Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
pverm
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 29-4-2005
Berichten: 105

Auto: Passat 1.9 tdi/ Skoda Superb Combi
belgium.gif
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 23:23  Onderwerp:   onregelmatig stationair toerental 1.6tdi Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo,

Onze Ibiza vertoont laatste weken af en toe een oranje lampje van dpf filter, waarna het weer uit gaat. Waarschijnlijk door regeneratie van dpf. Het stationair toerental is niet altijd mooi regelmatig en dan bokt de motor een beetje. Ik heb met vcds dpf filter oil ash uitgelezen, deze is momenteel 40 gram.. maximum waarde van oil ash is 70 gram. Wellicht gaat nu dpf lampje af en toe branden tegen regeneratie van de dpf. Laatste tijd is het stationair toerental niet altijd mooi regelmatig.
Kan dit te maken hebben met de vervuilingsgraad van Diesel partikel filter(dpf).
De egr klep is zo'n driekwart jaar geleden afgeblind en weggetuned, kan dit invloed hebben op dpf regeneratie en stationair toerental. De auto rijdt verder goed en soms doet hij een betje lastig bij optrekken vanuit lage snelheid in file of langzaamrijdend verkeer. Ook vertoont de auto soms wat overmatige rookvorming, vooral in file, kan dat van regeneratie zijn?
Heeft iemand idee of het onregelmatig stationair toerental te maken heeft met DPF.
Moet de DPF eventueel gespoeld worden, met Bardahl produkten, of moet dpf vervangen worden of extern schoongemaakt ? Denk


Waterman Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van pvermBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Mari
Lite Member



Geregistreerd op: 19-5-2013
Berichten: 479
Woonplaats: Oss
Auto: VW Golf VII
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 07:29  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

... het afdoppen/wegschrijven van de EGR heeft inderdaad invloed op de DPF, wordt om die reden dan ook afgeraden om te doen.

Auto uitlezen met VCDS, je zal vast een foutcode tegenkomen in betrekking tot het lampje wat aan en weer uit is gegaan. Het regenereren zal geen lampje op je dashboard aan en weer uit laten gaan... dus die oorzaak ligt elders.

_________________
Golf VII, 1.6TDI BM Ed. 40 -110 PK - 250nm - verbruik Image
Golf V, 1.9TDI BlueMotion - 150.5 PK - 367nm - verbruik: Image over 101.735 km

   OfflinePersoonlijke Gallerij van MariBekijk gebruikers profielStuur PM
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 48
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1450
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT LEON CUPRA ST DSG6 + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2022 08:52  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

EGR buiten bedrijf stellen heeft negatieve invloed op juiste regeneratie. Wanneer de laatste regeneratie volledig is geweest kun je met vcds uitlezen. Ook zou je met VCDS een nood regeneratie kunnen uitvoeren.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
pverm
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 29-4-2005
Berichten: 105

Auto: Passat 1.9 tdi/ Skoda Superb Combi
belgium.gif
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2022 12:52  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bedankt voor de reacties.

Ik heb nog specifiek aan tuningbedrijf gevraagd of wegtunen van EGR geen nadelige invloed kon hebben op werkign van DPF regeneratie, volgens hun geen invloed.
In vcds kan ik wel terug vinden dat regeneratie pas uitgevoerd is, blijkbaar tijdens oplichten van dpf lampje in dashboard. geen foutmelding in vcds. Ik heb regeneratie meermaals gecheckt en aantal km tussen regeneratie ligt nu op ongeveer 200 -250 km. In instructieboekje van auto staat dat dit lampje aan kan gaan tijdens regeneratie en weer zal uitgaan na de cyclus, enkel bij continue branden contact opnemen met garage.
Helaas heb ik blijkbaar geen volledige versie van vcds en kan ik regeneratie niet activeren. Is de volledige versie ergens te downloaden?
Kan het onregelmatig stationair draaien ook gevolg zijn van wegschrijven egr, of moet ik dit bij injector zoeken? Ik heb injector reiniger aan diesel toegevoegd en lijkt momenteel al wat te helpen, ik heb er zelf nog niet mee gereden, auto is van mijn dochter.

Is het dan uiteindelijk beter om de egr te vervangen/ te reinigen en originele software terug te laten plaatsen?? Omdat dan de DPF er toch af moet kan deze tevens eventueel gereinigd worden.
Wat denken jullie?


