Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Boelie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 08:42  Onderwerp:   Rijden op slaolie Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb eergister 10 liter brandstof met 50% slaolie en diesel verreden in mijn Seat Cordoba Vario bouwjaar 1998 (AHU motor). Eerst tank leeg gehaald en daarna 5L slaolie met 5l diesel "getankt". Dit ging geheel probleemloos. Daarna 70 km gereden en dit ging geheel probleemloos, geen rare geluiden, overmatig verbruik of slecht lopende motor. De volgende dag starten met een koude motor ging iets moeilijker, start motor moest 2 slagen extra maken. Dit is op zich allemaal geen probleem. Ik vond bij deze test dat de motor minder lawaai maakte en soepeler liep.

Nu dit geheel vlekkeloos is verlopen wil ik graag wel wat meer informatie. Ik weet hoe ik op 100% moet gaan rijden met behulp van een verwarmings element, maar ik wil graag weten wat de eventuele consequenties zijn voor het motorblok. Anders gezegd wat is de negatieve invloed van slaolie op mijn motor? Ik kan slecht duits lezen en begrijpen en het nederlandse gedeelte van www.fmso.de is te sumier.

OfflinePersoonlijke Gallerij van BoelieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Renate
Erelid
Erelid

Leeftijd: 51
Auto: Porsche Boxster S en Ibiza
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 09:52  Onderwerp:   Rijden op slaolie Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Tjonge jonge, jij durft.
Hoe duur is een liter slaolie?
Rook je ook wat, frituurlucht ofzo?

Ram Geslacht:Vrouw Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van RenateBekijk gebruikers profielStuur PMBekijk de homepageMSN Messenger
Aziz
Lite Member

BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 10:00  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

heb je dit zonder enig vorm van aanpassing aan je auto gedaan??

OfflinePersoonlijke Gallerij van AzizBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Nosferatu
Lite Member

Leeftijd: 45
Auto: Volkswagen Passat Variant 3BG
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 10:27  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nu maar eens kijken of er Remia-tankstations gaan komen!

Maagd Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van NosferatuBekijk gebruikers profielStuur PM
www123
Lite Member

Auto: VW Passat Variant
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 16:21  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Wordt in Amerika al door veel mensen gedaan. Je kunt dan achter de auto ruiken waar het gebruikte vet vandaan komt bv chinees of friettent. Ze hebben er zelfs verkooppunten voor. De ongebruikte slaolie zal geen vreemde geur afgeven, wel als je er eerst loempia's in bakt.

Kijk hier eens

[url="http://forums.tdiclub.com/postlist.php?Cat=&Board=UBB44"]http://forums.tdiclub.com/postlist.php?Cat=&Board=UBB44[/url]

[url="http://Greasecar.com"]http://Greasecar.com[/url]

Groet WS.

Edited by - www123 on 22 September 2004 16:31:44

Edited by - www123 on 22 September 2004 16:33:05

OfflinePersoonlijke Gallerij van www123Bekijk gebruikers profielStuur PM
TDI_mark
Lite Member

BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 16:58  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

gewaagd. alles wat ik ervan weet is dat je motor er op lange termijn toch niet veel beter van wordt.

OfflinePersoonlijke Gallerij van TDI_markBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
EJH
Lite Member

BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 22:58  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Wat ik vermoed is het volgende : Brandstofpomp en verstuivers van een 'relatief moderne' tdi zijn zo secuur op elkaar afgestemd dat slaolie niet echt een 'safe' oplossing is denk ik.
In Top Gear bewees men dat het met een volvo 740 diesel geen probleem is, maar die liep zelfs op afgewerkte olie!!!
Met de huidige (fijngevoelige) techniek acht ik dit zeer riskant,
maar vraag ook eens aan andere mensen, want sommigen weten technisch meer dan ik.

Succes,
Evert Jan

OfflinePersoonlijke Gallerij van EJHBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Morninglight
Lite Member

BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2004 23:10  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Wat ik vermoed is het volgende : Brandstofpomp en verstuivers van een 'relatief moderne' tdi zijn zo secuur op elkaar afgestemd dat slaolie niet echt een 'safe' oplossing is denk ik.
In Top Gear bewees men dat het met een volvo 740 diesel geen probleem is, maar die liep zelfs op afgewerkte olie!!!
Met de huidige (fijngevoelige) techniek acht ik dit zeer riskant,
maar vraag ook eens aan andere mensen, want sommigen weten technisch meer dan ik.

Met "moderne" TDI's bedoel je PD motoren of de rotatie/lijnpomp TDi's? Bij een PD zou ik het niet zo snel proberen inderdaad maar de rotatie/lijnpompen die op de oudere TDI's gebruikt worden kunnen best wat hebben.. Volgens mij smeert slaolie zelfs beter dan diesel

Aantal voorbeelden:

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/converted_cars_examples.htm

Die autos zijn technisch aangepast om op 100% olie te rijden dmv verwarmingsinstallaties omdat olie onder de 10c te stroperig word.. maar als je op 20-50% olie/diesel wil rijden kan dat zonder problemen tot 0c ofzo..

