto door de APK.

Wellicht zijn er ook truucjes te bedenken mbt de ERG, zoals een vergelijkbare weerstand aan de stekker van de EGR monteren. Foutcode resetten, en dan zal hij door die weerstand zeer waarschijnlijk niet meer terug komen.
struikie - zo 29 apr, 2012 13:53
Onderwerp:
als de storing weg is geprogrammeerd...
dan kan de hele storing niet meer voor komen... dus ook niet meer in de lijst met foutcodes...

JW
VWTDI - zo 29 apr, 2012 13:58
Onderwerp:
Houd dit nu in dat ik de sjaak ben met mijn afgedopte egr op mijn G4?

Is wel met rvs plaatjes gedaan
Tim_vr6 - zo 29 apr, 2012 13:58
Onderwerp:
Zal allemaal wel meevallen.
Wat veranderd is: de auto moet obd uitgelezen worden op foutcode's die met het milleu temaken hebben.

Dus een egr die afgedopt is, (bv bij een G4) is nooit afkeur omdat er geen buisje tussen de uitlaat en inlaatspruitstuk zit.
Een roetfilter die onder de auto hangt, maar wel leeg is, is geen afkeur zolang er geen milleu foutcode's in de ecu zit.

Dus gewoon de foutcode's in de auto ressetten, en bij binnenkomst vd steekproefcontroleur eerst de auto op foutcode's uitlezen zonder dat de motor gestart word Knipoog
Nils - zo 29 apr, 2012 14:17
Onderwerp:
Mijn EGR van mijn 1.4 TDI is afgedopt.. volledig weg dus..

Mijn ECU geeft nu toch echt een foutcode... en mijn auto is gechipt door denk ik de beste diesel tuner van NL.. Mijn auto wordt er APK op afgekeurd.

Ik zou voor de zekerheid dus even kijken. Bij heel veel auto's zal hij geen foutcode geven.. bij sommige wel, en het is toch vervelend als je er bij de APK zelf pas achter komt..

Tim_vr6 schreef:

Dus gewoon de foutcode's in de auto ressetten, en bij binnenkomst vd steekproefcontroleur eerst de auto op foutcode's uitlezen zonder dat de motor gestart word Knipoog


Moeten ze hem dan de brug op duwen.. Knipoog
mcgrover - zo 29 apr, 2012 14:26
Onderwerp:
Foutcodes ressetten voor de steekproef heeft geen zin. Want dat kun je zien met de OBD tester die voor de APK gebruikt worden.
Er wordt namelijk niet alleen naar foutcodes gekeken maar ook of de Readiness codes zijn afgerond.
Is dit niet zo dan volgt alsnog een afkeur of een roet / viergasmeting.

Er zijn kort gezegt 3 stappen die je als keurmeester moet controleren.
- MIL lampje
- P foutcodes
- Readiness afgerond

Hier is een schema voor hoe te handelen bij eventuele fouten. Dit bepaalt dan goed of afkeur.
Ik werk hier elke dag mee.
Fullhouse - zo 29 apr, 2012 15:01
Onderwerp:
Waar gaat dit met heen met het beleid van Nederland en van Europa eigenlijk ?

Mileu-eisen dit, mileu-eisen dat..

Waarom moet Europa zich hieraan voldoen en de rest van de wereld niet ?

Bv de motoren die ontwikkeld worden voor Europa in het DAF fabriek zitten ook normen aan, maar de motoren die voor Azië, Afrika en Amerika zitten helemaal geen normen aan.
Die mogen lekker stoomboten..terwijl eigenlijk alles in dezelfde lucht terecht komt...
Speek - zo 29 apr, 2012 15:07
Onderwerp:
mcgrover schreef:
- Readiness afgerond

Readiness afgerond

mcgrover schreef:
- MIL lampje
- P foutcodes

Ik neem aan dat het Emission Warning Light ook gecontroleerd wordt?
Ik neem aan dat niet alleen naar P-codes gekeken wordt, maar ook naar de 5-cijferige VAG foutcodes?
Tuxik - zo 29 apr, 2012 15:08
Onderwerp:
Fullhouse schreef:
Waar gaat dit met heen met het beleid van Nederland en van Europa eigenlijk ?

