Powered by Neostrada.nl

Plaats nieuw berichtPlaats reactie Vorige onderwerpEmail naar een Vriend.Sla dit onderwerp op als bestandPrintversieVolgende onderwerp
Auteur Bericht
Morninglight
Lite Member

BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2006 11:17  Onderwerp:   Stuk van blok afgebroken Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Even het hele verhaal vertellen:

Een paar weken geleden heb ik bij de garage om de hoek de distributieriem laten doen (was €150 duurder dan het zelf doen en had weinig tijd) waarbij de motorsteun distributiezijde los is gehaald. Naderhand zag alles er ok uit en de pomp was netjes op tijd gezet.

Eergisteren ben ik een Golfje cabrio 1.6TD op gaan halen bij Frankfurt in de buurt, dus de trailer achter de A3 und immer gerade aus cabby opgepikt en weer terug, hoorde ik bij een pitstop net voor de grens iets ratelen wat niet ok klonk dus ik onder de kap kijken, was het blok naar voren gekanteld en liep 1 van de fans tegen de stalen leiding van de stuurbekrachtiging, ik verder kijken en zag dus dat er 2 bouten van de motorsteun eruit waren gelopen. Ik dus rustig verder gereden en gelijk terug naar de garage om er naar te laten kijken.

Is het achterste oog waar de motorsteun aan de distributiezijde mee vast zit van het blok gebroken.

Dit is een foto van mijn 1.9TD AAZ blok maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit:

In de rode cirkel de bovenste is afgebroken. Het stukje lag nog op de bodemplaat. Toen ik er naar keek leek het breukoppervlak nog vrij schoon, wat volgens de garagehouder een oude breuk was... Volgens de garagehouder kwam dit vaker voor. Hebben meer mensen dit meegemaakt?

De auto heeft nu 308.000km gelopen dus metaalmoeheid zou een rol kunnen spelen. Volgens mij is het wel VW?Audi voorschrift om de bouten te vervangen ivm afbreken (van de bouten of van het oog?) De bouten waren dus niet vervangen, als deze dan ook nog TE vast zijn gezet ipv met de momentsleutel kan je dit probleempje krijgen?

Morgen komt er een revisiebedrijf kijken of het met het blok in de auto gerepareerd kan worden en of er in de andere ook (haar) scheuren zitten. Anders moet het blok eruit.

Edited by - Morninglight on 07 May 2006 13:32:46

OfflinePersoonlijke Gallerij van MorninglightBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
diesel 4 ever
Lite Member

BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2006 11:55  Onderwerp:   Stuk van blok afgebroken Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Ik heb ook zo iets meegemaakt bij een golf 4 115pk 6bak van 2000.
Bij mij was de motor naar de zijkant gevallen toen ik heel hard over een drempel was gereden.
De oorzak was bij de twee dikke schroeven. Een was niet vastgedraaid en die was eruit getrild, toen ik heel snel over de drempel reed IPV 30 80kwam alle kracht op de overige dikke schroef en op die kleine met resultaat dikke schroef afgebroken in het blok en de kleine samen met het oog afgebroken.
We hadden eerst gelast maar dit haalde niks uit, want na het indraaien van die kleine schroef brak de las of.
Uiteindelijk zat die alleen maar met twee schroeven vast.
ik heb er zo nog 20000km mee gemaakt.
ik vertrouwde het niet en verkocht de auto uiteindelijk.

Ik geef je als advies zet er een andere motor in op kosten van de garage, Het is hun schuld.

groeten mariusz

OfflinePersoonlijke Gallerij van diesel 4 everBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Morninglight
Lite Member

BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2006 13:34  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het breukoppervlak zag er nog helemaal metaalkleurig uit zonder enige roestvorming, naar mijn mening zal gietijzer binnen enkele dagen al roest laten zien. Ik ga er morgenvroeg gelijk heen om even pics te maken van de vlakken.

Als ze dus zoals bij jou bout(en) vergeten zijn vast te zetten komt idd alle kracht op de 2 andere die het dan bij zwaardere belasting (drempel of trailer) niet lang gaan houden.

OfflinePersoonlijke Gallerij van MorninglightBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
Wiezeke
Lite Member

Leeftijd: 52

belgium.gif
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2006 13:51  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Uiteindelijk zat die alleen maar met twee schroeven vast.
ik heb er zo nog 20000km mee gemaakt.
ik vertrouwde het niet en verkocht de auto uiteindelijk.

Blij dat ik niet jou auto heb gekocht....

Greetzzzzz

Waterman Geslacht:Man Hond OfflinePersoonlijke Gallerij van WiezekeBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Timmer
Lite Member

Leeftijd: 42
Auto: VW Golf 4 66 kw 2000
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2006 18:17  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Het breukoppervlak zag er nog helemaal metaalkleurig uit zonder enige roestvorming, naar mijn mening zal gietijzer binnen enkele dagen al roest laten zien.

ik ben het er mee eens dat dit een Versebreuk is.

