Powered by Neostrada.nl


Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
GolfTDInewb
Lite Member


Leeftijd: 41
Geregistreerd op: 31-1-2014
Berichten: 3


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2022 21:06  Onderwerp:   Volkswagen Golf Variant 2005 1.9 TDI: Onregelmatig lopen Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Hallo,

Na wat jaren (8 inmiddels al weer) trouwe Golf TDI rijder te zijn met niet al teveel problemen kwamen er onlangs wat dingen naar boven waar ik (en de techneut waar de auto wel eens komt) er niet uit wat er nu precies aan de hand is. Ik heb uiteraard internet al wel binnenste buiten gekeerd en kom een heel eind, maar loop nu vast in het exactere probleem aanwijzen.

Maar goed, misschien wat basisinfo:
Km stand: 585.000km
2000 km / 1 maand terug geleden een beurt gehad, filters, olie etc. vervangen.
AXR blok, verder nog weinig tot niks aan vervangen. Koppeling, vliegwiel, versnellingsbak revisie wel bij 480.000km. Gebruik iedere dag op de snelweg (150km). Woonachtig in Nijmegen.

Problemen 6 maanden terug:
Motorstoringslampje ging branden; foutcode P0401. EGR klep; die code heb ik al wel eens eerder gehad, busje reiniger in de tank loste het toen op. Opzich liep de motor normaal verder; heel misschien fractie onrustig, maar niet iets wat heel erg opviel. Er was één ding wel raar: heel af en toe (1 keer in de maand) viel de motor wel eens stil, voornamelijk op de snelweg. Hierbij viel de motor langzaam stil, alsof er geen brandstof oid was. Ik dacht toen aan een verstopt brandstoffilter (sindsdien vervangen bij de beurt). Typisch was dat als de motor dan stil stond hij wel altijd meteen weer startte zonder problemen.

Problemen sinds 1 maand terug:
Vlak voor de beurt begon de auto met onrustiger lopen. Bij de beurt uitgelezen; geregistreerde foutcodes P0101 en P0401. Auto reed verder wel redelijk, maar werd langzaam problematischer. Iets wat vaker voorkwam was bij deelbelasting, tussen de 1800 en 2500 toeren, een flink schokkende motor. Soort van inhouden/onregelmatig lopen. Een dot gas geven hielp vaak om hem daar uit te krijgen. Dit inhouden/schokken werd en word steeds erger en gebeurd vaker. LMM en EGR klep uitgebouwd en gereinigd; LMM vervangen.
Probleem bleef eigenlijk hetzelfde en lijkt nu weer erger te worden. Na advies de vacuüm leiding van de EGR afgetrokken (om te kijken of deze bv. wel volledig sloot oid.). P0401 komt dan uiteraard terug. Bij het rijden op de snelweg komt vaak bij "pending fault codes" P0201 en/of P0101 te staan. Op dit moment heb ik wederom een busje injector reiniger door de tank gegooid. Het probleem lijkt zich ook meer voor te doen bij warme motor, minder met koude motor. Word ook langzaam erger; op dit moment probeer ik de auto zo min mogelijk te rijden.

Ik ben het spoor een beetje bijster wat het meest waarschijnlijke is dat dit veroorzaakt. Ik kom tegen injectoren, afdichtringen, kabelboom, brandstofpomp. Dit bij code P0201 dan, maar deels ook als verklaring voor de problemen die ik zie. Maar het compleet stilvallen af en toe zie ik niet vaak terug.

Wie heeft een idee wat het meest waarschijnlijke is? Ik ben zelf redelijk handig, alhoewel ik niet alles kan/doe. Maar voor ik weer richting garage ga, dacht ik misschien nog wat meer info verzamelen, en wie weet zelf op te lossen. Alvast bedankt! Smile


Ram  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van GolfTDInewbBekijk gebruikers profielStuur PM
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 48
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT LEON CUPRA ST DSG6 + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 16 jun, 2022 21:14  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

EGR klep kun je beter met plaatje afsluiten.

Heb je ook de timing van de distr riem al eens uitgelezen ?


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
GolfTDInewb
Lite Member


Leeftijd: 41
Geregistreerd op: 31-1-2014
Berichten: 3


netherlands.gif
BerichtGeplaatst: do 16 jun, 2022 21:57  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Bedankt voor je antwoord audidriver! Ik was inderdaad morgen van plan om er een plaatjes tussen te zetten (aan de onderkant van de EGR klep). Kijken of dat nog wat scheelt. Dan de Vacuumslang afgekoppeld laten? heb ik nu los van de EGR met een boutje er in.

Timing van de distri riem nog niet nee; zou ik dat met m'n chinese OBD kastje moeten kunnen? Of heb je daar wat anders voor nodig (beter uitleesapparatuur oid.?)


Ram  Haan OfflinePersoonlijke Gallerij van GolfTDInewbBekijk gebruikers profielStuur PM
audidriver73
Lite Member


Leeftijd: 48
Geregistreerd op: 15-2-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: wittem
Auto: SEAT LEON CUPRA ST DSG6 + VW Transporter T5-2014
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: za 18 jun, 2022 20:47  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Als je met plaatje afdopt maakt vaccuumslang niks meer uit, maar ik zou hem gewoon weer aansluiten, dan ziet het eruit alsof er niks gebeurd is.

Timing van distr deed ik voorheen met vagcom en tegenwoordig met vcds.
Of dat met jou kastje kan weet ik niet.


Boogschutter Geslacht:Man Buffalo OfflinePersoonlijke Gallerij van audidriver73Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  




© TDI Club Nederland 2008