Waterman Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van pvermBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 48
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1450
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT LEON CUPRA ST DSG6 + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2022 17:50  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Voor een volledige versie heb je een licentie nodig, deze is niet zomaar te downloaden. Heb je de meetwaarde blokken al eens gecontroleerd van de verstuivers ? Af en toe een flink stuk autobaan kan ook helpen. Vooral als er veel korte stukjes op provinciale wegen wordt gereden.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Mari
Lite Member



Geregistreerd op: 19-5-2013
Berichten: 479
Woonplaats: Oss
Auto: VW Golf VII
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2022 07:36  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

... VCDS software is gewoon te downloaden, feit is dat deze alleen werkt met een originele kabel (daar zit de licentie in).

Regeneratie elke 200-250km is te kort op elkaar, dus er is wel degelijk wat aan de hand.

_________________
Golf VII, 1.6TDI BM Ed. 40 -110 PK - 250nm - verbruik Image
Golf V, 1.9TDI BlueMotion - 150.5 PK - 367nm - verbruik: Image over 101.735 km

   OfflinePersoonlijke Gallerij van MariBekijk gebruikers profielStuur PM
pverm
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 29-4-2005
Berichten: 105

Auto: Passat 1.9 tdi/ Skoda Superb Combi
belgium.gif
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2022 12:02  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bedankt voor respons.

Ik zal de meetwaarden van verstuivers/injectors es uit proberen te lezen.
Kan die versnelde regeneratie ook veroorzaakt worden door een slecht werkende verstuiver/injector ? De auto had ook een tijdje af en toe last van grijze rookvorming , vooral in file. Dit is nu blijkbaar niet meer zo vaak nadat ik eerst JLM Diesel extreme clean en nu JLM diesel injection cleaner in tank heb gedaan. Ik heb ook nog JLM egr en inlaatreiniger ingespoten via inlaat. Hopelijk heeft dit al wat resultaat opgeleverd.


Waterman Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van pvermBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
pverm
Lite Member


Leeftijd: 61
Geregistreerd op: 29-4-2005
Berichten: 105

Auto: Passat 1.9 tdi/ Skoda Superb Combi
belgium.gif
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 19:12  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo,

De auto loop al wel wat beter stationair, maar na tijdje toch weer wat onregelmatig. Na contact uit en aan weer even ok, maar daarna weer terug onregelmatig.
Ik kan ook toerental niet mooi op eenzelfde niveau houden met het gaspedaal.
Ik heb wat meetwaarden uitgelezen met mijn vcds versie, 2x voor dpf waarden en 2x voor injectors:

Resultaat voor dpf bij 780 rpm :
Verschildruk 12mbar
soot mass calculated 13.8 gram
soot mass measured 1.72 gram
oil ash mass 40 gram
ash load limit 70 gram

Resultaat voor dpf bij 2600 rpm :
Verschildruk 32mbar
soot mass calculated 13.8 gram
soot mass measured 1.72 gram
oil ash mass 40 gram
ash load limit 70 gram

Resultaat voor injectors: bij 780 rpm
Injection amount deviation cylinder 1 : 0.22 mg/stroke
Injection amount deviation cylinder 2 : 0.41 mg/stroke
Injection amount deviation cylinder 3 : 0.32 mg/stroke
Injection amount deviation cylinder 4 : -1.10 mg/stroke

Resultaat voor injectors: bij 2460 rpm
Injection amount deviation cylinder 1 : 0.0002 mg/stroke
Injection amount deviation cylinder 2 : 0.0002 mg/stroke
Injection amount deviation cylinder 3 : 0.0002 mg/stroke
Injection amount deviation cylinder 4 : 0.0002 mg/stroke

DPF is volgens mij nog wel in orde met deze waarden ?? DPF lampje is niet meer aangegaan voorlopig.
Is er iets mis met injector 4 ? de waarde van -1.10 mg/stroke is niet altijd aanwezig. Zo ja kan dit opgelost worden door de injectors opnieuw in te leren?
Adapting injector minimum deviation quantity in vcds, Ik heb dit nog nooit gedaan, wellicht beter laten doen door iemand die hier ervaring mee heeft.

Zou ik beter injector 4 laten vervangen door nieuwe of gereviseerde.?


Waterman Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van pvermBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 48
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1450
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT LEON CUPRA ST DSG6 + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 21:46  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Lijkt inderdaad dat verstuiver 4e cilinder niet goed is. Ik zou voor een nieuwe gaan. Verstuivers hoeven naar mijn weten niet ingeleerd te worden.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  



JD EngineeringVVT
JosVagtechniek
Chiptuning Feno

© TDI Club Nederland 2008