Ram Geslacht:Man Aap OfflinePersoonlijke Gallerij van TimmerBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Jos_br
Lite Member

Leeftijd: 61

Auto: Audi A3
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2006 19:31  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Duidelijk verkeerd gemonteerd (lees; verkeerde volgorde of onderste bout niet aangedraait) Ik heb deze schade hier nu meerdere keren hersteld in de auto maar ik ging eerst maar eens terug naar de garage.

Jos.

Kreeft Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos_brBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Morninglight
Lite Member

BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2006 08:40  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Het donkere in de breuk is iedergeval geen roest en komt van het deel af waar je op kijkt op de 2e foto. Lijkt mij aardig vers...

LHO005
Lite Member

Leeftijd: 46
Auto: Seat Altea XL
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2006 11:00  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Dit is een schoolvoorbeeld van een verse breuk.
Anders waren de ijzerdeeltjes allang gaanroesten en was de breuk bruin.

Groetjes en succes,

Leon

Schorpioen Geslacht:Man Kat OfflinePersoonlijke Gallerij van LHO005Bekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mailBekijk de homepage
joanne
Lite Member

Auto: golf 4 variant
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2006 12:03  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

ben het met jos eens de steun is verkeerd gemonteerd of de bouten niet vast gedraaid het is geen metaal moeheid
ik ben zelf monteur en ik doe veel tandriemen
advies terug naar je garage
gr
peter

Geslacht:Man  OfflinePersoonlijke Gallerij van joanneBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
ingTDI
Lite Member

BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2006 16:21  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Een verse breuk inderdaad, en een brosse. Dat betekent dat dit stukje onder grote belasting ineens is afgebroken (en dus niet door vermoeiing). Maar een oorzaak mogelijk; er is plots veel meer kracht op die bout komen te staan dan waarvoor het ontworpen is.

OfflinePersoonlijke Gallerij van ingTDIBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
yal
Lite Member

Leeftijd: 46

Auto: Bora Highline
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2006 22:33  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Dat is nog moeilijk óf helemaal niet te lassen ook op die plek. Je hebt tegenwoordig wel hele goeie locktite moet ik zeggen. Enkele jaren geleden heb ik eens een carterpan gelijmd met dat spul en dat is gewoon net zo sterk als een las. Alleen moet je het wel goed ontvetten.

tuurlijk ff loctite erop....
Een carterpan is nog wel wat anders dan ophangpunt voor de motor.
Komt tocht iets meer kracht op.

// Morninglight, succes met de afhandeling.
En keep us posted!

grtn yal

Stier Geslacht:Man Draak VerborgenPersoonlijke Gallerij van yalBekijk gebruikers profielStuur PM
Morninglight
Lite Member

BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2006 09:27  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Een verse breuk inderdaad, en een brosse. Dat betekent dat dit stukje onder grote belasting ineens is afgebroken (en dus niet door vermoeiing). Maar een oorzaak mogelijk; er is plots veel meer kracht op die bout komen te staan dan waarvoor het ontworpen is.

Het is gebeurd terwijl ik met een cabby achterop op de Autobahn aan het Fahren was... dus meer kracht stond er wel op, waarschijnlijk dat in combinatie met verkeerde montage geeft dit als resultaat..

De 1e keer dat ik met iets naar de garage ga met de A3 (behalve APK dan) in bijna 3 jaar

Het is de garage bij mij om de hoek waar ik ook regelmatig gereedschap mag lenen en ook een auto met duits kenteken heb gestald dus ik ga het niet op de spits drijven, hij bood me aan dat we het blok er samen uit trekken en het laten lassen bij een revisiebedrijf.

Vanavond blokje joppen dus...

Helaas is het iets meer werk dan een 1.9TD uit mijn vorige projectkar trekken

Jos_br
Lite Member

Leeftijd: 61

Auto: Audi A3
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2006 22:34  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Motor hoeft er helemaal niet uit..

Jos.

Kreeft Geslacht:Man Rat OfflinePersoonlijke Gallerij van Jos_brBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Morninglight
Lite Member

BerichtGeplaatst: di 09 mei, 2006 23:11  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

quote:

Motor hoeft er helemaal niet uit..

Jos.

Revisiebedrijf was komen kijken en zei van wel.. nah ja, blok ligt er al uit.

Klopt dit dat er ruimte leeg is waar 2 vingers zouden kunnen zitten:

mark king
Lite Member

Leeftijd: 57
Auto: Passat 2.0TDI Sportline DSG.
netherlands.gif
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2006 08:06  Onderwerp:   (Geen Onderwerp) Reageer met quoteGa naar onderkant van PaginaNaar boven

Jos heeft al een paar keer aangegeven dat hij dit wel kon repareren zonder dat je motor eruit moet,had je veel werk gescheeld denk ik!!

Ram Geslacht:Man Slang OfflinePersoonlijke Gallerij van mark kingBekijk gebruikers profielStuur PMVerstuur mail
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw berichtPlaats reactie  

VagtechniekVVT
JD Engineering
Chiptuning FenoJos

© TDI Club Nederland 2008