Dank voor jullie reacties 🙏
Ik heb reeds de benodigde aanpassing in de eeprom van de tacho aangebracht om de actieradius te kunnen zien op de boordcomputer.
Ik heb iemand gevonden die mij Vag eeprom programmer, K+Can Commander en dash dump edit heeft gestuurd.
Quote:
Je moet echt zeker weten of daar de FTDI chipset in zit. En die VAG K Can commander kabel kun je zo op Ali vinden Knipoog.
Ik heb de kabel open geschroefd maar kon geen ftdi chip zien.
Heb het toch maar geprobeerd met die kabel en met succes
Met Vag eeprom programmer heb ik via de OBD poort in de auto de tacho gelezen en kwam tot de conclusie dat het een motometer tacho betreft, dus voor deze tacho kan alleen de actieradius worden vrijgeschakeld maar helaas geen needle sweep. Het gelezen bestandje tweevoudig opgeslagen, één met original in de naam en de andere met bewerkt in de naam. Mocht t fout gaan dan kan het oorspronkelijke bestand teruggeschreven worden in de tacho.
In het bewerkte bestand stond op positie 0381 (voor VDO-Tachos: positie 0416) de waarde 00 (VDO: C1), deze heb ik aangepast naar 02 (VDO: E1) en vervolgens dit bestand opgeslagen en geschreven naar de tacho. Contact uit en aan maar geen resultaat, vervolgens de 2 zekeringen voor de tacho uitgenomen en na 20 sec teruggeplaatst. Op de boordcomputer verscheen daarna het tank symbooltje en 270km 💪 Trouwens, om de aan te passen positie te bepalen begin je niet vanaf 1 te tellen maar vanaf 0, in mijn geval is 0381 regel 0380 > en dan de tweede positie!
Met K+Can Commander kon ik deze motometer tacho niet lezen, vdo tachos kunnen sowieso wel worden gelezen met dit programma.
Moge het van nut zijn voor geïnteresseerde lezers.