Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Boertie
Lite Member

Leeftijd: 34
Auto: VW Golf IV
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2010 00:53  Onderwerp:   Stuurspanning relais 109 Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Omdat mijn auto soms niet wil aanslaan (gloeilampje brand niet) eens gekeken naar relais109. Deze zelfs 2 keer vervangen maar geen resultaat.
Nu kwam ik op het idee om te kijken of dit relais uberhaupt wel bekrachtig wordt.
Ok relais eruit multimeter op de aansluiting waar normaal pin 85 en 87 van het relais en auto op contact. Hier meet ik 0,7 volt.

Vraag1: heb ik de juiste pinnen te pakken?
Vraag2: Is de spanning niet veel te laag?
Vraag3 waar komt de stuurspanning van het relais vandaan? Contactslot?

Boogschutter Geslacht:Man Geit OfflinePersoonlijke Gallerij van BoertieBekijk gebruikers profielStuur PM
FrankA4
Lite Member

Auto: Seat Altea XL BLH 11-2008
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2010 12:09  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

antw 1: nee denk dat je 85 en 86 moet hebben, 87 is de uitgaande spanning die geschakeld wordt door het relais.

antw 2: ja, die is wel te laag

antw 3: denk het wel maar ben niet helemaal zeker

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van FrankA4Bekijk gebruikers profielStuur PM
Boertie
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2010 19:38  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Laatste tijd heb ik veel last van een "haperend eletrisch iets"
Gister heb ik alle massapunten en stekkerverbindingen onder de motorkap nagekeken. Niets kunnen vinden, alles ziet er brandschoon uit.
Dit is het geval, Stotteren en tijdens het stotteren stottert de teller mee. dwz alles wat de tacho aangeeft vallen enkele fracties van een secondes uit. Soms komt de auto erdoor en gaat het weer een paar kilometer goed en soms valt hij uit en bij opnieuw starten slaat hij niet meer aan. (geen gloeilampje)
Tijdens het stotteren voel ik ook relais tikken.

Image

Ik kan niet met zekerheid zeggen welk relais het is maar ik vermoed relais 100 of 103. Iemand enig idee waar deze relais voor dienen?
Tevens heb ik een vaag vermoeden dat er iets niet klopt aan mijn relaiskast

Boogschutter Geslacht:Man Geit OfflinePersoonlijke Gallerij van BoertieBekijk gebruikers profielStuur PM
Lucas
Site Admin
Site Admin

Auto: Passat 3C
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2010 19:47  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

De stuurspanning voor relais 109 komt van je ontlastrelais x-contact, dat is relais 100 op de foto.

103 is voor de gloeibougies.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van LucasBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Boertie
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2010 20:05  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bedankt voor het snelle antwoord. Als ik verder redeneer zou relais 100 een aannemelijke oorzaak kunnen zijn. Bij uitlezen zijn er geen foutcodes, als 109 niet aangestuurt wordt krijgt de ecu geen prik.
Morgen of zaterdagmorgen even het relais bij de dealer halen. Iemand toevallig het onderdeelnr.?
Niets is irritanter als een totaal onbetrouwbare auto. (heb me deze week al 2x naar huis moeten laten slepen) Pissig

Lucas
Site Admin
Site Admin

Auto: Passat 3C
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2010 20:07  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nummer is 7M0951253A.

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van LucasBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Boertie
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2010 20:23  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Mijn dank is groot. Aanbid

Even het relais eruit gehaald. Kapje eraf gepeuterd en het enige bijzondere wat ik eraan kan ontdekken is wat koperneerslag op de binnenkant van het kapje ter plaatse van het contactpunt.
Word dit relais aangestuurd door het contactslot? Mocht een nieuw relais het euvel niet verhelpen.

Tuxik
Moderator
Moderator

romania.gif
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2010 20:26  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Wat je kan doen als het kapje er toch af is, even de soldeerpuntjes nalopen met een soldeerbout en een stukje soldeertin, tevens de kontacten even opschuren met korrel 800.

Als het probleem (voorlopig) niet terugkomt, weet je bijna zeker dat het relais het probleem was.
Oke

PZ-RB-36 Golf 3 TDI
HH-ND-35 Golf 3 TD
GS-67-BS Golf 1 LD

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van TuxikBekijk gebruikers profielStuur PM
Boertie
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2010 20:37  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

100 is in tegenstelling tot 109 niet op een printje gesoldeerd.
linksboven is 100 rechtsonder 109
Image

Boertie
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2010 22:06  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Vandaag relais100 vervangen en tijdens een kort proefritje van een kwartiertje nog geen stottering bemerkt.

Nu is het mij opgevallen dat relais 109 echt heet aanvoelt. hoe warm is normaal? Dit geld ook voor nr 53 linksboven 109. Iemand enig idee wat dit relais doet?

Boertie
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2010 21:02  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Nu een weekje later nog steeds geen problemen gehad. Alleen blijven de andere relais warm.

Nu hopen dat het goed blijft gaan en dus relais 100 de oorzaak was.

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

JD Engineering<a href="redirect.php?banner_id=11" target="_blank">VVT</a>
Diesel ServiceJos
Uw advertentie hier? Mail ons!Vagtechniek
<a href="redirect.php?banner_id=9" target="_blank">OBD Chiptuning</a>Celtemp

© TDI Club Nederland 2008