Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
MocroPlay
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 22:36  Onderwerp:   1.9TDI: >120km/h = Noodloop Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hi all,

Heb al veel op andere fora gekeken en ook hier de zoekfunctie gebruikt maar word er niet wijzer op helaas.

Ik heb sinds kort een Golf 3 TDI, een 1Z of AHU weet ik niet. Het probleem doet zich voor wanneer ik in zijn drie en vier boven de 3.500 rpm kom en in de vijf boven de 120km/h kom. plots voel ik dan een dip in vermogen en lijkt de turbo verlamd. wanneer ik de motor opnieuw start is het volle vermogen weer beschikbaar. het gaat hier dus om de noodloop. Dit is mijn eerste direct injection diesel dus nog weinig ervaring met TDI, wie kan mij helpen?

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van MocroPlayBekijk gebruikers profielStuur PM
Dick-S
Bestuurslid
Bestuurslid

Leeftijd: 60

Auto: Audi A6 3.0V6 TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 00:25  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Uit laten lezen met VCDS.
Meeste kans dat je turbo vervuild is.

Schorpioen Geslacht:Man Varken VerborgenPersoonlijke Gallerij van Dick-SBekijk gebruikers profielStuur PM
Renkie
Lite Member

Auto: Passat B4 ASZ
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 11:20  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

1Z = rode peilstok
AHU = gele/oranje peilstok

De 90pk Golf 3 heeft een turbo met "vaste" schoepen. Vuile turbo schoepen kan dit dus niet zijn. Denk aan:

- N75 (magneetklepventiel turbodruk)
- Lekke vacuumslang (slangen van/naar N75)
- Lek in slangetje naar ECU
- Wastegate vd turbo niet meer goed, vies/vuil of boutje losgelopen ofzo.

Die N75s gaan allemaal ooit kapot. Als deze nog nooit vervangen is kun je gokken door die te vervangen.

Bovenstaande is gerelateerd aan een foutcode van de turbodruk, ik dacht 00575 uit mijn hoofd. Het kan natuurlijk ook een andere foutcode zijn. Beste kun je dus eerst uitlezen en dan kijken wat er loos is.

OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
MocroPlay
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 12:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Thnx voor jullie reacties.

Volgens mij heeft ie een rode pijlstok dus waarschijnlijk een 1Z. Ik had eerst het idee dat er een VNT turbo op zat omdat ie gigantisch snel opspoelt, al vlak voor de 1.900 rpm en dacht toen dat het een AFN was maar toen ik onder de kap even goed ging kijken zag ik gewoon een normale wastegate turbo. ik heb wel het idee dat ie meer vermogen en koppel heeft dan 66kw/200nm. Als het dus geen AFN is, misschien dat ie dan gechipped is of dat er een powerbox aan hangt. Maar ik heb niet genoeg verstand van zaken.....

Kan ik via hier ook iemand vinden die mij zou kunnen helpen met uitlezen of logs maken, iemand die ook weet wat ie doet?

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van MocroPlayBekijk gebruikers profielStuur PM
Dick-S
Bestuurslid
Bestuurslid

Leeftijd: 60

Auto: Audi A6 3.0V6 TDI
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 12:15  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Je zou dit eens kunnen proberen:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_kaart.html

Er woont een Forumlid in Arnhem.

Schorpioen Geslacht:Man Varken VerborgenPersoonlijke Gallerij van Dick-SBekijk gebruikers profielStuur PM
MocroPlay
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 12:20  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Thnx voor je snelle reactie, ben dat niet gewend op vwforum en volksforum maar dit is wel fijn zo'n actieve forum. Ik zal eens opzoeken wie dat is en een pm sturen.

Thnx

Renkie
Lite Member

Auto: Passat B4 ASZ
blank.gif
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 22:00  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Rode stok zal 1Z zijn. Maar gezien de leeftijd kan er natuurlijk van alles aan aangepast zijn.

AFN heeft ook een gele/oranje stok.

Overigens staat de motorcode als het goed is op 3 plekken:
- Kap vd distributieriem
- Sticker voorin serviceboekej
- Sticker achterin kofferbak, onder de mat. Bij auto's van de jaren 90 kan het zijn dat je het reservewiel (thuiskomertje) zelfs los moet maken.

Daarnaast kan de dealer de originele motorcode en motornummer (5 cijfers dacht ik) nakijken op basis van het chassisnummer. Als ze zin hebben....

OfflinePersoonlijke Gallerij van RenkieBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
MocroPlay
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 16:21  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

jaren te laat met reageren want aan mijn aandacht ontschoten maar hierbij de oplossing van het probleem.

De boosdoener was de N75 magneetventiel, na het vervangen was het probleem opgelost.

Kaneelschep
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 08:39  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Beter laat dan nooit In deuk Voor de toekomstige lezers.

Opeens in noodloop bij (langere) turbo druk vraag is inderdaad bijna altijd vacuum gerelateerd. En meestal helemaal niet duur om zelf te repareren.
Het is helaas ook DE manier voor dealers of garages om mensen nieuwe turbos aan te smeren.

Met vcds zal je dan vaak overboost codes tegen komen. En als je daarnaar zoekt kom je alle mogelijke ellende tegen.
Maar het is bijna altijd 1 vd vacuum dingen die hier al genoemd waren.
VNT die vast zit gebeurt, maar dat is te testen door de schuif die dit bedient in en uit trekken en kijken of het makkelijk genoeg gaat. Ik ben het zelf nog niet tegen gekomen.

Ik had dit tiijd terug met mijn audi. Dit was uiteindelijk ook gewoon alleen maar vacuum probleem. Daarom schrijf ik dit even als herhaling.
Vacuum! belangrijk Knipoog

Trouwens. Als ie niet in noodloop gaat, maar gewoon laat in de turbo, is het vaak een maf.. Ook met vcds uit te lezen tijdens rijden. Dan haalt de maf de waardes niet die de ecu verwacht,

OfflinePersoonlijke Gallerij van KaneelschepBekijk gebruikers profielStuur PM
MocroPlay
Lite Member

netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 11:03  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ja toch, vond het ook altijd zo hatelijk als iemand een probleem postte op een forum en als het dan opgelost was niets meer liefs horen ipv de oplossing te plaatsen. Maar toen was ik er zelf schuldig aan 😅

On topic: in mijn geval was het een turbo zonder VNT maar met een wastegate die ook door een N75 werd aangestuurd

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

JosVagtechniek
VVTChiptuning Feno
Uw advertentie hier? Mail ons!JD Engineering

© TDI Club Nederland 2008