Mileu-eisen dit, mileu-eisen dat..

Waarom moet Europa zich hieraan voldoen en de rest van de wereld niet ?


Kyoto-protocol
Henno - zo 29 apr, 2012 15:14
Onderwerp:
Nils schreef:
Mijn EGR van mijn 1.4 TDI is afgedopt.. volledig weg dus..

Mijn ECU geeft nu toch echt een foutcode... en mijn auto is gechipt door denk ik de beste diesel tuner van NL.. Mijn auto wordt er APK op afgekeurd.

Knipoog


Dat is dus gewoon weg te programeren.....
Nils - zo 29 apr, 2012 15:23
Onderwerp:
Klopt, ik moet dan dus ook even een bezoekje aan de tuner brengen voor ik de auto laat keuren.
Tuxik - zo 29 apr, 2012 15:29
Onderwerp:
Nils schreef:
Mijn EGR van mijn 1.4 TDI is afgedopt.. volledig weg dus..

Mijn ECU geeft nu toch echt een foutcode... en mijn auto is gechipt door denk ik de beste diesel tuner van NL..

Nils schreef:
Klopt, ik moet dan dus ook even een bezoekje aan de tuner brengen voor ik de auto laat keuren.

Denk Denk Denk

Of die bewering klopt niet, of je hebt naderhand dingen aan je auto veranderd.

Denk Denk Denk
Jos_br - zo 29 apr, 2012 15:38
Onderwerp:
......mompelt iets over leeftijd auto........

Jos.
Nils - zo 29 apr, 2012 15:41
Onderwerp:
Nope, niks aan veranderd. Weet ook niet waarom hij er nog in staat.
Waarschijnlijk omdat mijn auto bij de vorige eigenaar als vriendendienst door de tuner gechipt is dus er op dat moment alleen naar de inspuiting en turbodruk ed gekeken is. Ik weet ook zeker dat het gewoon netjes opgelost gaat worden.

En ik heb net ook een manier gevonden om het uitlezen te omzeilen.
Zie hier in deze link het stroomloopschema die een monteur aan moet houden..

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Over%20RDW/Periodieke%20Uitgaven/Bijlage%20APK-keurmeester%2055%20-%20Stroomschema%20EOBD%20gebruik.pdf

Grappig is dat als er geen communicatie mogelijk is de OBD test achterwege mag blijven en er een 4gas test / roetmeting uitgevoerd moet worden.
Lijkt me dus vrij simpel om even een draad in de OBD stekker te onderbreken met een schakelaar en de schakelaar weg te bouwen.. Kunnen ze hem nooit uitlezen Smile

En zoals Jos al terecht aan geeft, geldt het inderdaad alleen voor auto's die na 31 december 2005 op kenteken zijn gezet. (las ik net ergens).
Eddy08 - zo 29 apr, 2012 17:57
Onderwerp:
Quote:
Heb je je EGR afgedopt of je roetfilter weg gehaald en je krijgt een steekproef van de RDW dan wordt dit tegenwoordig gezien als een milieu delict met bijbehorende boetes...


Hoe zit het dan met die milieudelict boetes? Die zijn namelijk echt niet misselijk... :S
Nils - zo 29 apr, 2012 23:42
Onderwerp:
Dat weet ik niet. Dat het wordt gezien als milieu delict werd mij verteld vorige week op een informatie avond bij Diesel Büchli in Harderwijk. Of, en hoe hier werkelijk uitvoering aan wordt gebracht is mij ook onbekend.
Eta76 - ma 30 apr, 2012 13:34
Onderwerp:
Misschien dus nu weer het roetfilter terug plaatsen met aan de binnenkant een pijp gelast.. En de communicatie blokkeren als diefstal preventie ?
fedde - ma 30 apr, 2012 15:22
Onderwerp:
uitlezen hoeft pas bij auto`s vanaf 2005 ongeveer
Eta76 - ma 30 apr, 2012 16:53
Onderwerp:
ik heb 2007
Jaap - ma 30 apr, 2012 17:25
Onderwerp:
Mijn auto net even uitgelezen. Geeft dus een EGR fout.