In duitsland kan je Biodiesel zo aanm de pomp tanken zonder enige aanpassing aan je auto, de samenstelling verschilt weinig van wat je in de supermarkt koopt!

Ik loop ook al langer met het idee van slaolie te "tanken" scheelt toch zo 20/30ct de liter bij de lokale supermarkt.,. laat staan als je het groot in gaat kopen bij een groothandel

Hoe het verder accijns-technisch in elkaar zit weet ik niet, je ontduikt geen diselaccijns door rode diesel te tanken.. maar wat dan wel?

Edited by - Morninglight on 22 September 2004 23:11:38

Edited by - Morninglight on 22 September 2004 23:13:10

OfflinePersoonlijke Gallerij van MorninglightBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
UltraSub
Lite Member

Auto: VW Golf V GT TDI DSG
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2004 00:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Hoe het verder accijns-technisch in elkaar zit weet ik niet, je ontduikt geen diselaccijns door rode diesel te tanken.. maar wat dan wel?

Je tankt geen witte diesel. Je betaalt dus geen accijns. Je ontduikt dus de belasting.. Mag niet. Weet ik wel zeker..

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van UltraSubBekijk gebruikers profielStuur PM
Boelie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2004 13:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

@Renate
Je loopt er een gering risico mee omdat olie een "soort" smeer middel is en het soorgelijke eigenschappen heeft als diesel behalve de viscositeit. Daarom meng je slaolie aan met diesel om het vloeibaarder te krijgen. Verder kan elke lijnpomp van bosch het gewoon aan. Commonrail of pompverstuivers zou ik ook niet op durven uit proberen. Het enige wat kapot kan gaan is de brandstofpomp. Maar de enige die het goed aan kan is bosch dus loop je weinig risico. En ja hij stinkt naar een patatkraam.

@Aziz
Nee, verwarm niets voor. Heb alleen de slaolie gememgd met diesel om het minder lobbig te krijgen.

@TDI_mark
Kun je dit ook onderbouwen want hier ben ik juist benieuwd naar.

@EJH
Het blijkt dat als slaolie dun is dat het probleemloos gaat. Het goed door de verstuivers kan gaan. Er zijn wel mensen die hun verstuivers vervangen van bv 90 naar 110pk. Die zouden dan grotere openingen hebben.

@morninglight
Zolang de slaolie niet stroperig wordt is er niets aan de hand heb ik gelezen en uitgezocht

@ultrasub
Zolang je kan bewijzen dat je je slaolie hebt gehaald uit een ander land ontduik je in nederland geen accijns. je mag ook in dld diesel tanken en in nederland rijden. Verder is het rijden op slaolie illegaal net zoals rode diesel.

Edited by - Boelie on 23 September 2004 13:30:34

OfflinePersoonlijke Gallerij van BoelieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
VWim
Lite Member

Auto: VW Golf VI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2004 13:58  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

@ultrasub
Zolang je kan bewijzen dat je je slaolie hebt gehaald uit een ander land ontduik je in nederland geen accijns. je mag ook in dld diesel tanken en in nederland rijden. Verder is het rijden op slaolie illegaal net zoals rode diesel.

alleen dan gevaarlijker, want je kunt het ruiken. Rode diesel niet...

Desalnietemin, leuk experiment...

VerborgenPersoonlijke Gallerij van VWimBekijk gebruikers profielStuur PM
Rub TDI/VR6
Lite Member

BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2004 18:56  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Een vriend van mij heeft er ook een tijdje op slaolie gereden met zijn Voyager.

Enigste probleem dat hij had was dat z'n gloeispiralen steeds kapot gingen.

quote:
Verder is het rijden op slaolie illegaal net zoals rode diesel.

Hoe staat het in de wet omschreven dan?

Als ik water in mijn auto stop en via een wonder rijd hij daar op, dan kan de politie mij niets maken. Er staat nergens in de wet dat een Diesel ook echt op Diesel moet rijden, er staat alleen in dat je niet op een diesel soort mag rijden die niet bedoeld is voor personen wagens (zoals rode diesel) omdat daar een andere accijns regeling op zit.

OfflinePersoonlijke Gallerij van Rub TDI/VR6Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
coen
Lite Member

BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2004 21:02  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Een paar maanden geleden heeft hierover eens iets in de Aktueel (tja... zit in de leesmap) gestaan. Ze hadden dat geprobeerd met een Transporter TDI en dat ding reed prima op een mix van diesel en sla-olie en zelfs op alleen sla-olie.

OfflinePersoonlijke Gallerij van coenBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Boelie
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: za 25 sep, 2004 17:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

@ Rub TDI/VR6

Een brandstof voor een voertuig moet accijns over geheven zijn, zo staat het in de wet.. op water rijden is dus ook verboden zonder ontheffing. zo meot het in de wet staan zover ik het begrepen heb

michelm1978
Lite Member

blank.gif
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2004 13:46  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

En hoe zit het dan met accijns op elektroauto's??

OfflinePersoonlijke Gallerij van michelm1978Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

Autodiagnose-mobielVVT
Jos
JD EngineeringUw advertentie hier? Mail ons!
Chiptuning FenoVagtechniek

© TDI Club Nederland 2008