Readiness Status: 00000000 00000110 10000000 10000000
MIL Status: MIL OFF
Comprehensive Components: Passed
Fuel System: Passed
Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete
Number of EOBD-related DTC(s): 0
Auto is getuned en EGR weggeschreven en afgedopt.
En nu???
WSB Heerenveen - ma 30 apr, 2012 17:53
Onderwerp:
Hier een 'handige' link met daain de nieuwe APK eisen. Knipoog

http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Wijzigingen%202012/Overzichtstabel_aanpassingen_APK_per_1_april_2012_versie_1.pdf

Cool Zwaai
ps - ma 30 apr, 2012 17:58
Onderwerp:
Volgens kenners in dit topic valt het wel mee......
http://www.tdiclub.nl/viewtopic.php?t=59137&highlight=
Nils - ma 30 apr, 2012 18:27
Onderwerp:
Jaap schreef:
Mijn auto net even uitgelezen. Geeft dus een EGR fout.

Readiness Status: 00000000 00000110 10000000 10000000
MIL Status: MIL OFF
Comprehensive Components: Passed
Fuel System: Passed
Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete
Number of EOBD-related DTC(s): 0
Auto is getuned en EGR weggeschreven en afgedopt.
En nu???


Komt de auto niet de readiness door.. dit betekend dus dat de auto niet door de APK komt.

Je kan de communicatie in je OBD onderbreken zodat hij niet uit te lezen is. Gewoon even een schakelaar in bouwen tussen de CAN draad op je OBD stekker.

Betere optie is even contact opnemen met je tuner en vragen of hij de software wil aanpassen waardoor je auto de readiness test door loopt zonder problemen.
Eta76 - ma 30 apr, 2012 19:59
Onderwerp:
Iemand in omgeving denhaag met eenuitlees apparaat ? Ben ook wel benieuwd of ik nog storingen heb staan..
Martin_TDI - ma 30 apr, 2012 21:22
Onderwerp:
Nils schreef:
Komt de auto niet de readiness door.. dit betekend dus dat de auto niet door de APK komt.

Je kan de communicatie in je OBD onderbreken zodat hij niet uit te lezen is. Gewoon even een schakelaar in bouwen tussen de CAN draad op je OBD stekker.



Denk je nou echt dat hij dan wel goedgekeurd word?
Eta76 - ma 30 apr, 2012 22:34
Onderwerp:
Als je de process flow mag geloven, vallen ze dan terug op de roetmeting zoals vroeger... Maar of het echt zo makkelijk gaat.
Eta76 - zo 08 jul, 2012 15:32
Onderwerp: EGR 'storing' na dichtzetten en chiptuning.
Net via marktplaats een Micro OBD Bluetooth dongle aangeschaft. Ook meteen de Pro versie van Torque er bij gekocht.

Nu heb ik even de Test schermen doorlopen en zie een probleem met de EGR. Bij Fault Codes geeft hij geen error. Maar hij zegt dus wel dat de test niet gedaan is, of dat een andere benodigde test is mislukt.

ImageImage

Ga ik hier mee problemen krijgen met de APK ?

Sowieso storend natuurlijk, als de auto zelf denkt dat hij niet lekker is Denk

Ik stuur nog wel een mail naar de gene die de software er heeft ingezet, maar die hebben natuurlijk niet op zondag een antwoord.
(Aanpassing is meer dan een jaar geleden, maar nu dus voor het eerst de mogelijkheid gehad om de data te bekijken.)

Hebben andere mensen soort gelijke meldingen, na het dichtzetten van de EGR.
(Op een Seat Leon 1P 2007 2.0 TDI BMN, zonder DPF tong uit )
Race Eend - zo 08 jul, 2012 16:35
Onderwerp:
Lijkt me vrij logisch, als je de klep afsluit of weghaalt kan hij de test ook niet halen. Lijkt me geen probleem met de apk.
Tuxik - zo 08 jul, 2012 17:09
Onderwerp:
Race Eend schreef:
Lijkt me vrij logisch, als je de klep afsluit of weghaalt kan hij de test ook niet halen. Lijkt me geen probleem met de apk.

Daar ben ik niet zo zeker van, de EGR valt in de categorie MILIEU en als er bij uitlezen een foutcode zit in een milieuonderdeel is dat per definitie afkeur ..... (mits de auto is voorzien van milieu controle, vanaf bj 2006 ?)
Eta76 - zo 08 jul, 2012 17:14
Onderwerp:
Wat mij logisch leek, is dat er totaal geen storingen/mislukte testen in het systeem komen, na een software matige aanpassingen mbt de EGR.

Gezien de Readiness Test mislukt, lijkt mij een afkeur logisch. Of mogelijk een terugval op de 'ouderwetse' roetmeting.

Edit.... Even gegoogled..
Quote:
Als het EOBD systeem aan de onderstaande controlepunten wordt voldaan kan het voertuig op dit punt worden goedgekeurd.

- Status MIL moet overeenstemmen met het EOBD systeem als de motor draait, geluid signaal toegestaan
- MIL moet branden bij inschakelen contact
- Geen P0-codes in het EOBD systeem
- De readiness-test moet zijn afgerond


Quote:
Als er andere P0- codes zijn of de readiness-test is niet afgerond dient een roetmeting of een Co/viergasmeting te worden uitgevoerd.

Dus geen goedkeur via OBD, omdat de readiness mislukt. Dit is dus erg jammer, dat er dan toch nog een 4-gas meting moet worden gedaan.

Misschien is het qua aansprakelijkheid wel logisch. Er is nu niet in de software 'gelogen' dat hij correct door de EGR test is gekomen.

Enkel is de foutcode wel onderdrukt begreep ik. Dus als de error wel wordt onderdrukt, pas dan ook meteen aan dat de ECU zegt dat de test is gelukt.
Race Eend - ma 09 jul, 2012 09:24
Onderwerp:
De EGR foutmelding wordt niet onderdrukt. De foutmelding komt er simpelweg niet in omdat de gewenste luchtmassameter waardes anders zijn.
Je kunt zo'n test niet 'aanzetten' in een ecu.

Het is hetzelfde als je op een 1.8T benzine motor, de secundaire luchtpomp lostrekt en weghaald, als je die dan aanstuurt, gaat hij het uiteraard ook niet doen, hij zit er niet op..

Ik denk dat er weinig anders op zit dan een roetmeting, of geheel origineel maken, maar dat was ook niets gezien je EGR problemen gaf. Ik verwacht overigens dat garages er wel op vertrouwen dat het goed zit en ze alleen bij een steekproef alsnog die roetmeting gaan doen. (mijn diesel heeft nog nooit roetmeting hoeven doen bij de APK).
vpzeeman - ma 09 jul, 2012 11:16
Onderwerp:
... dus alle tdi's waarvan de EGR softwarematig eruit gehaald is zou dus een roetmeting moeten doen? Lijkt me stug...
Tuxik - ma 09 jul, 2012 11:44
Onderwerp:
vpzeeman schreef:
... dus alle tdi's waarvan de EGR softwarematig eruit gehaald is zou dus een roetmeting moeten doen? Lijkt me stug...

Gaat om auto's die een milieu-controle ingebouwd hebben, ik meen dat er sprake was vanaf BJ 2006
ThijsvdVl - ma 09 jul, 2012 14:01
Onderwerp:
Topics samengevoegd. Gaan over het zelfde onderwerp.
Tijden zijn in GMT + 1 uur
Powered by phpBB2 Plus and Kostenloses Forum based on phpBB